Pagina 2 van 15
Re: Geometrie Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?
Geplaatst: 03 dec 2021 13:09
door chris80
En een Scott Foil? Is 6600,- met DI2 en carbon wielen. En qua Stack en reach zit die ook dicht tegen je Venge aan (608 en 403).
Re: Geometrie Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?
Geplaatst: 03 dec 2021 13:30
door thestudent
Teleurstellend dit soort antwoorden. Je moet altijd een fiets kopen die past.
Re: Geometrie Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?
Geplaatst: 03 dec 2021 13:59
door 53x11
dwangarbeider schreef: ↑03 dec 2021 12:26
Echt niet normaal, eerst kunnen ze al bijna een heel jaar geen fietsen meer leveren en nu kun je dus niet eens meer de lengte van de stuurpen kiezen.
En als je dan naar de prijzen kijkt, die kunnen ze blijkbaar nog wel aanpassen.
Ik vind vooral de redenen waarom niet vrij hilarisch, namelijk dat die hippe pen-stuurcombi niet in andere maatjes voorradig is, dat al die interne kabels het er niet makkelijker op maken, en dat aftermarket spul ook niet gaat helpen, want behalve dat alles binnendoor moet, is de vorkdiameter ook nog eens afwijkend.
Dit is niet een oplossing voor een niet bestaand probleem bedenken, dit is een probleem bedenken waarvoor niet een bestaande oplossing is..
Doe mij maar een fiets met de kabels buitenom, met losse stuurpen en stuur op een
1-1/8" vorkbuis. Keuze is reuze!
Edit: correctie dankzij de bicyclerepairman
Re: Geometrie Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?
Geplaatst: 03 dec 2021 14:00
door thestudent
1 1/8e hoop ik... want voor 1 1/4 is er niet zo veel keuze.
Re: Geometrie Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?
Geplaatst: 03 dec 2021 14:07
door Lcsmet
En een Trek Madone of Emonda?
Re: Geometrie Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?
Geplaatst: 03 dec 2021 14:07
door 53x11
thestudent schreef: ↑03 dec 2021 14:00
1 1/8e hoop ik... want voor 1 1/4 is er niet zo veel keuze.
euh, ja, 1-1/4 is juist de maat van de Canyon geloof ik
Re: Geometrie Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?
Geplaatst: 03 dec 2021 14:36
door linkeballen
evilhomer schreef: ↑03 dec 2021 13:08
Los van dat alles zit er wellicht ook een kern van waarheid in dat deze fiets qua geo niet jouw ding is. Als ik het goed begrijp ben je veroordeeld tot de 2XL i.v.m. de proprietary zadelpen. Dan vind ik die 22mm verschil in reach wel veel (stack los je wel op door te 'slammen' of een stuurpen met een andere hoek).
Zo te zien rijd je nu met een 110mm stuurpen (ik kan er 10mm naast zitten). Wil je echt naar een 90mm (of zelfs 80mm) stuurpen bij een frame in zo'n grote maat? Daarbij moet je ook de handlebar reach in ogenschouw nemen. Wellicht is die bij zo'n Canyon cockpit ook weer groter.
De is inderdaad wel een groot verschil. Maar wellicht is dat juist wel goed en heb ik nu een te kleine reach? ik heb het nooit kunnen testen...
Qua afstand zadel - stuur: De Aeroad heeft dus 613mm bovenbuis + 120mm pen = 733mm. Dus ik zou een zou een 100mm stuurpen moeten hebben om mijn huidige situatie na te bootsen (eigenlijk een 97mm). Een 90 of 80mm stuurpen wordt veel te kort.
Ik heb op dit moment inderdaad 110mm pen (zie eerste post). Het stuur mag wel iets verder weg nu. Maar de shifters zitten precies goed (kunnen niet veel verder anders kan ik niet lekker op de remshifthandels hangen). Dus het ligt ook aan hoe lang/diep het canyon stuur is.
Bovendien staat mijn zadel nu iets verder naar achteren (kan nog 15mm naar voren!) EN ik heb een beetje setback in mijn zadelpen, dit lijkt minimaal 7 mm.
Bij de zadelpen van de Aeroad lijkt de as van de bout precies in het midden te zitten.
dus ik heb wel ongeveer 7mm + 10mm = 17mm speling zonder het zadel maximaal naar voren te plaatsen.
Ik hoor graag wat jullie vinden van mijn beredenering.
Re: Geometrie Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?
Geplaatst: 03 dec 2021 14:43
door chris80
Je moet eigenlijk niet vergelijken met je bovenbuislengte, dat zegt niet zoveel (bv door een andere hoek van je zitbuis).
Waar je naar moet kijken is de reach. Die is op de XXL 22mm langer (407 om 429). En je rijdt nu met een 11cm pen en op de XXL is die 12cm. Dan zit je dus iets van 3cm langer op de Aeroad. Het kan zijn dat de reach van het stuur vd Aeroad wat korter is, dat mag je er dan weer vanaf trekken.
Om te testen of je een langere reach aan kan kun je op je huidige fiets een langere stuurpen zetten.
Met je zadel schuiven kan ook, alleen krijg je dan wel een andere houding op je fiets en de vraag is of je dat fijn vindt en je lichaam dat trekt..
Re: Geometrie Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?
Geplaatst: 03 dec 2021 14:45
door linkeballen
Lcsmet schreef: ↑03 dec 2021 14:07
En een Trek Madone of Emonda?
Heb ik ook naar gekeken maar dan kom ik op Madone SL 6 uit (4899 euro ZONDER Di2 en een zware Alu - carbon wielset fiets is ook een kilo zwaarder mede hierdoor).
chris80 schreef: ↑03 dec 2021 13:09
En een Scott Foil? Is 6600,- met DI2 en carbon wielen. En qua Stack en reach zit die ook dicht tegen je Venge aan (608 en 403).
heb ik ook bekeken! mooi ding, maar wel iets te duur. 5000 was eigenlijk mijn max, en ik kan de Aeroad voor 5300 krijgen zodra hij beschikbaar is.
Re: Geometrie Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?
Geplaatst: 03 dec 2021 14:55
door chris80
En ik weet niet of een DeRosa SK pininfarina op je lijstje stond, maar die valt ook binnen je budget en zit ook dicht tegen de maten van je Venge aan. Met kabels intern en kun je zelf kiezen hoe lang je je stuurpen wil.
Toevallig heb ik die 2 maanden terug gekocht
Re: Geometrie Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?
Geplaatst: 03 dec 2021 14:58
door linkeballen
chris80 schreef: ↑03 dec 2021 14:43
Je moet eigenlijk niet vergelijken met je bovenbuislengte, dat zegt niet zoveel (bv door een andere hoek van je zitbuis).
Waar je naar moet kijken is de reach. Die is op de XXL 22mm langer (407 om 429). En je rijdt nu met een 11cm pen en op de XXL is die 12cm. Dan zit je dus iets van 3cm langer op de Aeroad. Het kan zijn dat de reach van het stuur vd Aeroad wat korter is, dat mag je er dan weer vanaf trekken.
Ik snap dat de hoek van de zitbuis erg belangrijk is. Een paar 1/10 graden verschil kan al zorgen dat de bovenkant van de zadelpen meerdere CM wordt verplaatst.
Maar dan heb ik wel een vraag over reach wat ik nooit helemaal heb begrepen...
De reach wordt namelijk gemeten vanaf het hart van de trapas tot het balhoofd. Betekent dit dat het stuk tussen center trapas en het hart van bovenkant zadelpen vergelijkbaar is (constant) is bij de meeste fietsen? Anders kan je toch nooit de reach van verschillende fietsen met elkaar vergelijken zonder de de afstand tussen trapas en zadel mee te nemen? En dan uitspraken doen over de juiste maat. of zie ik iets over het hoofd en begrijp ik het na 10 jaar nog steeds niet?
Re: Geometrie Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?
Geplaatst: 03 dec 2021 15:01
door Lcsmet
linkeballen schreef: ↑03 dec 2021 14:45
Lcsmet schreef: ↑03 dec 2021 14:07
En een Trek Madone of Emonda?
Heb ik ook naar gekeken maar dan kom ik op Madone SL 6 uit (4899 euro
5000 was eigenlijk mijn max, en ik kan de Aeroad voor 5300 krijgen zodra hij beschikbaar is.
Een Trek Madone SL7 model 2022 met Ultegra Di2 en carbon wielen kost netto ongeveer evenveel als de Aeroad.
Een Trek Emonda SL7 model 2022 met Ultegra Di2 en carbon wielen komt netto op minder dan 5000 Euro.