23 of 25mm?
Aerodynamica is een complexe materie, maar als je een betere aansluiting van de band op de velg wenst - betere aerodynamica - is de keuze een hookless velg, alleen dan wel met een tubeless band, dus geen conti 4000 s II.NuitKor schreef: ↑24 jul 2022 14:59Klopt en ik zoek ook nog het stukje aerodynamicaOrlok schreef: ↑24 jul 2022 14:56Leuk plaatje, maar heeft niets met aerodynamica te maken wel met rolweerstand zie ook http://www.bicyclerollingresistance.comNuitKor schreef: ↑24 jul 2022 14:23
Ik ben niet echt op zoek naar meer comfort. Ik zou willen weten of een 23mm band op een 17/18mm een goede keuze is qua aerodynamica. Bij de 25mm lijkt de band wat meer als een ballon op de velg te zitten dan bij 23mm
Edit:
Volgens mij heb ik al wat gevonden. Als je de 23 en 25mm Conti 4000 vergelijkt is de 25mm sneller:
https://2.bp.blogspot.com/-WUCVEwgx_PA/ ... 3%2BPM.png
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Op 17c kan je prima 23 rijden. En ook prima een 25. Het is maar net wat je wil. De 23 is meer aero, maar op de meeste wegdekken is de 25 sneller.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Conti 4000 was even als voorbeeld. Die band wordt überhaupt niet meer gemaakt.Orlok schreef: ↑24 jul 2022 15:03Aerodynamica is een complexe materie, maar als je een betere aansluiting van de band op de velg wenst - betere aerodynamica - is de keuze een hookless velg, alleen dan wel met een tubeless band, dus geen conti 4000 s II.NuitKor schreef: ↑24 jul 2022 14:59Klopt en ik zoek ook nog het stukje aerodynamicaOrlok schreef: ↑24 jul 2022 14:56
Leuk plaatje, maar heeft niets met aerodynamica te maken wel met rolweerstand zie ook http://www.bicyclerollingresistance.com
Zag deze tabel. Daaruit blijkt ook dat 25mm moet hebben. Bedankt.
Een voorband die qua breedte beter aansluit bij de velg is aerodynamischer. Ik heb een aantal testjes gevonden, maar geen idee hoe betrouwbaar e.e.a. is. Zie onderstaande afbeelding. Hierbij vergelijkt men diverse breedtes (bandbreedte en breedte door druk) op dezelfde velg. Uiteindelijk is het verschil denk ik minimaal. Je wint iets op rolweerstand en verliest iets op aerodynamica met een 25mm band. Voor het achterwiel schijnt het niet uit te maken.
Leuk dat je zo'n grafiek plaatst, maar leg dan ook eens uit wat die onleesbare grafiek betekent want er is geen mouw aan vast te knopen van hetgeen je zegt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
"Geen mouw aan vast te knopen", die kende ik nog niet. Maar met een beetje inzicht is er toch best een mouw te passen aan het bovenstaande plaatje?
Het smalste bandje geeft de minste weerstand op deze Zipp velg. Het effect is het grootst als de wind onder een hoek staat. In hoeverre "drag" hier alleen luchtweerstand betreft of ook rolweerstand, is niet helemaal duidelijk (ik denk het eerste, want zal wel gebaseerd zijn op windtunnel data).
Het smalste bandje geeft de minste weerstand op deze Zipp velg. Het effect is het grootst als de wind onder een hoek staat. In hoeverre "drag" hier alleen luchtweerstand betreft of ook rolweerstand, is niet helemaal duidelijk (ik denk het eerste, want zal wel gebaseerd zijn op windtunnel data).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik weet niet precies wat er aan de hand is, maar ik vind je manier van communiceren in dit topic niet echt plezierig overkomen. We zitten hier allemaal voor ons hobby he...
Bedankt voor het delen!ic3d schreef: ↑25 jul 2022 10:01 Een voorband die qua breedte beter aansluit bij de velg is aerodynamischer. Ik heb een aantal testjes gevonden, maar geen idee hoe betrouwbaar e.e.a. is. Zie onderstaande afbeelding. Hierbij vergelijkt men diverse breedtes (bandbreedte en breedte door druk) op dezelfde velg. Uiteindelijk is het verschil denk ik minimaal. Je wint iets op rolweerstand en verliest iets op aerodynamica met een 25mm band. Voor het achterwiel schijnt het niet uit te maken.
Wat ik dan wel weer komisch vind is dat Orlok eerst als antwoord een google search link plaatst, daarmee implicerend dat hier een klip-en-klaar antwoord mee te vinden is (de link laat tabellen zien van autobanden, MTB-banden, racefietsbanden, gravelbikebanden, etc, door elkaar heen), en een paar posts later chagrijnig gaat zitten doen (en en-passant op Cruijffiaanse wijze twee Nederlandse uitdrukkingen met elkaar verbastert) omdat hij een, toch niet zo heel ingewikkeld, grafiekje niet kan interpreteren.
Iets met introspectie... hmm, waar kwam ik dat nou eerder tegen...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?