Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tik/kraak in de fiets

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 18 mei 2010 15:53

Nagtie schreef:Ik zal die van die boutje eens proberen. Bedoel je dan het afstel schroefje? Ik heb er daar 1 van behoorlijk los staan, dit omdat ik nog niet lang met spd fiets, en ik toch wel graag makkelijk los kom. Als ik de slag helemaal te pakken heb draai ik hem iets strakker.

Nee, hij bedoelt de plaatjes onder je schoen. Ik rij ook met SPD en aan het begin zakken de plaatjes nog weg in de schoen. Met andere woorden: ook als je de schroeven in de plaatjes eerst keihard hebt aangedraaid, moet je dat na een tijdje weer doen.

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 18 mei 2010 16:45

stefanofly schreef:of misschien ben je zo een beul dat de fiets kan niet anders doen dan krakken (net als die van sven kramer).

p/s ik neem je wel serieus hoor. Mijn fiets kraakt ook een beetje als ik zwaar trap maar ik maak me daar zelf niet zo druk om!


Ik ben zwaar, te zwaar zelfs. Hierover heb ik met de FM gesproken, en daar is rekening mee gehouden.

Ik verwacht misschien wat teveel voor het geld dat ik heb uitgegeven. Ik heb nu een fiets uit de onderkant van mijn budget aangeschaft omdat dit in overleg met de FM de beste keuze zou zijn.
Ik verwacht dan een fiets die zonde gezucht gewoon zijn werk gaat doen. Ik heb nu al een paar keer mijn oude fiets gepakt omdat die gewoon zonder gekraak en gedoe doet waar die voor gemaakt is. Dit is een fiets van 15 jaar oud met ook alleen maar een oude deore afmontage. Deze deed ik weg omdat alles oud was en er dingen aan vervanging toe waren.

Ik weet dus niet of ik teveel verwacht, ik verwacht iig een fiets die minimaal net zo fijn trapt als mijn oude. Daar horen kraakjes en tikjes niet bij. Wanneer de kraak er alleen zou zijn wanneer ik er echt kracht op zet dan zou ik dat idd accepteren. Maar het is bij elke slag in elke versnelling, als ik maar over een hobbelige weg rijdt.

Misschien irriteer ik me ook wel aan elke piepje omdat ik gewoon niet zo tevreden ben.

leofiets
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2010 20:07

leofiets 18 mei 2010 21:52

raakt je ventiel de velg?

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 18 mei 2010 22:24

Geen idee dat lijkt me wel toch? Of bedoel je iets anders?

leofiets
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2010 20:07

leofiets 18 mei 2010 22:28

tijdens het rijden rammelt het ventiel mogelijk tegen de velg.
draai de ring van je ventiel vaster of probeer eens met een randje tape rond het ventiel.

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 19 mei 2010 02:17

Dank je. Maar denk niet dat dat het is..
Ik kwam een vriend tegen in de sport school, nu zoveel biertjes op dat ik niet meer mag fietsen (en ik voor niks naar de sportschool ben geweest). Zal dus morgen even alle tips goed gaan bekijken en wegstrepen).

Groet Niels

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 19 mei 2010 14:50

Koop een potje montagevet en ga stap voor stap de daarvoor bedoelde onderdelen (snelspanners, zadel, pedalen etc. )invetten. Daarna goed vastzetten.
Cassette ff aandraaien? Gereedschap is niet zo duur.
Etc. etc.

Let wel, MTB en racefiets hebben gewoon veel tikken, net als de personen die erop zitten. Gewoon fietsen!
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

stefanofly
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 22 mei 2008 16:24

stefanofly 21 mei 2010 11:24

Ik ben uiteindelijk achter gekomen wat kraak/tik op mijn fiets: de voorvork.
Ik heb gecheckt en er zit geen merkbaar speling in.

De tik/kraak hoor ik ook als de fiets statisch op de grond staat (zonder gewicht op) en ik draai het stuur.

De fiets is 2 maanden oud / 2000km gereden.

Zou het kunnen zijn dat de lagers niet genoeg vet hebben?
Graag advies.

Alvast bedankt
Afbeelding

boerbas
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mar 2010 09:57

boerbas 21 mei 2010 11:54

Haal je zadelpen er eens uit, maak 'm helemaal schoon en vet 'm daarna weer goed in. Dat was bij mij de oplossing voor een eerst onverklaarbare tik. Het kan ook zijn dat je een klein beetje speling op je voorvork hebt, ff aandraaien en klaar!

@ stefanofly:
Denk dat dit ook een kwestie van smeren is. Zou je balhoofd goed schoonmaken en opnieuw invetten.
Veni, vidi, fietsie

******************************************
Alles met \'te\' ervoor is slecht... behalve tequila :D

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 21 mei 2010 12:01

De zadel pen heb ik gedaan is het niet.

Het maakt nu niet meer aan hij tikt 2 keer kort achter elkaar en dan weer een paar rondjes niet. Het lijkt dus de ketting te zijn die op een plaats ergens tikt. Maar daarvoor is het teveel herrie. Ook kan ik niks vinden op de ketting. Vind ook geen plek waar die aan loopt of zo. Tenminste niet in de versnelling dat ik rijdt.

Ik ga vandaag of morgen mijn fiets brengen, dan kunnen ze hem tot en met dinsdag avond na kijken.

Groet Niels

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 21 mei 2010 12:21

Ik had er ook weer een! Kraken tijdens het trappen en duidelijk cyclisch terugkomend bij het rondgaan.
1) Crank eruit en lagers gedemonteerd. Schoongemaakt en weer opnieuw gemonteerd met montage pasta. Nog steeds krak.
2) Carbon zadelpen eruit, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd met montage pasta voor carbon. Nog steeds krak en het werd echt steeds irritanter....
3) Wanhopig de pedalen losgehaald van de crank, schoongemaakt en gemonteerd met kopervet:
Krak gewoon WEG!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 21 mei 2010 12:40

Wat voor groep? Ik heb pas mijn Bianchi helemaal gedemonteerd en de craak bleek in de cups van het crankstel te zitten. Nieuw vet en de kraak is weg.
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie