Trillende voorvork bij remmen
300 euro? Dat is geen fietsenmaker maar een fietsenjuwelier denk ik. Eerste hit in google: https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... lever-rem/
Kost 50 euro voor een paar nette canti's. Kabels erbij, beetje arbeidsloon. Dan kom ik niet aan 300 euro. Ik denk dat ie er gewoon geen zin in had
EDIT: Philippos was me voor
Moet het resultaat van de toe-in zijn dat het voorste deel van het blokje wat dichter op de velg staat dan het achterste stuk? Ook ik worstel altijd met de afstelling van die krengen. En meestal klooi ik gewoon een beetje en op het gegeven moment trilt ie niet meer. Maar meer trial and error. Als dit de truuk is.....
Kost 50 euro voor een paar nette canti's. Kabels erbij, beetje arbeidsloon. Dan kom ik niet aan 300 euro. Ik denk dat ie er gewoon geen zin in had
EDIT: Philippos was me voor
Moet het resultaat van de toe-in zijn dat het voorste deel van het blokje wat dichter op de velg staat dan het achterste stuk? Ook ik worstel altijd met de afstelling van die krengen. En meestal klooi ik gewoon een beetje en op het gegeven moment trilt ie niet meer. Maar meer trial and error. Als dit de truuk is.....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik heb 100% nog een paar nieuwe tektro oryx cantilever remmen liggen ( in de doos ). Dus als je die wilt overnemen stuur maar een pm. ( goedkoper )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ah, Google is m'n vrind:
Cantilever brake pads should be set so that the front of the pad touches the rim before the rear when you pull the brakes. This is called 'toe-in', and it prevents squealing when you use them. It's a bit tricky to set up, so you may have to re-tighten the pads several times before it is correct.
Cantilever brake pads should be set so that the front of the pad touches the rim before the rear when you pull the brakes. This is called 'toe-in', and it prevents squealing when you use them. It's a bit tricky to set up, so you may have to re-tighten the pads several times before it is correct.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Geldt voor alle velgremmen, niet alleen voor cantisrikkert schreef: ↑30 nov 2021 18:50 Ah, Google is m'n vrind:
Cantilever brake pads should be set so that the front of the pad touches the rim before the rear when you pull the brakes. This is called 'toe-in', and it prevents squealing when you use them. It's a bit tricky to set up, so you may have to re-tighten the pads several times before it is correct.
Dankjewel.Philippos schreef: ↑30 nov 2021 17:04 Zijn de nokken of de remmen zelf versleten?
Indien de remmen, koop gewoon een stel mini v brakes, ben je van het gezeik af. En de fietsenmaker die 300,- vraagt voor zo'n klus schaar ik onder twee groepen
- oplichter
- geen zin in zo'n klus
Je moet echt mini v brakes hebben en geen gewone v brakes. De gewone zijn voor rechte sturen met mtb achtige remhendels. De mini v's zijn geschikt voor racefiets remhendels.
Passen alle mini V brakes 'gewoon' op een standaard crosser met cantilever?
Je bent altijd een beetje afhankelijk van hoe laag de bevestigingspunten zitten op je vork en achterbrug.
Hoe hoger hoe beter, omdat je dan meer ruimte overhoudt voor een bredere/hogere band (anders zit je tegen dat verbindingsstuk aan met je band).
Hoe hoger hoe beter, omdat je dan meer ruimte overhoudt voor een bredere/hogere band (anders zit je tegen dat verbindingsstuk aan met je band).
De remnokjes op het frame voor cantilevers en V-brakes zitten op dezelfde hoogte. De geometrie van de armpjes bepaalt hoe groot de band is die past.
Je kunt geen « normale » V-brakes gebruiken met je raceremgrepen omdat de cablepull van de remgreep onvoldoende is. Je zou je remblokjes superstrak op de velg moeten zetten. Een mini V-brake heeft armen die korter zijn waardoor je met minder cablepull nodig hebt. Maar de verbindende remkabel kan zo laag zitten dat je band niet te groot mag zijn.
Je kunt geen « normale » V-brakes gebruiken met je raceremgrepen omdat de cablepull van de remgreep onvoldoende is. Je zou je remblokjes superstrak op de velg moeten zetten. Een mini V-brake heeft armen die korter zijn waardoor je met minder cablepull nodig hebt. Maar de verbindende remkabel kan zo laag zitten dat je band niet te groot mag zijn.
Niet zijken maar reiden !
Serieus? ik heb er echt nooit op gelet en alleen met de crosser het probleem gehad. Met de velgremmen van mijn race-fietsen de afgelopen 32 jaar nog nooit een probleem gehad. En echt nooit op een toe-in gelet, sterker nog, ik weet sinds gister wat dat is. Maybe I was lucky?Philippos schreef: ↑30 nov 2021 19:37Geldt voor alle velgremmen, niet alleen voor cantisrikkert schreef: ↑30 nov 2021 18:50 Ah, Google is m'n vrind:
Cantilever brake pads should be set so that the front of the pad touches the rim before the rear when you pull the brakes. This is called 'toe-in', and it prevents squealing when you use them. It's a bit tricky to set up, so you may have to re-tighten the pads several times before it is correct.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Hier wordt erg makkelijk overheen gelezen. Als je vork naar achteren buigt door het remmen, wordt er aan de remkabel getroken en dat versterkt het trillen natuurlijk!
Heeft je vorkkroon een oogje om een armpje aan te monteren waaraan je de buitenkabel kunt bevestigen?
Kun je anders eens een foto van het geheel plaatsen?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Dat is best een plausibel verhaal. De vorkkroon heeft inderdaad een oogje. Het ontwerp van dit (en volgens mij de meeste) cantilever systeem laat wel expres de boel zweven.scepticus schreef: ↑01 dec 2021 08:01Hier wordt erg makkelijk overheen gelezen. Als je vork naar achteren buigt door het remmen, wordt er aan de remkabel getroken en dat versterkt het trillen natuurlijk!
Heeft je vorkkroon een oogje om een armpje aan te monteren waaraan je de buitenkabel kunt bevestigen?
Kun je anders eens een foto van het geheel plaatsen?
Update: het is gelukt!
Een attent forumlid heeft me zijn oude cantilevers verkocht, die inderdaad geen speling hadden en veel beter instelbaar zijn.
Nu ik toch de boel open had heb ik ook de kabenhanger aan het stuur vervangen voor een aan de voorvorkkroon, bedankt voor de tip Scepticus.
Lastig te zeggen welke precieze aanpassen nu de grootste doorslag heeft gegeven. Maar voor een paar tientjes* ben ik nu van een angstige remweg naar een heerlijk en veilig gevoel gegaan. Bedankt voor jullie hulp.
*en vrij veel uur sleutelen, maar dat vond ik leuk.
Een attent forumlid heeft me zijn oude cantilevers verkocht, die inderdaad geen speling hadden en veel beter instelbaar zijn.
Nu ik toch de boel open had heb ik ook de kabenhanger aan het stuur vervangen voor een aan de voorvorkkroon, bedankt voor de tip Scepticus.
Lastig te zeggen welke precieze aanpassen nu de grootste doorslag heeft gegeven. Maar voor een paar tientjes* ben ik nu van een angstige remweg naar een heerlijk en veilig gevoel gegaan. Bedankt voor jullie hulp.
*en vrij veel uur sleutelen, maar dat vond ik leuk.