TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?
Best lang je moet alleen uitkijken dat je 'm niet beschadigt in je zadeltasje met een scherp voorwerp zoals bijvoorbeeld een multitool. Dat is me al wel eens gebeurd en dat is dan een duur grapje.
-
- Forum-lid
Dank voor alle reacties! Ik lees al met al weinig enthousiasme over TPU. Dat staat in schril contrast neg sommige artikelen in bladen. Mijn eerste gedachten:
1. Ik stuur een brief naar mijn lijfblad Roadbike.de
2. Misschien toch tubeless nog een kans geven.
1. Ik stuur een brief naar mijn lijfblad Roadbike.de
2. Misschien toch tubeless nog een kans geven.
Tja, persoonlijke meningen tegenover een blad waar mogelijk andere belangen spelen. Persoonlijk uitproberen en zelf conclusies trekken dus. En waarom zou je dat niet doen? Persoonlijke meningen gaan hier altijd alle kanten op. En van de bladen kun je de info eruit filteren waarvan je denkt dat die onafhankelijk zijn vastgesteld.
Mijn persoonlijke mening: het is tubeless of TPU. Butyl dus alleen voor reserve mee.
Mijn persoonlijke mening: het is tubeless of TPU. Butyl dus alleen voor reserve mee.
Ride bikes, not tanks!
Hier een tegengeluid over TPU binnenbanden. Ik fiets inmiddels ruim twee jaar met Reveloop bandjes en ben uitermate tevreden. Ze houden goed druk vast en ik heb nog maar één keer een lekke band gehad. Afgelopen jaar heb ik er La Marmotte mee gereden onder zeer hete omstandigheden. Ook dat was geen enkel probleem.
Wel even goed opletten met het er op leggen, maar dat moet je met een normale binnenband ook. Als ik al een nadeel moet benoemen is het een geplakte binnenband. Plakken werkt goed met de plakkers van Reveloop, maar na verloop van tijd wordt de plakker dikker waardoor je een bobbel in je band krijgt wat niet prettig rijdt. Het lijkt nog het meest op een canvasbreuk. Ik ben dan wel een pietje precies op dit vlak.
Wel even goed opletten met het er op leggen, maar dat moet je met een normale binnenband ook. Als ik al een nadeel moet benoemen is het een geplakte binnenband. Plakken werkt goed met de plakkers van Reveloop, maar na verloop van tijd wordt de plakker dikker waardoor je een bobbel in je band krijgt wat niet prettig rijdt. Het lijkt nog het meest op een canvasbreuk. Ik ben dan wel een pietje precies op dit vlak.
Ik heb nu ong 1200km de Schwalbe Aerothan TPU in gebruik icm 28mm GP5000. Geen enkel lek tot nu toe, en bevalt verder prima. Inderdaad even opletten met het erop leggen, maar kan er weinig negatiefs over zeggen. Sinds oktober staat de fiets op de trainer, en heb ik er niet meer buiten mee gereden. In die tijd heb ik 1x m'n voorband moeten oppompen omdat hij onder de 2bar gekomen was, dus ze houden ook prima lucht vast.
Ik rij tubeless met de gravelbike, Tubolito mee als reserve in uiterste nood. Heb ook plugjes in een zadeltasje, dus dat is de eerste oplossing.
Racer rijdt met latex binnenbanden, die verliezen altijd druk maar rijdt erg prettig. En daar heb ik ook 2x Tubolito bij me voor noodgevallen, en plakkers voor latex en tpu.
De Tubolito heb ik wel eens als reserve gebruikt, lek in nat weer en geen behoefte om te plakken onderweg. Rijdt prima.
En bij thuiskomst de Tubolito weer strak opgerold en in zadeltasje gedaan.
Racer rijdt met latex binnenbanden, die verliezen altijd druk maar rijdt erg prettig. En daar heb ik ook 2x Tubolito bij me voor noodgevallen, en plakkers voor latex en tpu.
De Tubolito heb ik wel eens als reserve gebruikt, lek in nat weer en geen behoefte om te plakken onderweg. Rijdt prima.
En bij thuiskomst de Tubolito weer strak opgerold en in zadeltasje gedaan.
Dogma F
-
- Forum-lid
Nu iets van 3000km met Tubolito's in turbo cottons gereden. Ik rijd vooral bij mooi weer en weinig over gravelpaden. Erg blij dat ik tot op heden geen enkele keer lekgereden ben.