Welke fiets mee op vakantie?
Op vakantie vind ik snelheid en tijden van minder belang. Vooral avontuur en genieten hebben dan mijn voorkeur. De mooie onbekende rustige wegen resulteren vaak in minder asfalt, en meer schotter e.d.
Een grovere band heeft dan mijn voorkeur, dus gravel racer mee zou ik doen.
Ik moet de eerste asfalt weg naar een mooie berg alm nog tegenkomen. En dit zijn voor mij toch wel de zaken waar ik van kan genieten op mein urlaub
Een grovere band heeft dan mijn voorkeur, dus gravel racer mee zou ik doen.
Ik moet de eerste asfalt weg naar een mooie berg alm nog tegenkomen. En dit zijn voor mij toch wel de zaken waar ik van kan genieten op mein urlaub
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40466
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zo zit ik er ook in. Klimmen en dalen gaat gewoon fijner op de racer.
Less is bore
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Haha ! Ik ben mee met Senior; lekker cruisen en ontdekken op je vakantie! Als je echt wilt racen dan is het een ander verhaal maar het woord “vakantie” impliceert toch een zekere vorm van ontspanning….
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Grote aanhanger. 4 op de deksel, 2 op de dissel.
Juist een fiets mee op vakantie. Thuis fiets ik vaak tussendoor een paar uurtjes. Op vakantie steevast aan het begin van de dag als het koel en rustig is. En daarna is de rest van de familie ook wakker geworden, bakkie koffie, beetje aan het zwembad liggen, rondje wandelen in een stadje. En in de ochtend zie ik veel meer van de omgeving als ik op een fiets rijd in plaats van met de auto. En ik wordt echt heel relaxed van fietsen, is zowel voor mijzelf als de rest van de familie fijn. Dus juist een fiets mee...Enzzo schreef: ↑08 mei 2022 17:03 Waarom zou je überhaupt een fiets meenemen op vakantie? Die paar dagen kun je toch ook wel zonder. (Ja ia ik weet het: al die heerlijke bergweggetjes die je daar ziet nodigen uit toch?)
Maar ik zou gewoon voor de racer gaan. Je zit in de Alpen en als het omhoog gaat is het echt soms aan flinke percentages hoor!
Maar als het niet altijd aan maximale snelheid hoeft is een gravel net zo praktisch. Ook daarmee kom je die steilere delen wel op, misschien iets langzamer maar boven komen moet wel lukken.
Ik heb een tijdritfiets, crosser, racefiets en ATB staan maar kies altijd voor de racer (Frankrijk, gebied wisselt). Crosser lijkt me niks, wel qua banden (rijd met 'illegaal' brede banden op de crosser), maar canti's remmen voor geen drol, dus die valt af. Tijdritfiets allen op vlakke, verzetten te groot. ATB, is een optie maar ik moet zeggen dat ik routes vinden altijd lastig vindt. En omdat ik een wegenkaart altijd wel heb, en je op de weg makkelijker je weg vindt, pak ik op vakantie altijd de racer.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Neem de gravelracer mee. Oostenrijk kent een prachtig netwerk van (vaak) schotterpaden die de bergen in- en uitlopen. Met de Mtb weinig uitdagend, maar dat lijkt me een feest met een gravelracer. En de asfaltklimmen lukt ook echt wel met een gravelracer.
Verder is het al meer geschreven, maar Oostenrijkse stijgingspercentages zijn inderdaad vaak aan de pittige kant. Die willen graag in zo min mogelijk kilometers boven zijn.
Verder is het al meer geschreven, maar Oostenrijkse stijgingspercentages zijn inderdaad vaak aan de pittige kant. Die willen graag in zo min mogelijk kilometers boven zijn.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Ik heb mijn lessen geleerd uit vorige vakanties: als er geen plannen zijn om offroad te rijden, dan gaat de racer mee. Op de gravelfiets gaat klimmen op asfalt toch een stuk trager, en vooral het voelt ook zo aan: wat moeizaam, vechten tegen allerlei vormen van weerstand. Ik heb liever dat lichte vinnige gevoel van de racer dan, ook bij het dalen.