kettingreiniger
Wat erg goed werkt is diesel of wasbenzine, omdat dit niet alleen ontvet maar ook smeert.
Demonteren met een missing link, daarna in een oude roomijsbak met een laagje diesel / wasbenzine, even laten intrekken, dan goed uitborstelen met een oude afwasborstel en droog poetsen met een handdoek. Vervolgens weer monteren en smeren met enkele druppels (niet teveel!) van je favoriet olie (ik gebruik Pedros, maar er zijn een pak anderen die ook goed zijn).
Demonteren met een missing link, daarna in een oude roomijsbak met een laagje diesel / wasbenzine, even laten intrekken, dan goed uitborstelen met een oude afwasborstel en droog poetsen met een handdoek. Vervolgens weer monteren en smeren met enkele druppels (niet teveel!) van je favoriet olie (ik gebruik Pedros, maar er zijn een pak anderen die ook goed zijn).
- richard1974
- Forum-lid
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 31 jan 2010 11:51
Ik gebruik al jaren een kettingreiniger. Eerst even met een doek het 'grove' vuil er af en dan de reiniger d'r overheen, goed drogen, en daarna invetten met een beetje olie. Nooit problemen mee, zeker geen smeerboel (met een beetje voorzichtigheid en een krantje). Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen maniertje......
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Bij Shimano-kettingen wel pH neutrale reinigers gebruiken (liefst de geadviseerde van Shimano) anders breekt je ketting.... *evil-smile*
Less is bore
Hoi,
Diesel (huisbrandolie, lampolie, petroleum) ontvet lichtjes en houdt vet terwijl wasbenzine helemaal droog ontvet.
Ciao,
Diesel en wasbenzine zijn wel twee totaal verschillende zaken.Wat erg goed werkt is diesel of wasbenzine, omdat dit niet alleen ontvet maar ook smeert.
Diesel (huisbrandolie, lampolie, petroleum) ontvet lichtjes en houdt vet terwijl wasbenzine helemaal droog ontvet.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Bij mij werkt lampenolie prima. Spuit wat op een stuk laken of t-shirt en wrijven tot het glimt. Als er erg veel zooi in zit dan borstel ik het goed uit. Daarna pedros erover en klaar.
Nog geen last van een droge ketting gehad. Wel leg ik er elk jaar een nieuwe op.
Missing link kettingen heb ik geen fijne ervaringen mee. Na een paar duizend km begint het linkje te tikken als het door mijn achterderailleur gaat. Nu weer gewoon de old-school dura ace er op gegooid.
Nog geen last van een droge ketting gehad. Wel leg ik er elk jaar een nieuwe op.
Missing link kettingen heb ik geen fijne ervaringen mee. Na een paar duizend km begint het linkje te tikken als het door mijn achterderailleur gaat. Nu weer gewoon de old-school dura ace er op gegooid.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Gewoon lekkere vod gedrenkt in dieselolie.
Ontvet goed, reinigt goed, en is niet zo droog.
Daarna gewoon met Drylube indruppelen.
marc
Ontvet goed, reinigt goed, en is niet zo droog.
Daarna gewoon met Drylube indruppelen.
marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel1975 schreef:Bij Shimano-kettingen wel pH neutrale reinigers gebruiken (liefst de geadviseerde van Shimano) anders breekt je ketting.... *evil-smile*
Of besluiten je Shimano-kettingen te vervangen door kettingen die wel ergens tegen bestand zijn.
Bionet ontvetter van 't merk Cyclon gebruiken. Puur aanbrengen op ketting en tandwielen, borstelen met harde borstel, effe laten inwerken en met tuinslang afspoelen. Bij sterke vervuiling herhalen.
Dit spul kan ook in reinigingscassette. Evt. met perslucht droogblazen en volgende dag, als ketting volledig droog is, met een hoogwaardige kettingolie smeren. Liefst met druppelflacon. Bij gebruik van spuitbus komt veel te veel olie op buitenzijde ketting, iets dat niet nodig is en bovendien, in verhouding, veel duurder is als flesje.
Ben 2 jaar gelden met dit spul begonnen. Ondertussen gebruikt bijna iedereen in mijn (racefiets)omgeving dit spul. Iedereen die ik Bionet heb geadviseerd zegt ; potverdorie, had dit eerder geweten. Wonderspul !!; aanbrengen, borstelen, afspoelen en klaar. Geen geknoei met diesel,petroleum etc. en schone handen.
Bionet is bovendien biologisch afbreekbaar (geen zwart kruis op fles).
Heb een 2-jaarse cursus rijwieltechniek achter de rug en al mijn medecursisten gebruiken het nu ook. Advies koop 1 ltr. (€ 10,-), want een halve liter kost € 7,-
Ketting draait super en glimmend.
Dit spul kan ook in reinigingscassette. Evt. met perslucht droogblazen en volgende dag, als ketting volledig droog is, met een hoogwaardige kettingolie smeren. Liefst met druppelflacon. Bij gebruik van spuitbus komt veel te veel olie op buitenzijde ketting, iets dat niet nodig is en bovendien, in verhouding, veel duurder is als flesje.
Ben 2 jaar gelden met dit spul begonnen. Ondertussen gebruikt bijna iedereen in mijn (racefiets)omgeving dit spul. Iedereen die ik Bionet heb geadviseerd zegt ; potverdorie, had dit eerder geweten. Wonderspul !!; aanbrengen, borstelen, afspoelen en klaar. Geen geknoei met diesel,petroleum etc. en schone handen.
Bionet is bovendien biologisch afbreekbaar (geen zwart kruis op fles).
Heb een 2-jaarse cursus rijwieltechniek achter de rug en al mijn medecursisten gebruiken het nu ook. Advies koop 1 ltr. (€ 10,-), want een halve liter kost € 7,-
Ketting draait super en glimmend.
Hoi,
Anders gesteld, is Bionet herhaaldelijk bruikbaar of niet?
Ciao,
En hoelang doe je met een liter als je na elke rit ketting, cassete, pulley wieltjes en voorbladen kuist?Advies koop 1 ltr. ( 10,-), want een halve liter kost 7,-
Anders gesteld, is Bionet herhaaldelijk bruikbaar of niet?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
fdegrove schreef:Hoi,
En hoelang doe je met een liter als je na elke rit ketting, cassete, pulley wieltjes en voorbladen kuist?Advies koop 1 ltr. ( 10,-), want een halve liter kost 7,-
Anders gesteld, is Bionet herhaaldelijk bruikbaar of niet?
Ciao,
Ik doe dit niet na elke rit. Alleen als ketting echt vervuiling begint te tonen. Na een droge rit gaat er gewoon een (droge) poetsdoek overheen. Het spul is evt. herbruikbaar. Per poetsbeurt gebruik ik maar een paar centiliter (ter indicatie ; 1 cm. in bierglas).
grt. Paul 1
marlyse schreef:Ik heb eigenlijk een vraagje .
Vanmiddag een kettingreiniger gekocht bij halfords, nou echt geweldig is ie niet .
Zijn er nog betere reinigers ?
Of hoe onderhouden jullie de ketting regelmatig?
ik hoor het graag.
marlyse.
marlyse: wat werkt er niet prettig aan de reiniger?
soms is het even de truc om het apparaat door te krijgen, en ook je fiets op een goede manier plaatsen.
ik ben er erg tevreden over(heb volgens mij een BBB), smeer hem later in met speciale ketting olie.
Ik heb me laten vertellen dat de kettingreiniger de eenvoudigste manier is, als je vaak je ketting eraf haalt is dit ook niet altijd oke voor de afstelling
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro
Hoi,
De meest eenvoudige manier om een ketting te reinigen is wel als je ze van de fiets kan losmaken zou je toch denken.
Welke invloed kan dit dan wel hebben op de afstelling (van wat?) eigenlijk?
Ciao,
Voor de afstelling?Ik heb me laten vertellen dat de kettingreiniger de eenvoudigste manier is, als je vaak je ketting eraf haalt is dit ook niet altijd oke voor de afstelling
De meest eenvoudige manier om een ketting te reinigen is wel als je ze van de fiets kan losmaken zou je toch denken.
Welke invloed kan dit dan wel hebben op de afstelling (van wat?) eigenlijk?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...