Zondagmiddag weer een paar uurtjes geklust aan het project: "Zwift desk"
De 2 frames/zijkanten moeten met elkaar verbonden worden. Hiervoor gebruik ik het stuk van 550mm lang. De plank van circa 195mm zaag ik in 2 stroken van 80mm breed. Hierdoor zaag ik de kern uit de plank en hopelijk trekt ie op die manier iets minder krom.
Het simpelste zou zijn om de stijlen (verticale latten) wederom met halfhoutverbinding aan de regels (horizontale latten) te verbinden. Dezelfde manier als ik de zijkanten heb gemaakt.
Om 2 redenen, waar ik achteraf enigszins spijt van heb, heb ik daar niet voor gekozen: (1) Geïnspireerd door het filmpje dacht ik nog voor wat extra uitdaging te zorgen door (deels) met handgereedschap eens pen- en gatverbindingen te maken. En (2) wil ik het zo maken dat je het uit elkaar kan halen zonder schroeven/bouten.
In de stijlen moeten dus gaten komen van 40 bij 20 mm.
Aftekenen met een kruishoutje:
Ik roep wel handgereedschap, maar de massa verwijder ik met een forstnerboor in de kolomboor.
Dan krijg je 2 gaten naast elkaar van 20mm.
Dan kan het hakken beginnen.
Op dat moment begin ik al enigszins spijt te krijgen dat ik de freesmachine niet gepakt heb, omdat het nog niet meevalt om mooie rechte gaten krijgen.
Dan maar even valsspelen met rasp/vijl
Het resultaat is oké, als je maar niet van te dichtbij kijkt
Op het uiteinde van de regels maak ik nu de pen. Die moet van een kopmaat van 27*80 naar 20*40mm. Eerst van 27 naar 20mm op de zaagtafel. Daarvoor stel ik de zaagdiepte in op 3mm en haal met een heleboel zaagsneden naast elkaar van beide kanten met de zaagslede een stukje af.
Vervolgens van 80 naar 40mm. Het begin doe ik wederom op de zaagtafel.
Omdat het zaagblad rond is, kom je niet helemaal tot in de hoek. Zaagsnedes vervolledigen met een handzaagje.
Vervolgens de schouders definitief bevrijden met een klein stukje afkorten.
En dan begint het op maat maken, zodat de pen netjes in het gat past. Hier ben ik feite het grootste deel van de middag mee zoet geweest.
Steeds een beetje afsteken met de bijtel of wegvijlen..
Het idee is dat er door het gedeelte van de pen dat uitsteekt een rond gat komt. Hier past dan een deuvel in, die ik taps schaaf. Als je die dan door het gat steekt trekt die de verbinding strak.
Dit is momenteel de status:
En met 2 plankjes erop om een beeld te krijgen van hoe het er min of meer komt uit te zien.
Aangezien ik qua verbinding ben afgeweken van m'n plan, zijn de 2 zijkanten nu 50/60mm dicht bij elkaar gekomen. Het geheel is dus smaller geworden. Net ff gemeten en m'n stuur past er nog maar net tussen
2 oplossingen: (1) ik laat het blad aan de voorkant verder uitsteken. Of (2) ik zaag de schouders van de pen- en gatverbinding onder een kleine hoek. Hierdoor wordt het onderstel niet mooi haaks, maar krijg je meer een trapezium (met gelijke benen). Op die manier krijg je aan de voorkant, waar de fiets er onder komt, dus meer ruimte.
Wat zouden jullie doen? Betere suggesties?