Niet iedereen over dezelfde kam scheren aub! De meesten hier kennen het gedrag van de enkele aso wielrenner wel, ze HERkennen zich er niet in. En de meeste wielrenners (de Limburgse althans ) rijden netjes.
Nieuwe fiets Fuji ketting ratelt bij iedere versnelling
Nou, is wel een zorg hoor. De mensen van 1995-2005 zijn vaak enorm gepamperd en zijn niet gewend met tegenslagen om te gaan. Ik zie ze vaker in bedrijfsopleidingen voorbij komen, lui, meestal te laat (lessen beginnen pas om 9:00), ongeïnteresseerd voor alles dat offline plaatsvindt, ongelofelijk onhandig etc etc. Kunnen zogenaamd goed met computers overweg....jaja....op facebook, insta en dergelijke weten, kennen en kunnen ze alles. Een stukje code in C++ of iets anders basics is te moeilijk.
En daar moet je straks bij terecht met je fiets/auto/scootmobiel zodra je het zelf niet meer lichamelijk kunt bolwerken.
Zeker zijn ze niet allemaal zo, op MBO4 kom je vaak nog wel echte pareltjes tegen met gouwe handjes en een helder pak verstand. Maar helaas de kleinere groep.
Dogma F
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Ik zou ook naar de fietsenmaker gaan en de fiets goed laten afstellen. Misschien is het maar een kleinigheidje.
Ghost Nivolet 6LC
Nee, je kunt oprecht trots zijn dat je zo'n linksdraaiende yoghurt etende, Apple gebruikende, latte drinkende, onhygiënisch bebaarde gravelracer bent geworden...
Fiets hoort niet te ratelen. En als de fietsenmaker het rateltje er niet binnen 10 seconden uit heeft, dan ligt het waarschijnlijk aan iets anders dan het stelschroefje van de kabel (H en/of L schroef, derailleurpad, kabelloop bij de bevestiging van de kabel op de derailleur).
Lekker door de fietsenmaker laten oplossen en je er daarna zelf in verdiepen. YouTube en dit forum zijn daarbij handig maar het werkt beter als je niet alle forumleden beledigt in je eerste topic...
Fiets hoort niet te ratelen. En als de fietsenmaker het rateltje er niet binnen 10 seconden uit heeft, dan ligt het waarschijnlijk aan iets anders dan het stelschroefje van de kabel (H en/of L schroef, derailleurpad, kabelloop bij de bevestiging van de kabel op de derailleur).
Lekker door de fietsenmaker laten oplossen en je er daarna zelf in verdiepen. YouTube en dit forum zijn daarbij handig maar het werkt beter als je niet alle forumleden beledigt in je eerste topic...
Campagnolo Ultra Dork
Ik was gisteren bij de fietsenmaker geweest.
Niets aan de hand zegt hij, derrailleur steekt iets uit, maar hij zei dat heeft niks met het ratelen te maken, dat wordt meegepakt in de eerste servicebeurt over 5 a 6 weken.
Twee testritjes gedaan, ik moet anders schakelen.
Links kleine shifter is voor de afstand tussen de ketting en het frame? zo begreep ik het tenminste.
Rechts heb je de kleine shifter voor het schakelen en de grote shifter voor het terugschakelen.
Ik begreep ook hoe schuiner de ketting staat des te groter is de kans dat deze ratelt.
Is dit gewoon iets wat ik op de koop toe moet nemen?
Ik heb er nog weinig verstand van, het is gewoon erg wennen
Niets aan de hand zegt hij, derrailleur steekt iets uit, maar hij zei dat heeft niks met het ratelen te maken, dat wordt meegepakt in de eerste servicebeurt over 5 a 6 weken.
Twee testritjes gedaan, ik moet anders schakelen.
Links kleine shifter is voor de afstand tussen de ketting en het frame? zo begreep ik het tenminste.
Rechts heb je de kleine shifter voor het schakelen en de grote shifter voor het terugschakelen.
Ik begreep ook hoe schuiner de ketting staat des te groter is de kans dat deze ratelt.
Is dit gewoon iets wat ik op de koop toe moet nemen?
Ik heb er nog weinig verstand van, het is gewoon erg wennen
Ernie C. schreef: ↑15 aug 2022 13:46 Nee, je kunt oprecht trots zijn dat je zo'n linksdraaiende yoghurt etende, Apple gebruikende, latte drinkende, onhygiënisch bebaarde gravelracer bent geworden...
Fiets hoort niet te ratelen. En als de fietsenmaker het rateltje er niet binnen 10 seconden uit heeft, dan ligt het waarschijnlijk aan iets anders dan het stelschroefje van de kabel (H en/of L schroef, derailleurpad, kabelloop bij de bevestiging van de kabel op de derailleur).
Lekker door de fietsenmaker laten oplossen en je er daarna zelf in verdiepen. YouTube en dit forum zijn daarbij handig maar het werkt beter als je niet alle forumleden beledigt in je eerste topic...
Ik gebruik geen Apple, ik gebruik zelfs Blackberry, veel beter
Linker shifter is grote/kleine blad schakelen met vaak een tussenklik dat noemen ze trimmen,de ketting loopt door een kooi heen en die legt de ketting groot/klein.schakel maar eens van groot naar klein op een rustige manier dan voel je een klikje zonder dat de ketting naar het kleine blad gaat als het goed is.Rude schreef: ↑17 aug 2022 10:29 Ik was gisteren bij de fietsenmaker geweest.
Niets aan de hand zegt hij, derrailleur steekt iets uit, maar hij zei dat heeft niks met het ratelen te maken, dat wordt meegepakt in de eerste servicebeurt over 5 a 6 weken.
Twee testritjes gedaan, ik moet anders schakelen.
Links kleine shifter is voor de afstand tussen de ketting en het frame? zo begreep ik het tenminste.
Rechts heb je de kleine shifter voor het schakelen en de grote shifter voor het terugschakelen.
Ik begreep ook hoe schuiner de ketting staat des te groter is de kans dat deze ratelt.
Is dit gewoon iets wat ik op de koop toe moet nemen?
Ik heb er nog weinig verstand van, het is gewoon erg wennen
Je rechter shifter schakel je achter groot/klein zonder tussen klikjes.
Groot voor schakel je achter tot max 2 tandje van links achter.
Klein voor schakel je max tot 2de tandje rechts achter.
Anders vraag iemand die al langer tijd de basis instructie qua schakelen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Dank je Nijkie!nijkie schreef: ↑17 aug 2022 12:03Linker shifter is grote/kleine blad schakelen met vaak een tussenklik dat noemen ze trimmen,de ketting loopt door een kooi heen en die legt de ketting groot/klein.schakel maar eens van groot naar klein op een rustige manier dan voel je een klikje zonder dat de ketting naar het kleine blad gaat als het goed is.Rude schreef: ↑17 aug 2022 10:29 Ik was gisteren bij de fietsenmaker geweest.
Niets aan de hand zegt hij, derrailleur steekt iets uit, maar hij zei dat heeft niks met het ratelen te maken, dat wordt meegepakt in de eerste servicebeurt over 5 a 6 weken.
Twee testritjes gedaan, ik moet anders schakelen.
Links kleine shifter is voor de afstand tussen de ketting en het frame? zo begreep ik het tenminste.
Rechts heb je de kleine shifter voor het schakelen en de grote shifter voor het terugschakelen.
Ik begreep ook hoe schuiner de ketting staat des te groter is de kans dat deze ratelt.
Is dit gewoon iets wat ik op de koop toe moet nemen?
Ik heb er nog weinig verstand van, het is gewoon erg wennen
Je rechter shifter schakel je achter groot/klein zonder tussen klikjes.
Groot voor schakel je achter tot max 2 tandje van links achter.
Klein voor schakel je max tot 2de tandje rechts achter.
Anders vraag iemand die al langer tijd de basis instructie qua schakelen.
Bij die linker shifter zie je niet wat er gebeurd, althans ik nog niet.
Ik probeerde op rustige fietspaden beetje ermee te spelen.
Toch iets ingewikkelder dan ik voor ogen had maar het is dus logisch dat bepaalde standen dat de ketting kan ratelen of meer geluid produceert als deze te schuin staat.
Dat de fietsenmaker niet gemerkt heeft dat jij niks van het schakelen weet is mij een raadsel. Daar hadden ze bij aflevering wel ff 5 minuten aan kunnen besteden.Rude schreef: ↑17 aug 2022 10:29 Ik was gisteren bij de fietsenmaker geweest.
Niets aan de hand zegt hij, derrailleur steekt iets uit, maar hij zei dat heeft niks met het ratelen te maken, dat wordt meegepakt in de eerste servicebeurt over 5 a 6 weken.
Twee testritjes gedaan, ik moet anders schakelen.
Links kleine shifter is voor de afstand tussen de ketting en het frame? zo begreep ik het tenminste.
Rechts heb je de kleine shifter voor het schakelen en de grote shifter voor het terugschakelen.
Ik begreep ook hoe schuiner de ketting staat des te groter is de kans dat deze ratelt.
Is dit gewoon iets wat ik op de koop toe moet nemen?
Ik heb er nog weinig verstand van, het is gewoon erg wennen
Enfin, zoals anderen ook al zeggen: eerst even verdiepen in de materie.
Uitstekend filmpje: https://youtu.be/qfxx-qaZwnY
Dogma F
Ik kwam deze pas tegen, misschien heb je er wat aan.
https://blog.trekbikes.com/nl/2020/10/1 ... racefiets/
Maar in het kort; ja, je wilt een te schuine kettinglijn voorkomen voor zowel geluid, slijtage maar in het ergste geval nog grotere problemen.
Edit: Of het filmpje zoals hierboven inderdaad
https://blog.trekbikes.com/nl/2020/10/1 ... racefiets/
Maar in het kort; ja, je wilt een te schuine kettinglijn voorkomen voor zowel geluid, slijtage maar in het ergste geval nog grotere problemen.
Edit: Of het filmpje zoals hierboven inderdaad