Moderne Hookless velgen alleen met 28-32mm banden compatibel ? Nieuwe standaard?
Ik rijd 25, 26 en 28mm met binnenband op een clincher velg en 28mm tubeless op een hookless velg (25mm intern). Die laatste in combinatie met een luchtdruk van tussen de 4 en 4,5 bar is toch wel non-plus-ultra moet ik zeggen. Snel en comfortabel. Een 30mm of 32mm zal zeker nog comfortabeler zijn maar dan gaat het gewicht mij weer tussen de oren zitten. Comfort is ook helemaal niet mijn top prio. Maar mocht er ooit nog een andere wielset komen dan staat breed en hookless wel hoog op het lijstje. Op een 25mm hookless velg valt een 28mm ook als gegoten wat schijnbaar weer wat aero voordelen heeft.
Maar desalniettemin schrijf ik 25mm niet af. Op een 18mm hoge velg is 25mm ook heel snel.
Maar desalniettemin schrijf ik 25mm niet af. Op een 18mm hoge velg is 25mm ook heel snel.
Ride bikes, not tanks!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ja hoor. Beschikbaarheid van de 28-32mm banden is prima volgens mij (ook als je bijv een keer in Frankrijk bij een fietsenmaker iets moet zoeken). En als je vooral een (fanatieke) toerder bent, dan zal 28mm of meer, toch altijd een voldoende goede keuze zijn. Zelfs als de pro fietser gegeven dat parcours, omstandigheden en doel, op dat moment een 25mm zou kiezen.linkeballen schreef: ↑03 apr 2023 22:02zouden jullie ervoor durven kiezen NOOIT meer 25mm te kunnen steken?thestudent schreef: ↑03 apr 2023 21:25 ik zie wel, maar op gegeven moment rijdt je op een gravelbike en die rolt bij mij toch iets trager dan de racefiets. Er moet dus toch ergens wel een tradeoff punt zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Volgens mij moet je in een tijdrit ook een bocht om. Dus de mate waarin de boel te sturen is, zal zeker iets uitmaken.rob74 schreef: ↑04 apr 2023 07:38 Wat ik me nu eigenlijk afvraag is,.... welke band is het snelst? Dat wil zeggen de minste rolweerstand en de minste luchtweerstand. Al denk ik dat toch vooral rolweerstand een rol speelt.
En met snelst bedoel ik het snelst op een mooie nieuwe geasfalteerde weg. Geen kasseien, geen kapot gereden asfalt en geen stoeptegels.
En laat ook even comfort buiten beschouwing. Het gaat om racen. Verstappen zit ook niet echt comfortabel in zijn auto. Voor comfort ga ik wel op bank liggen.
Welke band zou je moeten nemen om op een mooie weg zo hard mogelijk te fietsen en je niet druk te over comfort? Vroegah,..... leken we overtuigd dat dat zo smal mogelijk moest zijn en kwamen we uit op 20 mm banden met 10 bar druk. Nu moet alles juist breder wordt er steeds maar comfort comfort geroepen. Maar als we een tijdrit zouden willen winnen, dan speelt comfort totaal geen rol. Tijdrijden is alleen maar pijn lijden en rap fietsen. Welke band is dan ideaal?
En je kunt niet de snelste band benoemen zonder daar een velg bij te hebben. Juist die aerodynamica is niet een eigenschap van de band alleen, maar van de combinatie met de velg.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Hoop dat er toch smalle velgen verkrijgbaar blijven in mijn fietsen met velgremmen past een 25 mm gewoon al niet ivm de remhoef. Heb nu zonda's gekocht voor mijn ene fiets is officieel vanaf 25 mm, maar gaat gelukkig al een tijdje goed met 25mm. Hoop dat ik bij vervanging toch nog weer iets kan vinden voor 23 mm. En comfort komt denk ik bij mij uit de fiets, want ik heb echt nooit last van gebrek aan comfort bij 23 mm en 9 bar. Ook niet in vergelijking met mijn woon-werk fiets waar ik met 28 mm en 6 bar rijd. (ben 95 kg) Moet zeggen dat mijn carbon racer met 23 mm en 9 bar zelfs comfortabeler voelt dan mijn alu woon-werk met 28 mm en 6 bar. Maar ik begrijp dat ik echt een van de laatste der Mohikanen ben.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13950
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja hoor er komen zelfs nog nieuwe Carbon clincers voor velgrem op de markt met 19c.
Was zaterdag bij mijn wielbouwer en weer wat mooie spullen gezien, contact maar eens met Andless cycling.
Je moet rijden wat je fijn vind, denk er alleen aan dat je gevoel vaak niet klopt met de werkelijkheid.
Ik rijg de PR,s aan elkaar met mijn fully op Amerongen/Leersum en mijn gevoel is dat het langzamer is.
Een gevoel van comfort veroorzaakt in je hersenpan het beeld van trager.
Was zaterdag bij mijn wielbouwer en weer wat mooie spullen gezien, contact maar eens met Andless cycling.
Je moet rijden wat je fijn vind, denk er alleen aan dat je gevoel vaak niet klopt met de werkelijkheid.
Ik rijg de PR,s aan elkaar met mijn fully op Amerongen/Leersum en mijn gevoel is dat het langzamer is.
Een gevoel van comfort veroorzaakt in je hersenpan het beeld van trager.
-
- Forum-lid
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Ik reed al jaren op 28mm, sinds een jaar op 32mm op de racefiets. Fietst heerlijk. Maatje van me heeft een high end Canyon gekocht (Endurace) en daar zit standaard 32mm achter en 30mm voor op.
Michiel
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
Ja op mijn oude velgrem Venge heb ik ook 21mm intern icm met 25mm 5000S TR. Maar juist voor de heuvels zoals in Limburg en belgie (slechte wegen) EN afdalen vind ik 28mm juist wel fijn. Maar die moderne velgen waar ik het over had zijn 23mm intern. Hier kunnen volgens de verkoper GEEN 25mm banden op.raven14 schreef: ↑04 apr 2023 09:52 Ik rijd voornamelijk in heuvelrijk landschap, en kies nog steeds voor 25mm omdat het me (tesamen met een iets lagere velg) een meer snappy gevoel geeft vs bredere banden. Het zal misschien niet sneller zijn, het voelt gewoon fijner. En 25mm aan 5 bar tubeless is comfortabel genoeg.
Btw, de 25mm Conti 5000S TR liggen tubeless op een 21mm brede velg, en dat gaat probleemloos.
Als wedstrijdrenner, met vooral wedstrijden op vlakke / goede wegen vraag ik me af of er renners zijn die de volledige overstap durven maken naar >28mm compatible velgen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13950
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Waarom niet, meer grip, meer controle en geen extra of minder weerstand, wat houd je tegen?
Leg eens uit
De oude 25mm kunnen wel op een 23c, de nieuwe zou ik inderdaad niet doen al zou het best wel eens goed kunnen rijden, maar dat hangt van de constructie van de band af, dat is proberen
Leg eens uit
De oude 25mm kunnen wel op een 23c, de nieuwe zou ik inderdaad niet doen al zou het best wel eens goed kunnen rijden, maar dat hangt van de constructie van de band af, dat is proberen
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
Tja goede vraag! ik moet sowieso maar eens uitzoeken of die brede (23mm ) hookless velgen +28mm banden ook nadelen hebben...wasbeer2006 schreef: ↑04 apr 2023 14:24 Waarom niet, meer grip, meer controle en geen extra of minder weerstand, wat houd je tegen?
Leg eens uit
De oude 25mm kunnen wel op een 23c, de nieuwe zou ik inderdaad niet doen al zou het best wel eens goed kunnen rijden, maar dat hangt van de constructie van de band af, dat is proberen
Ik heb het afgelopen jaar gereden met 25mm tubeless banden op een 24mm binnenmaat hooked velg. De gemeten maat van de band op druk is 28,1mm en dat reed/rijdt prima. Voor dit jaar heb ik wel een setje 28mm banden klaarliggen, maar dat is meer omdat ik zelf wil dan voor de noodzaak.
Het enige probleem dat ik zou kunnen bedenken is dat het loopvlak niet breed genoeg is en dat je op de wang terecht zou kunnen komen als je heel diep in de bocht gaat hangen, maar volgens mij moet je dan zo ver gaan dat je trappers vonken trekken op het asfalt .
Zelf zou ik trouwens niet snel hookless velgen kopen, verder geen onderbouwing, het is een gevoel.
Het enige probleem dat ik zou kunnen bedenken is dat het loopvlak niet breed genoeg is en dat je op de wang terecht zou kunnen komen als je heel diep in de bocht gaat hangen, maar volgens mij moet je dan zo ver gaan dat je trappers vonken trekken op het asfalt .
Zelf zou ik trouwens niet snel hookless velgen kopen, verder geen onderbouwing, het is een gevoel.