Handgespaakte set - 650b vs 700c
Bij farsports kom kan je voor dat bedrag een gravel set laten spaken met dt350 hubs, naar keus 36 mm hoog (asymmetric, hooked of hookless) , 40 hoog (hookless) of zelfs 50mm.
Ik ben er happy mee!
Ff mailen, krijg je korting en kan je overleggen over meer spaken / andere spaken naar gelang je wensen en beschikbaarheid etc.
Ik ben er happy mee!
Ff mailen, krijg je korting en kan je overleggen over meer spaken / andere spaken naar gelang je wensen en beschikbaarheid etc.
+1.
650B heeft een ander inzetgebied dan 700 vanwege de bredere banden die je er in kwijt kunt. Als ik mezelf voor jouw keuze stel, dan zou ik voor 700C kiezen, omdat ik dan met dezelfde fiets twee soorten terrein aankan.
700c met 42mm banden rijden een stuk aangenamer dan de 650b met 47mm banden. Beter op snelheid te brengen en bollen overal makkelijker over.
Dat klopt niet. 650B is makkelijker op snelheid te brengen, maar lastiger op snelheid te houden.
En waarom denk je dat? Hogere snelheid dus sneller binnen?
Ik zou in die situatie juist gaan voor de bredere, 650B, optie: je zit lang (reken maar 6.5-7 uur) in het zadel tijdens een onverharde rit van 165km waarbij comfort en extra grip (zeker als je vermoeid raakt), wat mij betreft, zwaarder wegen dan de extra snelheid van de 700c set.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik weet niet welke ondergrond Smugglers Path gaat zijn maar ik heb vorig jaar Dusty Moon gereden, 150km door het Zonieenwoud, Meerdaalwoud en Doode Bemde + wat klimmetjes rond Leuven. En dan nog met de fiets van en naar huis, ruim 190km.
700c met WTB ByWay bandjes (40mm). Het lag er redelijk droog bij, bandjes waren de perfecte keuze. Echt wel veel sneller dan de 650b, heb zo'n 7.5u op de fiets gezeten (net geen 8u van thuis weg geweest), comfort zat en de extra snelheid zorgde ervoor dat ik ook sneller terug thuis was
700c met WTB ByWay bandjes (40mm). Het lag er redelijk droog bij, bandjes waren de perfecte keuze. Echt wel veel sneller dan de 650b, heb zo'n 7.5u op de fiets gezeten (net geen 8u van thuis weg geweest), comfort zat en de extra snelheid zorgde ervoor dat ik ook sneller terug thuis was
Haha, ik geloof direct dat dit voor jou de juiste keuze was, maar ik vermoed dat niet iedereen zo makkelijk zo'n tocht afraffelt Overigens behoren ByWay bandjes wel tot de beteren. Die moeten ze eens uitbrengen met een breedte van 52mm/700c. Ik zou ze meteen nemen voor mijn nieuwe frame en kan deze discussie in de ijskastTL@ schreef: ↑10 jan 2022 13:30 Ik weet niet welke ondergrond Smugglers Path gaat zijn maar ik heb vorig jaar Dusty Moon gereden, 150km door het Zonieenwoud, Meerdaalwoud en Doode Bemde + wat klimmetjes rond Leuven. En dan nog met de fiets van en naar huis, ruim 190km.
700c met WTB ByWay bandjes (40mm). Het lag er redelijk droog bij, bandjes waren de perfecte keuze. Echt wel veel sneller dan de 650b, heb zo'n 7.5u op de fiets gezeten (net geen 8u van thuis weg geweest), comfort zat en de extra snelheid zorgde ervoor dat ik ook sneller terug thuis was
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik had er inderdaad niet zoveel moeite mee, de dag nadien heb ik nog eens 160km weg getrapt zonder veel moeite (wel een stuk sneller en op de gewone koersfiets)
Ik denk echter wel dat zelfs wanneer je trager gaat, je steeds het meeste plezier hebt van de snelste band.
Ik vond de ByWay niet zo'n onverdeeld succes. Voor de ByWay had ik Challenga GravelGrinder banden, die bolden een stuk beter (maar waren op 500-600km compleet versleten)
De ByWay zijn nu nog niet versleten (kleine 1000km mee gereden) maar ik kijk toch stilaan naar iets snellers voor komende zomer.
Ik denk echter wel dat zelfs wanneer je trager gaat, je steeds het meeste plezier hebt van de snelste band.
Ik vond de ByWay niet zo'n onverdeeld succes. Voor de ByWay had ik Challenga GravelGrinder banden, die bolden een stuk beter (maar waren op 500-600km compleet versleten)
De ByWay zijn nu nog niet versleten (kleine 1000km mee gereden) maar ik kijk toch stilaan naar iets snellers voor komende zomer.
Ben benieuwd bij welke band je uitkomt: ik heb meer dan 7.000km gereden met die ByWay en ze zijn nog steeds niet op (liggen ergens in een doos). Ik heb naderhand de Ere Research Tenaci geprobeerd (dat was geen succes) en Schwalbe G-one speed (wel snel, maar minder grip).TL@ schreef: ↑10 jan 2022 15:29 Ik had er inderdaad niet zoveel moeite mee, de dag nadien heb ik nog eens 160km weg getrapt zonder veel moeite (wel een stuk sneller en op de gewone koersfiets)
Ik denk echter wel dat zelfs wanneer je trager gaat, je steeds het meeste plezier hebt van de snelste band.
Ik vond de ByWay niet zo'n onverdeeld succes. Voor de ByWay had ik Challenga GravelGrinder banden, die bolden een stuk beter (maar waren op 500-600km compleet versleten)
De ByWay zijn nu nog niet versleten (kleine 1000km mee gereden) maar ik kijk toch stilaan naar iets snellers voor komende zomer.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik zal ze waarschijnlijk nog een zomer gebruiken (zo jammer om iets bruikbaar weg te gooien).
Conti Terra sprak me wel aan maar blijkbaar gaat die niet lang mee. Ik zal volgend jaar wel eens goed naar kijken.
Voor de winter weet ik wel dat de WTB Resolute een blijvertje is, verrassend snel, erg veel grip, mooi rond (dus geen overgang tussen weinig en veel grip) en erg open waardoor mijn rug ook vrij proper blijft en de band nooit vol loopt met modder.
Conti Terra sprak me wel aan maar blijkbaar gaat die niet lang mee. Ik zal volgend jaar wel eens goed naar kijken.
Voor de winter weet ik wel dat de WTB Resolute een blijvertje is, verrassend snel, erg veel grip, mooi rond (dus geen overgang tussen weinig en veel grip) en erg open waardoor mijn rug ook vrij proper blijft en de band nooit vol loopt met modder.
Ik zou proberen te opteren voor een 700x45 band.JoostG schreef: ↑10 jan 2022 13:22En waarom denk je dat? Hogere snelheid dus sneller binnen?
Ik zou in die situatie juist gaan voor de bredere, 650B, optie: je zit lang (reken maar 6.5-7 uur) in het zadel tijdens een onverharde rit van 165km waarbij comfort en extra grip (zeker als je vermoeid raakt), wat mij betreft, zwaarder wegen dan de extra snelheid van de 700c set.
Ik ben zeer tevreden van mijn WTB Ventures, alleen heb je die in 700x40 en 700x50.
Die laatste gaat te nipt worden in mijn frame vrees ik.
Voorlopige ‘keuze’ gaat naar de GR531 velg, de naaf weet ik nog niet.
Zal ook wat afhangen van de beschikbaarheid bij mijn wielenbouwer.
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021
Kona Rove LTD 2021