Pagina 2 van 5

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 17:18
door Ramon73
thestudent schreef: 31 dec 2022 09:08 Nog een vraag heb je ernstige vreetsporen op de as en bevindt zich dat aan een kan of aan beide kanten.
Geen vreetsporen op de as, aan beide kanten niks geks te zien.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 17:19
door Ramon73
walter- schreef: 31 dec 2022 10:32 Wat is het frame en welke crank gebruik je er in?
Ik heb op zich alleen maar goede ervaringen met bb30 achtige dingen (als lagers zijn nooit een probleem, enkel vervangen omdat je het wil vervangen na +10k km...).
Soms wel eens prutsen met spacers/washers om het goed te krijgen....
Frame is Cannondale Topstone met de standaard Hollowgram crankset.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 17:22
door Ramon73
jakkel schreef: 31 dec 2022 09:22 Met BB30 lagers die kraakjes veroorzaken daar ze wat speling hebben in het frame, heb ik ervaring. De lagers op zich die snel stuk gaan niet. Ben je zeker dat het altijd de lagers zijn, die stuk gaan? Al eens geprobeerd ze te monteren met een Loctite (641)?
Vorige keer was het echt de lagers zelf die rot waren. Met de crank eruit voelde je dat ze niet goed rond liepen, speling erop. Zelfs onbelast was het goed merkbaar. Zat toen ook een hoop roest in, duidelijk ingedrongen vocht/vuil.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 17:27
door Ramon73
Orlok schreef: 31 dec 2022 16:23
Ramon73 schreef: 31 dec 2022 00:01 BB30 is niet zo'n succes....lagers gaan paar 100km mee en dan is het voorbij. Kraken, slecht lopen enz.
Ook SKF industrielagers met afdichting aan beide zijde (2rsh) kunnen door het binnendringen van vocht gaan roesten wat zich uit in kraken en slecht/korrelig ronddraaien. Als dat na een paar honderd kilometer al gebeurt betekent dit dat er dus heel slechte afdichtingen rondom het bottombracket zitten die in combinatie met overtollig water zorgt voor het binnendringen van vocht. Als daar niets aan wordt verbetert kan je elke xxkm blijven vervangen. Een eventuele oplossing is om ceramische lagers (goedkoop via Aliexpress) te monteren omdat daarvan de kogeltjes bijna niet kunnen roesten. ;)
Hele slechte afdichtingen....tsja....bij SKF lagers mag ik toch wel verwachten dat zoiets in orde is. Verder zit er alleen een extra afdichtring op, rubber met metalen kern. Alles wordt goed in het (marine) vet gezet om water buiten te houden.
Op zich brengt me dat op een idee. Ik heb nog een nieuwe PF30 BB liggen van Rotor. Daar zitten ook 42x30x7 lagers in. Denk dat ik die wel met een zacht handje uit de kunststof schalen kan halen. Ga ik die eerst eens monteren voordat ik weer dezelfde set SKF erin zet.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 17:31
door Ramon73
jakkel schreef: 31 dec 2022 09:22 Met BB30 lagers die kraakjes veroorzaken daar ze wat speling hebben in het frame, heb ik ervaring. De lagers op zich die snel stuk gaan niet. Ben je zeker dat het altijd de lagers zijn, die stuk gaan? Al eens geprobeerd ze te monteren met een Loctite (641)?
Vorige keer waren de lagers ook echt rot. En met nieuwe lagers heb ik geen problemen, hoor geen kraken.
Nu is Loctite op zich het proberen waard, maar ik heb angst voor de demontage. 641 (en meeste Loctite lijmen) moet je tot 250 graden stoken. Bij een alu bracketpot in een carbon frame zie ik dat niet zo zitten. Ik heb een verfbrander die ik op 10 graden nauwkeurig kan instellen en die is vrij accuraat, maar dat nog heb ik angst voor delaminatie.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 01 jan 2023 10:42
door nijkie
Ramon73 schreef: 31 dec 2022 17:19
walter- schreef: 31 dec 2022 10:32 Wat is het frame en welke crank gebruik je er in?
Ik heb op zich alleen maar goede ervaringen met bb30 achtige dingen (als lagers zijn nooit een probleem, enkel vervangen omdat je het wil vervangen na +10k km...).
Soms wel eens prutsen met spacers/washers om het goed te krijgen....
Frame is Cannondale Topstone met de standaard Hollowgram crankset.
Heb nu 9.000km met de topstone 4 carbon er op zitten met zeker 5.000km nat weer en 1x de lagers vervangen.Nog nooit een kraakje gehad/gehoord.Wel is het voorblad 46 redelijk versleten en waarschijnlijk komt er een grx600 crankstel in.Nu even kijken of adapters of compleet bracket.Volgende keuze wordt dan welk merk en welke lagers gezien er veel off-road wordt gereden.Ik blijf even mee lezen.
Vanaf model 2022 hebben ze bsa68 bracket.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 01 jan 2023 11:55
door 53x11
Met een goede pers duw je die lagers er zo uit hoor. Ook als ze vastzitten met loctide

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 01 jan 2023 14:06
door le pirate
De laatste maal wanneer de lagers van mijn Cannondale F29 Flash in de gort lagen bleek de bracketpot vol te zitten met smurrie/water. In het bracket zit een gat wat denk ik dient om water af te voeren en dit zat dicht. Alles gedemonteerd proper gemaakt een deze keer gekozen voor SKF lagers zoals in afbeelding te zien. SKF praatje: De met olie geïmpregneerde polymeermatrix smeert en beschermt het lager ook onder de zwaarste bedrijfsomstandigheden. Ze lopen misschien iets minder soepel maar tot hiertoe doen ze nog altijd hun werk.

Afbeelding

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 01 jan 2023 14:44
door Ramon73
53x11 schreef: 01 jan 2023 11:55 Met een goede pers duw je die lagers er zo uit hoor. Ook als ze vastzitten met loctide
Ik vind een goede pers van Enduro, €324. Daar heb ik een complete ombouwset met bb met schroefhuls en nieuw crankstel voor, en als ik het huidige crankstel opnieuw kan gebruiken kost het nog minder.
Kraken op de passing tussen lagers en bracketpot geloof ik niet omdat het met nieuwe lagers wel netjes draait, een tijdje. Vorige keer waren de lagers ook echt slecht, liepen hakkelend en nogal wat speling erop.
Daardoor denk ik meer aan slechte passing in de fiets, staan de lagers niet perfect in 1 lijn en worden te sterk belast.
Ga eerst eens demonteren, kijken wat er stuk is en de circlip ringen vervangen. Dan een setje 42x30x7 van ROTOR erin, goede ervaringen mee. En ook eens crankstel tussendoor demonteren en lagers schoonmaken en invetten.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 01 jan 2023 14:52
door Ramon73
le pirate schreef: 01 jan 2023 14:06 De laatste maal wanneer de lagers van mijn Cannondale F29 Flash in de gort lagen bleek de bracketpot vol te zitten met smurrie/water. In het bracket zit een gat wat denk ik dient om water af te voeren en dit zat dicht. Alles gedemonteerd proper gemaakt een deze keer gekozen voor SKF lagers zoals in afbeelding te zien. SKF praatje: De met olie geïmpregneerde polymeermatrix smeert en beschermt het lager ook onder de zwaarste bedrijfsomstandigheden. Ze lopen misschien iets minder soepel maar tot hiertoe doen ze nog altijd hun werk.
Ziet goed uit!
Ik heb setje van 2 stuks besteld, eens proberen.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 01 jan 2023 19:45
door Kilowatt
Ik rij al ruim 30000 km met dezelfde lagers. Onlangs een pers besteld en lagers omdat de boel nu toch begint te kraken. En kan geen kwaad om alle gereedschap zelf in huis te hebben ipv de lokale FM te bezoeken.
Ik ben lui, dus ik dacht „ ik wacht wel tot het erger wordt en op vakantie neem ik het gereedschap ook wel mee“. Maar het kraken is weer weg….
Dus BB30 slecht ? Niet in mijn ervaring.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 01 jan 2023 20:30
door walter-
Ramon73 schreef: 31 dec 2022 17:19 ...
Frame is Cannondale Topstone met de standaard Hollowgram crankset.
Is dat een press fit of eentje met de lagers rechtstreeks in het frame?
De Cannondale benamingen zijn me niet zo duidelijk.