- als je pas net met een PM rijdt, heb je eigenlijk weinig idee van wat je kan. Je PM kan dan wél heel nuttig zijn om te pacen op onregelmatige stukken en aan de voet van een klim (zonder PM begin je altijd te hard)
- je moet vooral niet overschatten hoe hard je moet beginnen. Denk niet dat je op FTP moet vertrekken, dat houd je niet vol. De toppers zitten dichter bij hun FTP maar vergeet niet dat zij veel korter op de fiets zitten! Zelf begin ik liever behoudend op ongeveer 70-80% FTP. Liever iets te zacht beginnen en versnellen verderop in de cyclo dan andersom. Maar je kan natuurlijk ook gewoon de Erben Wennemars-strategie hanteren en als een idioot van start gaan

- een goede dag en een minder goede dag kan zo maar 20-40w schelen. Zoals @Amclassic-fan al aangeeft, dit heb je vrij snel door en het is zaak dan meteen je plan om te gooien. Was je dus van plan aan 240w te klimmen moet je misschien wel terug naar 220 of zelfs 200 (fictieve waarden). Dit kan heel frutsterend zijn!
- houd er rekening mee dat je power daalt naarmate je hoger komt. Dit is normaal.
- verderop in de cyclo vind ik het makkelijker gewoon op gevoel te rijden, ik zet dan alle waardes uit beeld. Zoals eerder vermeld, het kan mentaal heel lastig zijn om waardes op je scherm te zien terwijl je enorm afziet die je op training fluitend haalt.
- net als HR wordt ook power beïnvloed door warmte en kou. Hou hier rekening mee! Bij extreem weer moet je de doelwaardes echt omlaag bijstellen.
- vergeet ook niet de boel na afloop goed te analyseren. Maak selecties van de 4 beklimmingen en kijk welke wattages je daar trapte. Match dit met je gevoel je weet of je te snel begonnen bent. Bereken het gemiddelde van alle beklimmingen en je hebt een mooi mikpunt voor de volgende keer. Als je geen trainingpeaks (of een soortgelijk programma) hebt, is het indrukken van de lapknop op je fietscomputer onderaan de klim en bovenop een aanrader!