advies banden voor op de weg
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Juist niet hard oppompen. Waarvoor zou je deze banden hard oppompen? Het is een 2.4 casing op 27mm binnenbreedte velg. Dus heel veel luchtkamer. Daar gaan ze echt niet sneller van rollen op meer druk. Als je hier drie bar of meer in doet dan wil het wel schuiven ja. Een casing moet nog wel kunnen deformeren aan de weg. Als ze te hard staan gaan verlies je wel grip.
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure.
Ik kom uit op 1.56 bar voor 1.66 achter voor een persoon van 75kg met 12kg aan fiets met binnenbanden. Laat het iets meer of minder zijn.
Maar misschien zijn CST banden ook niet het meest gripperige rubber...
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure.
Ik kom uit op 1.56 bar voor 1.66 achter voor een persoon van 75kg met 12kg aan fiets met binnenbanden. Laat het iets meer of minder zijn.
Maar misschien zijn CST banden ook niet het meest gripperige rubber...
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Schwalbe thunderburts, een combi van weg en off road banden.
Lopen super op asfalt en wanneer je het onverharde opzoekt, hebben ze vanwege de zijnoppen best nog wel wat grip.
Alleen wanneer het nat en blubberig wordt, verliezen ze grip in onverhard terrein.
Lopen super op asfalt en wanneer je het onverharde opzoekt, hebben ze vanwege de zijnoppen best nog wel wat grip.
Alleen wanneer het nat en blubberig wordt, verliezen ze grip in onverhard terrein.
Bandenspanning gaat in functie van de hardheid van de ondergrond. Op het strand niet meer dan 1 bar. In het bos niet meer dan 2 bar. Op rotsige ondergrond nog wat meer. Op asfalt meer tussen 2 en 3 bar.thestudent schreef: β30 jul 2021 16:50 Juist niet hard oppompen. Waarvoor zou je deze banden hard oppompen? Het is een 2.4 casing op 27mm binnenbreedte velg. Dus heel veel luchtkamer. Daar gaan ze echt niet sneller van rollen op meer druk. Als je hier drie bar of meer in doet dan wil het wel schuiven ja. Een casing moet nog wel kunnen deformeren aan de weg. Als ze te hard staan gaan verlies je wel grip.
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure.
Ik kom uit op 1.56 bar voor 1.66 achter voor een persoon van 75kg met 12kg aan fiets met binnenbanden. Laat het iets meer of minder zijn.
Maar misschien zijn CST banden ook niet het meest gripperige rubber...
Probeer het eens uit
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Mijn aanname is al op de openbare weg, want off-road in bos zou ik er 1.3 en 1.4 in doen. Dat is wat er in mijn mtb banden gaat. Wel als je er drie bar in doet dan krijg je misschien op een perfect vlakke weg meer snelheid, maar de tradeoff is vooral grip. Het gevoel van meer snelheid op die druk is ook vooral de kleine trillingen die je meer gaat voelen. Gek genoeg geven die trillingen ook het gevoel dat je harder gaat. 21mm tubes op 10 bar voelen echt heel snel... Volgens de metingen hou je jezelf echter voor de gek.
Verder zijn er genoeg oppervlakken op de openbare weg zoals klinkers waarbij die veel lagere bandenspanning je gaat helpen. Als de band de schokken opvangt ben je sneller dan wanneer je erover 'stuitert' Kortweg lagere bandendruk voelt soms trager maar is sneller.
Verder zijn er genoeg oppervlakken op de openbare weg zoals klinkers waarbij die veel lagere bandenspanning je gaat helpen. Als de band de schokken opvangt ben je sneller dan wanneer je erover 'stuitert' Kortweg lagere bandendruk voelt soms trager maar is sneller.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Vanmorgen werd het een zeiknat rondje
Ik was al bij voorbaat de duinen in gegaan om onder de bomen te rijden omdat er regen aan zou komen. Eerst een miezerbui, hierna een wolkbreuk.
Flinke plassen op de zandpaden, en de grip was goed op een enkele boomwortels na. Op de verharde weg ging het eigenlijk ook boven verwachting. Bochten iets snelheid verminderd en geen problemen gehad. Dus de bandjes blijven voorlopig zitten. Nu nog testen met wat kou en evt sneeuw
Ik was al bij voorbaat de duinen in gegaan om onder de bomen te rijden omdat er regen aan zou komen. Eerst een miezerbui, hierna een wolkbreuk.
Flinke plassen op de zandpaden, en de grip was goed op een enkele boomwortels na. Op de verharde weg ging het eigenlijk ook boven verwachting. Bochten iets snelheid verminderd en geen problemen gehad. Dus de bandjes blijven voorlopig zitten. Nu nog testen met wat kou en evt sneeuw
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Enige reden waarom je andere baantjes zou zoeken lijkt me eerder lekbestendigheid.
Als ik het goed heb, zijn strandbanden vooral soepel en groot. Om als een ballon op het zand te blijven.
Soepel is misschien dan ook wel relatief kwetsbaar of dun (weet ik niet zeker).
Op de weg, in het najaar en winter, met wat meer zooi overal.., wil je misschien een iets zwaardere, dikkere, lekbestendigere band. Zodat je niet in de kou of zeikregen al te vaak je bandje staat te vervangen. (Als je tubeless rijdt geldt dit argument natuurlijk een stuk minder).
Als ik het goed heb, zijn strandbanden vooral soepel en groot. Om als een ballon op het zand te blijven.
Soepel is misschien dan ook wel relatief kwetsbaar of dun (weet ik niet zeker).
Op de weg, in het najaar en winter, met wat meer zooi overal.., wil je misschien een iets zwaardere, dikkere, lekbestendigere band. Zodat je niet in de kou of zeikregen al te vaak je bandje staat te vervangen. (Als je tubeless rijdt geldt dit argument natuurlijk een stuk minder).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ah kom je in de buurt hoor van wat aangeraden is voor jou gewicht. In ieder geval geen drie erin gedaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Nee zeker geen 3 bar, wel geprobeerd maar is erg slecht voor mij rug.
Afgelopen week toch een set Schwalbe Thunder bult en een set Maxxis Ikon gekocht. Kunnen we eens gaan testen hoe dat rijd. Eerst de Thunder bult erop gezet daarnet. Vanavond maar ff een rondje rijden.
Afgelopen week toch een set Schwalbe Thunder bult en een set Maxxis Ikon gekocht. Kunnen we eens gaan testen hoe dat rijd. Eerst de Thunder bult erop gezet daarnet. Vanavond maar ff een rondje rijden.
Thunderbult zit er inmiddels enige tijd op.
En die bevallen eigenlijk zo goed dat de Maxxis Ikon nog niet getest zijn.
Een dezer dag ook het strand maar eens op gaan zoeken om te testen met de Thundebult.
Hier ben ik nog niet ana toe gekomen, helaas.
En die bevallen eigenlijk zo goed dat de Maxxis Ikon nog niet getest zijn.
Een dezer dag ook het strand maar eens op gaan zoeken om te testen met de Thundebult.
Hier ben ik nog niet ana toe gekomen, helaas.