detest schreef: ↑28 sep 2022 08:12
...
Frontaal oppervlak is idd een goede om mee te nemen. Ik zag dat Bioracer zoiets doet met een e-windtunnel.... "Bioracer aero fit". Maar dat kan je natuurlijk heel makkelijk zelf door fotos te maken.
Als je het serieus neemt, je eens testen in de Bioracer virtuele windtunnel kan een openbaring zijn...
Je krijgt direct een kwantitatieve analyse (welke houding is hoeveel watt beter dan welke andere houding bij welke snelheid). Het is wel altijd de vraag of de cijfers in de echte wereld ook zo zijn,maar ze geven een goede indicatie. Je kan vooral proberen te begrijpen hoeveel beter een aero houding is die je misschien moeilijk kan aannemen, waar je het gevoel hebt moeilijk een vermogen te trappen, dan je comforthouding.
Wat ik ook goed vind is dat ze ook een dynamische analyse doen; leer je ook of je je benen, voeten, lichaam goed stabiel houdt.
Wat weer input is voor je core stability training...
De renner hier in huis heeft serieuze vooruitgang geboekt na 2 uurtjes in de virtuele windtunnel. Vooral omdat hem dan goed geduid is hoe 'je hoofd intrekken als een schildpad' een zeer groot effect heeft. Maar moest je iemand anders tegenkomen die je dat goed kan duiden kan het ook voldoende zijn. En uit de dynamische meting kwam een probleem met de schoenplaatjes naar voor en een 'instabiel' rechterbeen dat dan bij core stability training aandacht kreeg.
Alleen is de vraag of je de goede 200 Euro er voor over wil hebben. En laat je niet direct schoenzooltjes aansmeren
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
.. Maar zo een test is in ieder geval goedkoper dan in een windtunnel inkruipen.
Walter