Ik heb gemengde gevoelens bij de 1x12 die ik nu heb. Oké, geen voorderailleur meer, maar de stappen tussen de versnellingen zijn naar mijn gebruik toe te groot.53x11 schreef: ↑10 feb 2022 12:29 Destijds van een 2x naar een 1x groepset gegaan, en dat was wel degelijk een goede upgrade, maar in grote lijnen wel mee eens eigenlijk. Weet niet of de keuze perse moet gaan tussen deze twee Treks, maar staar je nou niet blind op het framemateriaal. De alu versie heeft een betere afmontage, een betere vork en heeft een dropper zo te zien.
Nieuwe hardtrail MTB, waar meeste waarde aan te hechten?
Ik ben recent ook naar 1 x 12 gegaan, ik kom van een triple (heerlijk old school.... ). Ik ben ook niet onverdeeld positief. Met die triple kon ik uiteraard heel fijnmazig schakelen, maar ik zit op die 1 x 12 af en toe ook net buiten mijn ideale trapfrequentie te duwen en te dan wel te spinnen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 07 jan 2021 15:20
Dank voor de reacties, geen unaniem advies zie ik haha.
Het hoeft voor mij niet perse een trek te zijn overigens. Wat ik fijn aan de trek vind is dat ik een dealer in de buurt heb die ook mijn racer heeft geleverd. daarnaast vind ik het prettig dat trek levenslang garantie geeft op het frame. Dit is bij een radon, canyon of cube niet zo. Eventuele andere opties welke binnen mijn criteria vallen zijn natuurlijk welkom
Het hoeft voor mij niet perse een trek te zijn overigens. Wat ik fijn aan de trek vind is dat ik een dealer in de buurt heb die ook mijn racer heeft geleverd. daarnaast vind ik het prettig dat trek levenslang garantie geeft op het frame. Dit is bij een radon, canyon of cube niet zo. Eventuele andere opties welke binnen mijn criteria vallen zijn natuurlijk welkom
Voor mij zou die levenslange garantie op het frame in de lagere prijsklasses echt geen argument zijn. Maar dat moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken. En het is zoals je zegt, een dealer in de buurt kan heel interessant zijn. Niet twijfelen dus.Matthijs11 schreef: ↑10 feb 2022 13:56 Dank voor de reacties, geen unaniem advies zie ik haha.
Het hoeft voor mij niet perse een trek te zijn overigens. Wat ik fijn aan de trek vind is dat ik een dealer in de buurt heb die ook mijn racer heeft geleverd. daarnaast vind ik het prettig dat trek levenslang garantie geeft op het frame. Dit is bij een radon, canyon of cube niet zo. Eventuele andere opties welke binnen mijn criteria vallen zijn natuurlijk welkom
Geen gezeik met dat voorderailleur was me heel wat waard. De grootte van de stapjes is identiek als bij een 10 speed cassette tot 36, dus dat is ook geen argument. Ik weet dat er mensen graag met wegcassettes op hun MTB rijden, maar waarom je in geaccidenteerd terrein waar de ondergrond steeds verandert met minimale verschillen tussen je versnellingen wil rijden is beyond me (terwijl ik op de racefiets bij wijze van spreken graag zou zien dat er kransjes met halve tandjes bestonden)jakkel schreef: ↑10 feb 2022 12:54Ik heb gemengde gevoelens bij de 1x12 die ik nu heb. Oké, geen voorderailleur meer, maar de stappen tussen de versnellingen zijn naar mijn gebruik toe te groot.53x11 schreef: ↑10 feb 2022 12:29 Destijds van een 2x naar een 1x groepset gegaan, en dat was wel degelijk een goede upgrade, maar in grote lijnen wel mee eens eigenlijk. Weet niet of de keuze perse moet gaan tussen deze twee Treks, maar staar je nou niet blind op het framemateriaal. De alu versie heeft een betere afmontage, een betere vork en heeft een dropper zo te zien.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
In Nederland fiets je vaker op paden dan dat je echt mountainbiked.
Dan lijkt het mij wel fijn precies de juiste versnelling te hebben.
Ik schakel dan ook best veel tijdens het fietsen.
Ik begrijp het probleem van een voorderrie niet eerlijk gezegd.
Dan lijkt het mij wel fijn precies de juiste versnelling te hebben.
Ik schakel dan ook best veel tijdens het fietsen.
Ik begrijp het probleem van een voorderrie niet eerlijk gezegd.
Op de bergfiets heb ik 1 x 12, op de Veluwe fiets 2x10/11.
Begrijp de vlaklanders niet die kost wat kost naar 1 x willen overstappen. Groot mode gedoe.
Liever 3x7 ( ja dat bestond ooit) dan 1x11.
En er zijn veel goede redenen om naar 1x te gaan, vooral op fully’s.
Begrijp de vlaklanders niet die kost wat kost naar 1 x willen overstappen. Groot mode gedoe.
Liever 3x7 ( ja dat bestond ooit) dan 1x11.
En er zijn veel goede redenen om naar 1x te gaan, vooral op fully’s.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4705
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
We gaan wel offtopic zo.
Garantie is zeker niet zaligmakend, een goede relatie met een fietsenmaker in de buurt wel. Zeker als je zelf niet te technisch bent (of wilt zijn)
Heeft de fietsenmaker alleen Trek, of zijn er nog meer merken in zijn assortiment? Wellicht dat de keuze wat breder kan worden daarmee.
Garantie is zeker niet zaligmakend, een goede relatie met een fietsenmaker in de buurt wel. Zeker als je zelf niet te technisch bent (of wilt zijn)
Heeft de fietsenmaker alleen Trek, of zijn er nog meer merken in zijn assortiment? Wellicht dat de keuze wat breder kan worden daarmee.
Geen voorderailleur is een enorm voordeel naar schakelgemak. Als het wat vooruit gaat, geen chainsuck meer en geen ketting meer die eraf kan. Voor het hardere MTB-werk, een ware zegen!53x11 schreef: ↑10 feb 2022 20:31 Geen gezeik met dat voorderailleur was me heel wat waard. De grootte van de stapjes is identiek als bij een 10 speed cassette tot 36, dus dat is ook geen argument. Ik weet dat er mensen graag met wegcassettes op hun MTB rijden, maar waarom je in geaccidenteerd terrein waar de ondergrond steeds verandert met minimale verschillen tussen je versnellingen wil rijden is beyond me (terwijl ik op de racefiets bij wijze van spreken graag zou zien dat er kransjes met halve tandjes bestonden)
Nu, de stapjes van de kransjes mogen dan wel hetzelfde zijn (per twee opgaand in de zwaardere versnellingen), met een 34t tandwiel vooraan zijn de stappen wel een fractie groter dan bij een 38t. Het stoort mij, ook al is het miniem.
Als ik in de Alpen of Ardennen ga MTB'en, dan is die 51 of 45 achteraan handig. Maar... daar kom ik heel zelden, sommigen zelfs nooit. Ik rijd hier op de heuvelrug (zowat het meest extreme hier) nooit lichter dan de 28. Ik rijd meestal op de 12 en de 14, wisselende single tracks met keren en draaien, kleine hellingen, enz... op de 16 en 18. Dus de keuze voor een wegcassette op een MTB is helemaal geen verkeerde keuze. Een 12-speed wegcassette op een MTB met een 34/30 of 34 als kleinste versnelling, daar komt de gemiddelde MTB'er in Vlaanderen en NL overal mee boven. Spijtig genoeg past de 12-speed Shimano wegcassette niet op de micro spline body. Ondertussen ook al drie keer de kransjes moeten vervangen, enkel de vier kleinste (uit staal), da's handig. Een goedkopere SLX kopen en opgelost. De grotere titanium kransjes van de XTR kan ik zo behouden, die verslijten immers niet.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Toch valt dat ernstig mee als je naar de cassettes gaat kijken.marsman schreef: ↑10 feb 2022 13:41 Ik ben recent ook naar 1 x 12 gegaan, ik kom van een triple (heerlijk old school.... ). Ik ben ook niet onverdeeld positief. Met die triple kon ik uiteraard heel fijnmazig schakelen, maar ik zit op die 1 x 12 af en toe ook net buiten mijn ideale trapfrequentie te duwen en te dan wel te spinnen.
Ik reed 3x9 met 11/32 tegenover een 10/50 12 speed.
Daar zit niet zoveel in hoor:
11/13/15/17/19/22/24/28/32
10/12/14/16/18/21/24/28/32/36/42/50.
Bovenin zijn de laatste drie met grote stappen, maar de reeks waar je voornamelijk in rijd is niet heel anders.
Behalve dan dat je kon kiezen uit drie bladen.
Los daarvan zou een mooie 11/42 12 speed wel heel fijn zijn.
En waarom maken ze die niet? Dan moet de 10 er weer op etc. etc.
Op de NL banden behalve zuid limburg rijd ik tussen de 12 en 42.
De grootte van je voorblad maakt helemaal niks uit voor de relatieve verschillen in zwaarte tussen twee kransjes achter. En de verschillen tussen de grotere kransjes zijn in absolute zin wel groter, maar in relatieve zin vergelijkbaar met de stapjes tussen de kleine kransjes.
Dat gezegd hebbende: ook ik gebruik de 50 niet vaak in Nederland. Voor een 12 spd cassette met kleinere stapjes zou in Nederland best markt zijn, maar in de rest van de wereld niet. Zelfs de XC profs rijden niet met custom cassettes rond, en dat zegt toch wel wat lijkt me.
Anyways, met mijn manier van rijden heb ik op geen enkele manier last van het feit dat elk opvolgend kransje 17-20% lichter is dan het vorige.
Zou ik iig geen overweging laten zijn bij het kopen van een nieuwe fiets, itt tot het niet hoeven hebben van een voorderailleur (zijn we toch weer een beetje on topic)
Dat gezegd hebbende: ook ik gebruik de 50 niet vaak in Nederland. Voor een 12 spd cassette met kleinere stapjes zou in Nederland best markt zijn, maar in de rest van de wereld niet. Zelfs de XC profs rijden niet met custom cassettes rond, en dat zegt toch wel wat lijkt me.
Anyways, met mijn manier van rijden heb ik op geen enkele manier last van het feit dat elk opvolgend kransje 17-20% lichter is dan het vorige.
Zou ik iig geen overweging laten zijn bij het kopen van een nieuwe fiets, itt tot het niet hoeven hebben van een voorderailleur (zijn we toch weer een beetje on topic)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?