Aanschaf speed pedelec
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40466
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Versnellingen blijven imho zeker wel belangrijk. Je rijdt veel soepeler als je juiste verzet kunt rijden.
Dat lage beentempo wat je vaak ziet vreet stroom en is oncomfortabel imho.
Heb zelf een aangepaste cassette op mijn ST3 om die reden.
Dat lage beentempo wat je vaak ziet vreet stroom en is oncomfortabel imho.
Heb zelf een aangepaste cassette op mijn ST3 om die reden.
Less is bore
Pinion met riem: onderhoudsvriendelijk, geen smering van de riem, schakelen bij stilstand, robuuster en doordat de aandrijfkrachten van de (midden)motor niet door de riem/ketting/tandwielen naar het achterwiel overgebracht hoeft te worden wordt dat allemaal minder belast en slijt het minder hard.
Zinvol. Traditionele fietsaandrijfsystemen lijken niet bestand tegen de krachten van middenmotoren.0475 schreef: ↑18 sep 2022 09:32Pinion met riem: onderhoudsvriendelijk, geen smering van de riem, schakelen bij stilstand, robuuster en doordat de aandrijfkrachten van de (midden)motor niet door de riem/ketting/tandwielen naar het achterwiel overgebracht hoeft te worden wordt dat allemaal minder belast en slijt het minder hard.
Niet zijken maar reiden !
Ik ben erg potig dus de fiets moet toch wat extra werken bij mij .. rijd ongeveer 47 km enkel met de 1200wh batterij op een Klever X Speed (wel nog met ketting). met rest SOC van 30% op de tweede stand 'net onder turbo voluit mode' (volledig leegrijden is erg slecht voor je batterij).
Tip. geef liever wat extra uit aan een grote batterij dus!
Tweede tip: best na iedere rit bijladen .. je batterij zal meer cycli meegaan hierdoor, volledig leegrijden is erg slecht!
Ik fiets tussen de 90 en de 120 bpm hartslag en probeer wel netjes te schakelen en zelf ook nog wat te werken met een cadans van rond de 90 rpm.
Kruissnelheid (behalve bij echt forse tegenwind met rukwinden) = regio 42 a 44 km/uur rekenschap houdende met veilig anticiperend rijgedrag en hier en daar eens te moeten stoppen voor lichten kom ik uit op een best case scenario van 41 km/u echte avg. speed op dit traject, mijn traagste tot op heden was afgelopen week vrijdag tegenwind was pittig met rukwinden erbij +ook veel trager (fiets)verkeer waarbij ik hier en daar eens moest inhouden -> veilig naar huis aan 34.1 km/uur gemiddeld.
Derde tip. als je echt 40 a 45 km/uur kruissnelheid wilt heb je eigenlijk maar twee merken Stromer of Klever 'of beter gezegd achterwielmotor'.
Belt systeem heb ik overweegt .. maar de meerprijs 'dik 3 a 4k voor de fiets' vond ik best pittig en uiteindelijk is door regen rijden met je fiets gewoon kwestie van even met een vodje de ketting schoonmaken ...
Als je budget het toelaat en je er de meerwaarde in ziet, zou ik zeggen zeker doen!
1 nadeel van een belt drive is trouwens dat je toch wat minder versnellingen hebt .. en je mag wel denken 'heb ik niet nodig' ik vind het toch wel aangenaam dat ik woon/werk hetzelfde gevoel behoud om op cadans trappen te oefenen als wat ik met de racefiets of mtb zou doen.
Tip. geef liever wat extra uit aan een grote batterij dus!
Tweede tip: best na iedere rit bijladen .. je batterij zal meer cycli meegaan hierdoor, volledig leegrijden is erg slecht!
Ik fiets tussen de 90 en de 120 bpm hartslag en probeer wel netjes te schakelen en zelf ook nog wat te werken met een cadans van rond de 90 rpm.
Kruissnelheid (behalve bij echt forse tegenwind met rukwinden) = regio 42 a 44 km/uur rekenschap houdende met veilig anticiperend rijgedrag en hier en daar eens te moeten stoppen voor lichten kom ik uit op een best case scenario van 41 km/u echte avg. speed op dit traject, mijn traagste tot op heden was afgelopen week vrijdag tegenwind was pittig met rukwinden erbij +ook veel trager (fiets)verkeer waarbij ik hier en daar eens moest inhouden -> veilig naar huis aan 34.1 km/uur gemiddeld.
Derde tip. als je echt 40 a 45 km/uur kruissnelheid wilt heb je eigenlijk maar twee merken Stromer of Klever 'of beter gezegd achterwielmotor'.
Belt systeem heb ik overweegt .. maar de meerprijs 'dik 3 a 4k voor de fiets' vond ik best pittig en uiteindelijk is door regen rijden met je fiets gewoon kwestie van even met een vodje de ketting schoonmaken ...
Als je budget het toelaat en je er de meerwaarde in ziet, zou ik zeggen zeker doen!
1 nadeel van een belt drive is trouwens dat je toch wat minder versnellingen hebt .. en je mag wel denken 'heb ik niet nodig' ik vind het toch wel aangenaam dat ik woon/werk hetzelfde gevoel behoud om op cadans trappen te oefenen als wat ik met de racefiets of mtb zou doen.
Mooie tip over dat review forum. Ondertussen inderdaad wel (zover als de kennis nu reikt) “overtuigd” dat het achterwiel aandrijving moet zijn en liefst met riem.
De weg die ik zal moeten afleggen is overigens qua ongegrond geen soap, maar ook zeker geen veld weg. Hoe staat de fiets-gemeenschap tegenover voor en achtervering. Voorlopig trekt een verende vork me niet, maar lijken andere reviews echt aan te sturen op verende zadelpen. (Ik ben geen 50+er met zeurende hernia <no offrnce>, maar hoef ook niet perse op een houten balk te zitten…)
De weg die ik zal moeten afleggen is overigens qua ongegrond geen soap, maar ook zeker geen veld weg. Hoe staat de fiets-gemeenschap tegenover voor en achtervering. Voorlopig trekt een verende vork me niet, maar lijken andere reviews echt aan te sturen op verende zadelpen. (Ik ben geen 50+er met zeurende hernia <no offrnce>, maar hoef ook niet perse op een houten balk te zitten…)
Op mijn Klever zit een verende voorvork en deze vind ik toch niet overbodig aan de hogere snelheden, zadelpen is een standaard Satori verende pen, iets te licht voor mijn gewicht en word binnenkort vervangen voor een Bodyfloat die op gewicht ingesteld kan worden.
Al eens getest met vaste zadelpen .. en aan die snelheid is wat vering toch geen overbodige luxe ...
Overigens zijn er bij ons op het werk een pak Stromers en Klever rijders, en de meeste die in het begin ongeveerd starten zie ik binnen de paar maand toch een geveerde pen steken.
Edit: wat hieronder gepost werd zal ook wel kloppen, mijn Klever houd ik best met twee handjes vast op hoge snelheid bij wat minder effen wegdek dus zonder die geveerde vork kan dit enkel nog slechter zijn qua instabiliteit.
Al eens getest met vaste zadelpen .. en aan die snelheid is wat vering toch geen overbodige luxe ...
Overigens zijn er bij ons op het werk een pak Stromers en Klever rijders, en de meeste die in het begin ongeveerd starten zie ik binnen de paar maand toch een geveerde pen steken.
Edit: wat hieronder gepost werd zal ook wel kloppen, mijn Klever houd ik best met twee handjes vast op hoge snelheid bij wat minder effen wegdek dus zonder die geveerde vork kan dit enkel nog slechter zijn qua instabiliteit.
Laatst gewijzigd door SqueeZer op 18 sep 2022 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
is het niet dat het naast comfort ook aan de veiligheid bijdraagt? Met een goed ingestelde verende voorvork houdt de band langer/beter contact met de ondergrond als die hobbelig is, meer grip dus. Misschien ook kleinere kans dat bij een diepe put het stuur uit je handen slaat.
Alleen voor en dat heeft zeker zin, het voorwiel blijft aan de grond genageld en je hebt de grip nodig van het voorwiel voor insturen/uitwijken, naast dat het comfortabel is. Zadelpenvering vind ik niet nodig. Bovendien kan je dat altijd nog doen mocht je het nodig vinden. De banden zijn heel breed dus ik rijd met wat lagere druk (2-2,5 bar achter) en dat is voor mij comfortabel genoeg.Bospaadje schreef: ↑18 sep 2022 17:04 Mooie tip over dat review forum. Ondertussen inderdaad wel (zover als de kennis nu reikt) “overtuigd” dat het achterwiel aandrijving moet zijn en liefst met riem.
De weg die ik zal moeten afleggen is overigens qua ongegrond geen soap, maar ook zeker geen veld weg. Hoe staat de fiets-gemeenschap tegenover voor en achtervering. Voorlopig trekt een verende vork me niet, maar lijken andere reviews echt aan te sturen op verende zadelpen. (Ik ben geen 50+er met zeurende hernia <no offrnce>, maar hoef ook niet perse op een houten balk te zitten…)
Niet de antwoorden die ik had verwacht, wel oké! Goed om eens wat testrondjes te maken.
Ik zag dat naast klever en stromer, er ook positieve reviews zijn op Ellio. Maar of ik doe iets fout wat qua speurwerk, of ze maken alleen nogal spart uitziende sp met kleine wielen… totaal niet mijn smaak..
https://www.rideellio.com/modellen
Ik zag dat naast klever en stromer, er ook positieve reviews zijn op Ellio. Maar of ik doe iets fout wat qua speurwerk, of ze maken alleen nogal spart uitziende sp met kleine wielen… totaal niet mijn smaak..
https://www.rideellio.com/modellen