Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zin en onzin van ABS op de (race-) fiets

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 13 jul 2022 13:39

Maar dat verlaagt gewoon de maximale remdruk. Dat kan je instellen voor droog, maar als de weg dan ineens nat ligt heb je er nog niets aan. Dan moet je meteen de instelling veranderen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 13 jul 2022 17:21

Klopt inderdaad, je moet ABS met een snuf zout nemen. Dit is wat ze op de site zeggen hierover: "To adjust, first perform a low speed braking test. As long as the front wheel of the bike is not locked at low speeds, it will not lock at higher speeds either. The reason is that the maximum oil pressure in the caliper is in both cases the same, but the inertia generated at high speeds is stronger." Bij nat wegdek is de benodigde verhouding misschien min of meer dezelfde als op droog wegdek. De Booster Brake Splitter heeft dezelfde werking en heb ik op mijn gravel en wegfiets, hier werkt het voor mij tot nu toe prima, ik kan maximaal remmen op gravel, zand, asfalt en zowel nat en droog wegdek zonder m'n voorwiel snel te blokkeren. Ik heb deze splitter nodig vanwege een plexus laesie, ik moet daardoor noodgedwongen beide remmen met één hand bedienen en ben erg tevreden over de werking. Uiteraard zal een geavanceerd systeem zoals op auto en motorfiets feillozer zijn, maar ik vind de werking toch wel verrassend goed.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 13 jul 2022 17:54

Maar die brake splitter verhoogt toch juist de remdruk? En is daarmee zeker een functionele toevoeging. Zodat je ene hendel genoeg kracht heeft om beide remmen te verdelen ( wel instelbaar ), zonder daar meer kracht op de hendel voor te moeten uitoefenen. In principe werkt hun abs versie andersom ( verlaagt de maximale druk waarschijnlijk door een extra zuiger die meebeweegt bij het breiken van vooraf een bepaalde veerspanning ( klik instelling ).
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 jul 2022 19:11

Aan de voorkant prima, zowel race als MTB.
Achter op de MTB zeker geen ABS, die wil ik kunnen blokkeren.

Op de racer hoeft het ook niet van mij. Daar kan het soms ook nog wel prettig zijn te blokkeren, alleen zijn dat dan noodsituaties en niet zoals bij de MTB gewoon rijden.

Maar dan wel echte ABS geen power limiter

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 14 jul 2022 08:16

Hee kijk nou wat er vandaag opduikt op t internet! Shimano met een ABS concept

https://cyclingtips.com/2022/07/2022-eu ... -and-more/
Afbeelding
flinke module wel
Afbeelding

senior
Forum-lid

senior 14 jul 2022 20:16

Kijk eens wat er op Eurobike te zien was: https://www.youtube.com/watch?v=pmdFQ0nAD8I

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jul 2022 15:35

Maar zoals ik al zei: niet voor de racefiets. Het probleem is dat je bij een abs-pomp niet teveel wil schaven aan het gewicht.
Campagnolo Ultra Dork

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 16 jul 2022 09:34

Ik denk dat diegene die hier in willen investeren, beter een rijtraining kunnen nemen. Goed remmen is een vaardigheid.
Vroeger wel een vro gedaan met de motor en daar leer je zeker wat je remmen kunnen. En dat je in noodsituaties beter alleen voor kunt remmen. (Hoewel dit op de fiets iets genuanceerder ligt)

senior
Forum-lid

senior 16 jul 2022 14:25

Zo'n VRO heb ik ook gedaan. En inderdaad, je kunt veel harder remmen dan je denkt. En toch zou ik de ABS daar (en in de auto) niet willen missen.

Plaats reactie