Pagina 2 van 9
Re: Built - Cannondale Supersix Evo limited
Geplaatst: 31 dec 2022 13:24
door wasbeer2006
Sergov schreef: ↑31 dec 2022 13:04
Heel erg knap!
Op hoeveel € komen die yishun wielen? Kan er niet direct iets van terugvinden op het web.
Nee die kopen we bij andless wielen zitten met Carbon Ti naven en sapin xrays zo rond de 1400 a 1500.
Deze serie velgen:
https://www.yishunbike.com/product-cate ... sd-series/
Re: Built - Cannondale Supersix Evo limited
Geplaatst: 31 dec 2022 13:28
door leon1
wasbeer2006 schreef: ↑31 dec 2022 13:21
Frame is in 58 --> 849 gram, das licht. Vork daarintegen is echt zwaar voor een himod, 424gram. De HMF vork van mijn foil zit op 390.
Framegewicht is echt top ja. Laat staan wat deze zou zijn in mijn kleine maat (Dat zou bij een SS dus 51 zijn). En ja, Cannondale vorken zijn niet heel licht. Laten we maar zeggen dat ze wel sterk zijn dan.
Re: Built - Cannondale Supersix Evo limited
Geplaatst: 31 dec 2022 13:54
door wasbeer2006
In een 51 ga je echt op 750 komen denk ik. Wel grappig op de vork stond ook dat ie voor een 58 was, dat heb ik nooit eerder gezien.
Misschien zijn de kleinere maten de vorken lichter omdat ze ervan uitgaan de persoon ook lichter is.
Als je zelf ook lichter bent, kan je ook de velgen lichter nemen en dan kan je best een 44mm setje van 1300gram bouwen.
Deze zal 1440 worden, maar voor 86kilo.
De 12speed redgroep is niet licht, die is 125gram zwaarder dan de 11speed etap. (discs niet meegerkend).
Dat vind ik best fors! 50 in de achterderrie, 25 voor en 25 in beide shifters en vooral die laatste snap ik niet......
Het speedrelease systeem voor de steekassen is wel weer heel mooi! Zit ook op mijn scalpel. Er zit na circa 2cm een verjonging waardoor je de steekas alleen maar los hoeft te driaaen en 1cm naar buiten trekt. dan komt het wiel met steekas uit je frame. De kant waar geen schroefdraad zit is onder open, net als bij een oude QR.
Re: Built - Cannondale Supersix Evo limited
Geplaatst: 31 dec 2022 18:11
door leon1
wasbeer2006 schreef: ↑31 dec 2022 13:54
Het speedrelease systeem voor de steekassen is wel weer heel mooi! Zit ook op mijn scalpel. Er zit na circa 2cm een verjonging waardoor je de steekas alleen maar los hoeft te driaaen en 1cm naar buiten trekt. dan komt het wiel met steekas uit je frame. De kant waar geen schroefdraad zit is onder open, net als bij een oude QR.
Dat systeem ken ik van mijn Look. Die gebruikt Mavic assen. Echt ideaal inderdaad. Dat dat systeem nog niet meer navolging heeft gevonden verbaasd mij. Maar Cannondale heeft dat dus ook. Je hebt alleen wel een naafas nodig waarbij de binnenmaat gelijk blijft over de gehele breedte.
Re: Built - Cannondale Supersix Evo limited
Geplaatst: 31 dec 2022 18:30
door daniel1975
wasbeer2006 schreef: ↑31 dec 2022 13:24
ie kopen we bij andless wielen zitten met Carbon Ti naven en sapin xrays zo rond de 1400 a 1500.
1400-1500 euro voor setje chinezen?
Dan kocht ik toch een merkset.
Re: Built - Cannondale Supersix Evo limited
Geplaatst: 31 dec 2022 18:48
door wasbeer2006
Ja maar die merksets hebben pas de afgelopen jaar velgen die aan deze specs en gewichten voldoen.
Je betaald of hetzelfde voor een zwaardere set of het dubbele voor hetzelfde.
Daarnaast zijn de carbon ti naven licht, mooi en kan je makkelijke een body wisselen, ook maar de vraag bij de dure setjes.
Een chinese velg kost ongeveer 250 - 300 euro. Ik denk niet dat je bv bij onze forumgenoot goedkoper bent met dit soort setjes.
Re: Built - Cannondale Supersix Evo limited
Geplaatst: 31 dec 2022 19:40
door scottpch
En het voordeel van een handgemaakte set is dat je bij evt. spaakbreuk gewoon bij de reguliere FM terecht kunt, itt de fabriekssets die allerlei eigen standaarden gebruiken waardoor je bij een gespecialiseerde merkdealer terecht komt die de spaken dan moet bestellen omdat ie die niet op voorraad heeft.
Denk maar eens aan de Fulcrum Zero wielen of de Eurus van Campa, bij spaakbreuk kon je maanden wachten op die alu spaken omdat die slecht leverbaar waren vanuit Campa.
Nog een voordeel van een handgemaakte set is dat je veel lichter uit kan komen dan de fabriekssets en toch (wat) goedkoper uit bent en je zelf de materialen kiest voor een zo optimale set.
Ook spaakbreukgarantie zoals bv Ernie Frieke geeft, daar hebben de fabriekssetjes nog nooit van gehoord...
Re: Built - Cannondale Supersix Evo limited
Geplaatst: 31 dec 2022 19:49
door leon1
Maar een levenslange garantie zoals bij Zipp heb ik nog nooit gezien bij een handgemaakt setje. Dus ja, er zijn voldoende reden om voor de een of andere set te kiezen. De Zipp 303 Firecrest gebruikt trouwens normale J-bend CX-sprint spaken van Sapim waarbij in de handleiding ook nog eens de lengte is vermeld. Dus bij spaakbreuk heb je in de regel geen moeite om vervanging te regelen. Ook al zal het niet dezelfde spaak zijn (zodat je in ieder geval door kunt).
Re: Built - Cannondale Supersix Evo limited
Geplaatst: 31 dec 2022 20:11
door scottpch
Vooral Zipp heeft een negatieve historie mbt hun naven, dus dat is geen geweldig goede referentie...
Ik heb 4 sets wielen, 2 handgespaakt en 2 fabriekssets, alle 4 met DT Swiss 240 naven.
De FFwd carbon wielen hebben al mijn FM gezien vanwege een slag in de wielen en mijn ARC 1400 DT Swiss wielen daarvan was een spaaknippel dwars door de midden gecorrodeerd, een slag erin, en dus maar een messing nippel geplaatst door de FM en slag eruit gehaald.
Set was nog geen 1,5 jr oud, ga je garantie claimen dan ben je je wielen een tijd kwijt en ze hebben dan geen vervanging zolang voor je.
Mijn 2 handgemaakte sets zijn de lichtste, 1270gr voor mtb wielen en 1370gr voor 38mm carbon wielen en die hebben nog nooit een FM gezien omdat ze strak gespaakt zijn met een gelijke spaakspanning en de garantie dat er bij normaal gebruik niks kapot gaat.
Gebouwd op mijn gewicht en wensen in overleg met de wielexpert, probeer dat maar eens bij een fabrieksset.....
Dus levenslange garantie, ach ik hecht meer waarde aan een goed gespaakt wiel van een expert op een paar km van mijn huis die ik persoonlijk ken en waar ik af en toe een toertje mee doe.
Vroeger kikte ik ook op die fabriekssets met hun naam groot op de velg, nu wil ik een set met een zo sober mogelijk uiterlijk maar wel topkwaliteit...
Re: Built - Cannondale Supersix Evo limited
Geplaatst: 31 dec 2022 23:48
door Tussendoor
In de titel staat 'built', maar hij is toch nog niet klaar? Dus het moet 'build' zijn...
Re: Built - Cannondale Supersix Evo limited
Geplaatst: 01 jan 2023 00:30
door Philippos
Ik snap Daniel wel ergens. Het is een aardig klap geld voor een set wielen met velgen die een wielbouwer zelf gekozen heeft. Zoals wasbeer aangeeft, het zijn vooral de naven die de prijs wat hoger maken.
Levenslange garantie bij een aantal fabriekswielen is dacht ik zo uit mijn hoofd alleen voor de eerste eigenaar. Dat is makkelijk gegeven daar de meesten de wielen op een gegeven moment doorverkopen.
Er zijn maar weinig wielen waarbij de velgen niet uit China komen. Ook bij Zipp en DT komen velgen uit China (bij een deel van het assortiment).
Verder zijn er voor- en nadelen voor zowel handgespaakt en fabriekswerk, die zijn hierboven allemaal genoemd. Voor een ieder redenen om voor het een of ander te kiezen.
Re: Built - Cannondale Supersix Evo limited
Geplaatst: 01 jan 2023 17:00
door csteenbe
daniel1975 schreef: ↑31 dec 2022 18:30
wasbeer2006 schreef: ↑31 dec 2022 13:24
ie kopen we bij andless wielen zitten met Carbon Ti naven en sapin xrays zo rond de 1400 a 1500.
1400-1500 euro voor setje chinezen?
Dan kocht ik toch een merkset.
Inderdaad, zelf daarom de Zipp 303 FC gekocht, levenslange garantie zoals hier al is vermeldt en rijdt je ze in de poeier ook gewoon garantie…., wist het wel.