Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

kettingreiniger

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 mei 2010 12:27

Wat erg goed werkt is diesel of wasbenzine, omdat dit niet alleen ontvet maar ook smeert.

Demonteren met een missing link, daarna in een oude roomijsbak met een laagje diesel / wasbenzine, even laten intrekken, dan goed uitborstelen met een oude afwasborstel en droog poetsen met een handdoek. Vervolgens weer monteren en smeren met enkele druppels (niet teveel!) van je favoriet olie (ik gebruik Pedros, maar er zijn een pak anderen die ook goed zijn).

richard1974
Forum-lid

Gebruikersavatar richard1974 17 mei 2010 13:05

Ik gebruik al jaren een kettingreiniger. Eerst even met een doek het 'grove' vuil er af en dan de reiniger d'r overheen, goed drogen, en daarna invetten met een beetje olie. Nooit problemen mee, zeker geen smeerboel (met een beetje voorzichtigheid en een krantje). Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen maniertje......

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 17 mei 2010 13:34

Bij Shimano-kettingen wel pH neutrale reinigers gebruiken (liefst de geadviseerde van Shimano) anders breekt je ketting.... *evil-smile*
Less is bore

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 17 mei 2010 14:59

Hoi,
Wat erg goed werkt is diesel of wasbenzine, omdat dit niet alleen ontvet maar ook smeert.
Diesel en wasbenzine zijn wel twee totaal verschillende zaken.
Diesel (huisbrandolie, lampolie, petroleum) ontvet lichtjes en houdt vet terwijl wasbenzine helemaal droog ontvet.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 18 mei 2010 10:18

Bij mij werkt lampenolie prima. Spuit wat op een stuk laken of t-shirt en wrijven tot het glimt. Als er erg veel zooi in zit dan borstel ik het goed uit. Daarna pedros erover en klaar.

Nog geen last van een droge ketting gehad. Wel leg ik er elk jaar een nieuwe op.
Missing link kettingen heb ik geen fijne ervaringen mee. Na een paar duizend km begint het linkje te tikken als het door mijn achterderailleur gaat. Nu weer gewoon de old-school dura ace er op gegooid.

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 18 mei 2010 10:23

Gewoon lekkere vod gedrenkt in dieselolie.
Ontvet goed, reinigt goed, en is niet zo droog.
Daarna gewoon met Drylube indruppelen.

marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

eelcoz

eelcoz 18 mei 2010 10:37

Daniel1975 schreef:Bij Shimano-kettingen wel pH neutrale reinigers gebruiken (liefst de geadviseerde van Shimano) anders breekt je ketting.... *evil-smile*

:D

Of besluiten je Shimano-kettingen te vervangen door kettingen die wel ergens tegen bestand zijn.

paul1
Forum-lid

Gebruikersavatar paul1 10 jun 2010 00:48

Bionet ontvetter van 't merk Cyclon gebruiken. Puur aanbrengen op ketting en tandwielen, borstelen met harde borstel, effe laten inwerken en met tuinslang afspoelen. Bij sterke vervuiling herhalen.
Dit spul kan ook in reinigingscassette. Evt. met perslucht droogblazen en volgende dag, als ketting volledig droog is, met een hoogwaardige kettingolie smeren. Liefst met druppelflacon. Bij gebruik van spuitbus komt veel te veel olie op buitenzijde ketting, iets dat niet nodig is en bovendien, in verhouding, veel duurder is als flesje.
Ben 2 jaar gelden met dit spul begonnen. Ondertussen gebruikt bijna iedereen in mijn (racefiets)omgeving dit spul. Iedereen die ik Bionet heb geadviseerd zegt ; potverdorie, had dit eerder geweten. Wonderspul !!; aanbrengen, borstelen, afspoelen en klaar. Geen geknoei met diesel,petroleum etc. en schone handen.
Bionet is bovendien biologisch afbreekbaar (geen zwart kruis op fles).
Heb een 2-jaarse cursus rijwieltechniek achter de rug en al mijn medecursisten gebruiken het nu ook. Advies koop 1 ltr. (€ 10,-), want een halve liter kost € 7,-
Ketting draait super en glimmend.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 10 jun 2010 04:33

Hoi,
Advies koop 1 ltr. (€ 10,-), want een halve liter kost € 7,-
En hoelang doe je met een liter als je na elke rit ketting, cassete, pulley wieltjes en voorbladen kuist?
Anders gesteld, is Bionet herhaaldelijk bruikbaar of niet?

Ciao, ;)

paul1
Forum-lid

Gebruikersavatar paul1 25 jul 2010 23:02

fdegrove schreef:Hoi,
Advies koop 1 ltr. (€ 10,-), want een halve liter kost € 7,-
En hoelang doe je met een liter als je na elke rit ketting, cassete, pulley wieltjes en voorbladen kuist?
Anders gesteld, is Bionet herhaaldelijk bruikbaar of niet?

Ciao, ;)

Ik doe dit niet na elke rit. Alleen als ketting echt vervuiling begint te tonen. Na een droge rit gaat er gewoon een (droge) poetsdoek overheen. Het spul is evt. herbruikbaar. Per poetsbeurt gebruik ik maar een paar centiliter (ter indicatie ; 1 cm. in bierglas).

grt. Paul 1

martijn78
Forum-lid

martijn78 25 jul 2010 23:13

marlyse schreef:Ik heb eigenlijk een vraagje .
Vanmiddag een kettingreiniger gekocht bij halfords, nou echt geweldig is ie niet .
Zijn er nog betere reinigers ?
Of hoe onderhouden jullie de ketting regelmatig?
ik hoor het graag.
marlyse.

marlyse: wat werkt er niet prettig aan de reiniger?

soms is het even de truc om het apparaat door te krijgen, en ook je fiets op een goede manier plaatsen.

ik ben er erg tevreden over(heb volgens mij een BBB), smeer hem later in met speciale ketting olie.

Ik heb me laten vertellen dat de kettingreiniger de eenvoudigste manier is, als je vaak je ketting eraf haalt is dit ook niet altijd oke voor de afstelling
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 26 jul 2010 01:33

Hoi,
Ik heb me laten vertellen dat de kettingreiniger de eenvoudigste manier is, als je vaak je ketting eraf haalt is dit ook niet altijd oke voor de afstelling
Voor de afstelling?

De meest eenvoudige manier om een ketting te reinigen is wel als je ze van de fiets kan losmaken zou je toch denken.
Welke invloed kan dit dan wel hebben op de afstelling (van wat?) eigenlijk?

Ciao, ;)

Plaats reactie