Zin en onzin van ABS op de (race-) fiets
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Maar dat verlaagt gewoon de maximale remdruk. Dat kan je instellen voor droog, maar als de weg dan ineens nat ligt heb je er nog niets aan. Dan moet je meteen de instelling veranderen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Klopt inderdaad, je moet ABS met een snuf zout nemen. Dit is wat ze op de site zeggen hierover: "To adjust, first perform a low speed braking test. As long as the front wheel of the bike is not locked at low speeds, it will not lock at higher speeds either. The reason is that the maximum oil pressure in the caliper is in both cases the same, but the inertia generated at high speeds is stronger." Bij nat wegdek is de benodigde verhouding misschien min of meer dezelfde als op droog wegdek. De Booster Brake Splitter heeft dezelfde werking en heb ik op mijn gravel en wegfiets, hier werkt het voor mij tot nu toe prima, ik kan maximaal remmen op gravel, zand, asfalt en zowel nat en droog wegdek zonder m'n voorwiel snel te blokkeren. Ik heb deze splitter nodig vanwege een plexus laesie, ik moet daardoor noodgedwongen beide remmen met één hand bedienen en ben erg tevreden over de werking. Uiteraard zal een geavanceerd systeem zoals op auto en motorfiets feillozer zijn, maar ik vind de werking toch wel verrassend goed.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Maar die brake splitter verhoogt toch juist de remdruk? En is daarmee zeker een functionele toevoeging. Zodat je ene hendel genoeg kracht heeft om beide remmen te verdelen ( wel instelbaar ), zonder daar meer kracht op de hendel voor te moeten uitoefenen. In principe werkt hun abs versie andersom ( verlaagt de maximale druk waarschijnlijk door een extra zuiger die meebeweegt bij het breiken van vooraf een bepaalde veerspanning ( klik instelling ).
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Aan de voorkant prima, zowel race als MTB.
Achter op de MTB zeker geen ABS, die wil ik kunnen blokkeren.
Op de racer hoeft het ook niet van mij. Daar kan het soms ook nog wel prettig zijn te blokkeren, alleen zijn dat dan noodsituaties en niet zoals bij de MTB gewoon rijden.
Maar dan wel echte ABS geen power limiter
Achter op de MTB zeker geen ABS, die wil ik kunnen blokkeren.
Op de racer hoeft het ook niet van mij. Daar kan het soms ook nog wel prettig zijn te blokkeren, alleen zijn dat dan noodsituaties en niet zoals bij de MTB gewoon rijden.
Maar dan wel echte ABS geen power limiter
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Hee kijk nou wat er vandaag opduikt op t internet! Shimano met een ABS concept
https://cyclingtips.com/2022/07/2022-eu ... -and-more/
flinke module wel
https://cyclingtips.com/2022/07/2022-eu ... -and-more/
flinke module wel
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Kijk eens wat er op Eurobike te zien was: https://www.youtube.com/watch?v=pmdFQ0nAD8I
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik denk dat diegene die hier in willen investeren, beter een rijtraining kunnen nemen. Goed remmen is een vaardigheid.
Vroeger wel een vro gedaan met de motor en daar leer je zeker wat je remmen kunnen. En dat je in noodsituaties beter alleen voor kunt remmen. (Hoewel dit op de fiets iets genuanceerder ligt)
Vroeger wel een vro gedaan met de motor en daar leer je zeker wat je remmen kunnen. En dat je in noodsituaties beter alleen voor kunt remmen. (Hoewel dit op de fiets iets genuanceerder ligt)