11 speed kettingbladen op de nieuwe Shimano 12-speed groep?
Ik rijd met een DA9100 crank (in 180mm) op mijn Canyon Aeroad, icm de R8170 Di2 groep. Het werkt, maar niet perfect. Pp mijn Canyon Ultimate met R8050 icm een DA9000 crank (ook in 180mm) schakelt het beter......
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
In 9 van de 10 gevallen wel.
Het grote blad sowieso, sommige binnebladen niet.
Maar gezien je er al op gereden heb verwacht ik dat het goed gaat.
De tanden van het grote blad zijn sowieso dunner, daar heb je met een 2x setup nooit een probleem.
Het kleine blad heeft vaak alle tanden gelijk en ietsje dikker, dat kan soms net niet gaan.
Bij een 1x setup gaat het vrijwel nooit.
Het grote blad sowieso, sommige binnebladen niet.
Maar gezien je er al op gereden heb verwacht ik dat het goed gaat.
De tanden van het grote blad zijn sowieso dunner, daar heb je met een 2x setup nooit een probleem.
Het kleine blad heeft vaak alle tanden gelijk en ietsje dikker, dat kan soms net niet gaan.
Bij een 1x setup gaat het vrijwel nooit.
Shimano zal zeggen dat niet werkt, maar shimano zal ook niet zeggen dat je huidige crank werkt met de 11 speed groep.
Over het algemeen werkt 1 en dikwijls zelfs 2 speed verschil voldoende goed op de kettingbladen.
Hier een link video naar iemabd die de 11/12 kettingen en de cranks van shimano heeft opgemeten. Beetje opvallend dat er niet echt een verschil lijkt tussen de 11 en 12 kettingbladen.
https://youtu.be/IYx3RR9rai4
Volgens mij zal het het voldoende goed werken. Dezelfde setup bij campa (12 speed groep op 11 speed cranks en kettingbladen) heb ik goed weten werken.
Over het algemeen werkt 1 en dikwijls zelfs 2 speed verschil voldoende goed op de kettingbladen.
Hier een link video naar iemabd die de 11/12 kettingen en de cranks van shimano heeft opgemeten. Beetje opvallend dat er niet echt een verschil lijkt tussen de 11 en 12 kettingbladen.
https://youtu.be/IYx3RR9rai4
Volgens mij zal het het voldoende goed werken. Dezelfde setup bij campa (12 speed groep op 11 speed cranks en kettingbladen) heb ik goed weten werken.
Zie filmpje dat ik net postte; die man meette het op en vindt geen meetbaar verschil tussen in dikte tussen de 11 en 12 speed kettingbladen.
Edit; je bedoelde misschien in het algemeen dat het grote kettingblad dunner is, niet spzcifiek dat 12 speed dunner is dan 11 speed.
Walter
-
- Forum-lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 06 mar 2015 11:04
Wat ik nu weer niet begrijp is dat Shimano bij de Ultegra 12 speed groepen ineens geen 39/53 crankstel aanbiedt... Dat is toch het ideale crankstel voor wedstrijdrijders.
Daar is geen droog brood aan te verdienen .cheaprider schreef: ↑04 sep 2023 10:22 Wat ik nu weer niet begrijp is dat Shimano bij de Ultegra 12 speed groepen ineens geen 39/53 crankstel aanbiedt... Dat is toch het ideale crankstel voor wedstrijdrijders.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Met een 52 kom je er toch ook wel. Is hetzelfde als vroeger de 53, dus geen verschil
Of 54-40.wasbeer2006 schreef: ↑04 sep 2023 19:48 Met een 52 kom je er toch ook wel. Is hetzelfde als vroeger de 53, dus geen verschil
53-39 wordt volgens mij niet meer gemaakt.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Wedstrijdrijders kiezen nu voor 54/40 - dat is de vervanger van 53/39.cheaprider schreef: ↑04 sep 2023 10:22 Wat ik nu weer niet begrijp is dat Shimano bij de Ultegra 12 speed groepen ineens geen 39/53 crankstel aanbiedt... Dat is toch het ideale crankstel voor wedstrijdrijders.
-
- Forum-lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 06 mar 2015 11:04
54/40 is ook mooi. Maar alleen Dura Ace toch? Of is die inmiddels ook als Ultegra te koop?raven14 schreef: ↑05 sep 2023 09:16Wedstrijdrijders kiezen nu voor 54/40 - dat is de vervanger van 53/39.cheaprider schreef: ↑04 sep 2023 10:22 Wat ik nu weer niet begrijp is dat Shimano bij de Ultegra 12 speed groepen ineens geen 39/53 crankstel aanbiedt... Dat is toch het ideale crankstel voor wedstrijdrijders.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja, maar even nadenken de 52 is hetzelfde als de 53 was.
Die 53 daar reed je ook al op met 23mm banden. 28mm banden hebben een omtrek van ruim 3cm meer dan kom je als je dat omrekent op 52.75 tanden.
Je zou die 52 dus helemaal niet moeten merken. Of je gaat nu harder dat is wel een goede reden voor een 54
Die 53 daar reed je ook al op met 23mm banden. 28mm banden hebben een omtrek van ruim 3cm meer dan kom je als je dat omrekent op 52.75 tanden.
Je zou die 52 dus helemaal niet moeten merken. Of je gaat nu harder dat is wel een goede reden voor een 54