Gisteren de fiets afgemaakt. Het laatste onderdeel, de zadelpen was ook binnen.
Afgelopen week de kabels netjes laten lopen en ingekort, best een werk bij een MTB, maar wel leuk om te doen.
Wel weer aan het klooien geweest met de achterrem, omdat ik de zwarte bore caps heb vervangen voor zilver.
Voor is dat simpel, bij de hope M4 komen de borecaps naar buiten beetje olie erop en weer vastdraaien en de klauw zit nog vol met olie.
Aan de achterkant moet de borecap er naar binnen uit en dan is de hele rem leeg. Die krijg je vrij lastig weer vol als deze gemonteerd is.
Het lijkt erop dat er een soort baan is waar je de olie niet in krijgt als deze gemonteerd zit, na een half uurtje was het wel gefixed maar het koste wel even wat moeite.
Ik ben altijd fan geweest van de combo hope X2 achter en M4 voor. Niet zozeer voor de remkracht, maar meer voor de dosseerbaarheid. Die is met de M4 voor subliem.
Ook weer voor de lichte Carbon Ti schijven gekozen, ook straks op mijn extra wielsetje
Maar ik vind het de moeite wel waard een mooi detail in de zwart/zilvere fiets.
Voor dit seizoen gekozen voor de Pirelli M voor en RC achter. De XC is een semislick met wat noppen aan de zijkant. Normaal ben ik daar geen voorstander van, maar deze band is top zeker achter. Als het droog is rij ik hem ook voor, maar de grip is minder dan de M. De M houd zich altijd goed en de rolweerstand is maar beperkt. De voorkant is veel zekerder met de M.
Wat er nog op moet is een andere quarq powermeter. Door de AI heb je als je met een quarq wilt rijden twee crank nodig en een non boost quarq. De Boost gaat dan weer naar mijn Hardtail, dan heb ik al mijn fietsen met een quarq.
Ik rijd nu met de boost maar daardoor staat het blad 3mm te ver naar buiten, voor nu even de lichste 50T geblokkeerrd dat de ketting niet breekt. Maargoed die heb ik toch niet nodig op de UHR. Zeker niet nu er een 36T voor op zit.
De gouden ketting en cassette komen van mijn hardtail daar zat maar iets van 1000 a 1500km op. Ik vind het eigenlijk wel goed staan in deze kleuren combo (op de foto oogt het een beetje geel). Wellicht koop ik nog een rainbow voor mijn andere wielset en dan een 10/52 cassette.
De derailleur kabel loopt in zijn geheel van shifter naar achter. Dat geeft wel een heel licht schakel gevoel zelfs met de XX1. Ondanks dat er door de achterbrug best wel wat bochten inzitten.
Een dropper heb ik (nog) niet, die komt er misschien wel op voor de vakantie in Oostenrijk , maar dan wel een AXS zodat ik makkelijk kan wisselen met hier in NL. Maar wellicht ga ik het hier ook wel fijn vinden.
Het totale gewicht kwam volgens mijn sheet op 10.20, aan de weegschaal geeft ie 10.30 aan, die afronding ben ik wel gewend.
Gewicht zoals verwacht. Het kan nog wel wat lichter de stuurpen is zwaar, daar komt nog een andere voor. Scheelt 40 gram.
Afhankelijk van het terrein kunnen er nog iets lichetere banden op, dan gaat er nog 150 gram vanaf.
Net gewicht voor een fully in XL. Voor de extra wielset heb ik ook niet voor de extreem lichte 290grams velgen gekozen, maar voor de iets sterkere van 325gram. Ik wil geen spullen op een fully die net aan zijn. Net zoals bv geen darimo zadelpen, die is tot max 90KG. Nu ben ik tussen de 80 en 82, maar met kleding en bepakking ga je daar toch snel naartoe een volle camelbag is zo 3kg, zelfde geld met een stuurcombo.
De oude spullen van mijn F29 ben ik aan het verkopen, wielset en lefty waar ik niets meer aan heb. Krijg je best nog wat voor.
Al met al komt het er nu op neer dat ik met alles wat ik had, gekocht en verkocht heb ongeveer 5k kwijt ben en daar zit het extra wielsetje van 1500 euro bij.