Derailleurwieltjes of ander probleem?
Na 18k km kunnen de derailleurwieltjes idd wel eens op zijn.
2 manieren;
1 de tandjes van de wieltjes zijn helemaal puntig geworden; tijd om ze te vervangen.
2 de lagering van de wieltjes is op (geen idee of je echt gelagerde wieltjes hebt). Om dat na te gaan moet je wel de ketting verwijderen en voelen of ze nog soepel draaien. Eventueel kuisen, ontvetten en smeren geeft ze terug een paar 1000km.
De lagering zie ik dikwijls sneuvelen voordat de tandjes op zijn als de ketting veel ontvet wordt.
2 manieren;
1 de tandjes van de wieltjes zijn helemaal puntig geworden; tijd om ze te vervangen.
2 de lagering van de wieltjes is op (geen idee of je echt gelagerde wieltjes hebt). Om dat na te gaan moet je wel de ketting verwijderen en voelen of ze nog soepel draaien. Eventueel kuisen, ontvetten en smeren geeft ze terug een paar 1000km.
De lagering zie ik dikwijls sneuvelen voordat de tandjes op zijn als de ketting veel ontvet wordt.
Dag allemaal
Bedankt voor jullie vele reacties. Ik ben uiteindelijk bij de fietsenmaker geraakt en hij zei dat het inderdaad de derailleurwieltjes waren die versleten waren na 18.000 km. Morgenavond ga ik voor een eerste testrit, maar ik ga er vanuit dat het probleem zal verholpen zijn. Bedankt om mee te denken!
Groeten
Thomas
Bedankt voor jullie vele reacties. Ik ben uiteindelijk bij de fietsenmaker geraakt en hij zei dat het inderdaad de derailleurwieltjes waren die versleten waren na 18.000 km. Morgenavond ga ik voor een eerste testrit, maar ik ga er vanuit dat het probleem zal verholpen zijn. Bedankt om mee te denken!
Groeten
Thomas
Ik kaap het topic even: ik heb vorig jaar een Dura Ace 9150 achterderailleur geïnstalleerd. Werkt als een zonnetje, behalve de derailleurwieltjes: ze bleven bij mij maar een piepend geluid maken. Ik heb ze meerdere malen losgehaald, schoongemaakt, die metalen schaaltjes licht ingevet, etc. Maar na enkele ritten alweer geluid. Ik ben zelfs zover gegaan om van de T-pulley (die maakte het meeste lawaai) de seal van het lagertje te peuteren: er zat bijna geen vet in. Maar zelfs nadat ik het vet heb aangevuld, blijf ik het wieltje horen…
Een nieuw setje wieltjes is zo gekocht, maar heeft er iemand nog tips?
Een nieuw setje wieltjes is zo gekocht, maar heeft er iemand nog tips?
Derailleurwieltjes zijn volgend, niet leidend. Als ze versleten zijn, kun je het voelen en zien.
Ik fiets ook ongeveer 12000km/jaar, Ultegra groep en fiets is 4 jaar oud. Weliswaar neem ik voor slechter weer de gravelbike, maar ik gebruik in totaal geen 4 kettingen per jaar. Elke fiets krijgt er 1 per jaar en dat is volgende de parktool meter bij 0,7% rek. Om het andere jaar nieuwe cassette en dan loopt het als een zonnetje.
Derailleur wieltjes nog nooit vervangen, ligt wel 1 nieuw setje op voorraad (mss voor de vakantie monteren). Wel doe ik die kleine lagertjes opnieuw schoonmaken en smeren. Tandjes zijn nog oké, na minstens 60000km (eerste jaar heb ik minder op de racer gereden).
Ergo: 3000km met een ketting is vrij kort.
Overigens gebruik ik geen squirt lube, geen goede ervaring mee voor smering.
Derailleur wieltjes nog nooit vervangen, ligt wel 1 nieuw setje op voorraad (mss voor de vakantie monteren). Wel doe ik die kleine lagertjes opnieuw schoonmaken en smeren. Tandjes zijn nog oké, na minstens 60000km (eerste jaar heb ik minder op de racer gereden).
Ergo: 3000km met een ketting is vrij kort.
Overigens gebruik ik geen squirt lube, geen goede ervaring mee voor smering.
Dogma F