Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

functionele vragen(Mont Ventoux inside)

fizik
Forum-lid

fizik 12 mei 2010 13:19

Klimmen op een mtb is altijd gemakkelijker. Je hebt een veel kleiner verzet tot je beschikking, zeker als je een echte mtb-cassette monteert. Ook afdalen is met v-brakes, of schijfremmen gemakkelijker dan met de racefiets.

Wil je hard: gebruik een racefiets
Wil je zeker boven komen: gebruik een mtb

cva
Forum-lid

cva 12 mei 2010 14:14

ik zou eerst de kant van Sault beklimmen tot aan chalet renard... kwestie van eens te oefenen... die kant is relatief eenvoudig...

er is volgens mij ook een 4e beklimming die enkel met de mtb te doen is (offroad)...

wat velen ook vergeten is dat je in de buurt prachtig kan fietsen... de befaamde 'rond-de-berg-tour'... is ongeveer een 100km en geen meter vlak... wees gerust dat je compleet choco bent na die rit ;-)

gorges de la nesque is ook ideaal om te oefenen... gezapige beklimming en de mooiste in de omgeving...

zonder training ga je niet naar de ventoux... hoeveel mensen zie je niet sterven als je naar boven rijdt... onverantwoord... 1500km fietsen lees ik hier... onder de 6000 km begin ik niet aan bédoin...

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 12 mei 2010 14:33

Ik blijf bij mijn stelling dat een gezonde mens die een beetje op zijn voeding let zelfs ongetraind een col oprijdt. Geen tijd voorop stellen, kleine versnelling en je raakt echt wel boven hoor.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

cva
Forum-lid

cva 12 mei 2010 14:52

natuurlijk kan dat... een mens kan veel... maar dan heb je wel veel kans dat als je boven komt je je fiets gewoon den berg afgooit wegens te hard afgezien...

begrijp niet waarom mensen ongetraind 1 van de zwaarste beklimmingen willen doen...

pils
Forum-lid

pils 12 mei 2010 15:10

CVA schreef:
begrijp niet waarom mensen ongetraind 1 van de zwaarste beklimmingen willen doen...

Waarom? Omdat het gewoon een prachtige berg is! En de beloning is zo mooi als je boven komt.

Mijn eerste keer MV reed ik in 2000 (ik was toen 14). Buiten mijn dagelijkse ritje naar school heen en terug deed ik niks aan fietsen. Wel was ik al wielergek in die zin, dat ik heel graag naar wielrennen keek. Toen wij daar dan ook vlakbij op vakantie waren om naar de tour te kijken, leek me dat dan ook een mooie kans om de berg zelf te rijden. Dus ik op mijn mountainbike naar boven. En ja, ik heb afgezien, maar ben wel bovengekomen!!! En dat gaf me erg veel voldoening! Ik heb geen idee meer hoe lang ik er over gedaan heb, dat zal vast lang zijn geweest, maar dat maakt verder niet uit toch?

Daarna de MV nogmaals ongetraind(weer tijdens de tour) gereden en het blijft een mooie berg.

Nu ik inmiddels een jaar of 2 serieus bezig ben met (tour)fietsen ben ik van plan om deze geweldig berg 3 keer op een dag op te rijden. Dat zal wederom afzien worden, maar wanneer ik dat doel haal zal ik weer erg blij zijn:D

Kortom, gewoon proberen! Lukt het niet dat draai je toch om? Lukt het wel, dan kun je tegen iedereen vertellen dat je de legendarische Mont Ventoux bedwongen hebt!
Democratie is de dictatuur van de meerderheid

fizik
Forum-lid

fizik 12 mei 2010 15:18

Niet zo overdrijven, iedereen komt boven. Ik ben ervan overtuigd dat met een goed verzet iedere gezonde volwassene bovenkomt. Daarom: een mtb is ideaal!

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 12 mei 2010 17:00

fizik schreef:Niet zo overdrijven, iedereen komt boven. Ik ben ervan overtuigd dat met een goed verzet iedere gezonde volwassene bovenkomt. Daarom: een mtb is ideaal!

Degenen bij wie ik daar de poging heb zien "mislukken" (terugkeren, hele stukken lopen, tot driemaal toe overgeven tijdens de beklimming) zijn dan waarschijnlijk de "uitzonderingen die de regel bevestigen";)).

Wie verstandig is, bereidt zich goed voor, rijdt zich niet over de kop, heeft een sterke wilskracht (is ook èrg belangrijk), kortom onderschat de beklimming niet en kan er dan ook nog plezier aan beleven. Afzien doen we daar allemaal!
60 x Ventoux

timper
Forum-lid

timper 12 mei 2010 17:45

Le Grimpeur schreef:
fizik schreef:Niet zo overdrijven, iedereen komt boven. Ik ben ervan overtuigd dat met een goed verzet iedere gezonde volwassene bovenkomt. Daarom: een mtb is ideaal!

Degenen bij wie ik daar de poging heb zien "mislukken" (terugkeren, hele stukken lopen, tot driemaal toe overgeven tijdens de beklimming) zijn dan waarschijnlijk de "uitzonderingen die de regel bevestigen";)).

Wie verstandig is, bereidt zich goed voor, rijdt zich niet over de kop, heeft een sterke wilskracht (is ook èrg belangrijk), kortom onderschat de beklimming niet en kan er dan ook nog plezier aan beleven. Afzien doen we daar allemaal!

Amen. Hoe beter getraind, hoe groter het genot. Jonge mensen kunnen zich dat permitteren om ongetraind naar boven te kruipen maar voor mensen die al iets ouder worden zou ik het zeker niet aanraden.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

redalert
Forum-lid

redalert 12 mei 2010 18:16

Zonder te willen overdrijven kan ik zeggen dat de Ventoux een serieuze knobbel is. Zonder training is de TS niet, dus zelfs op een mtb zal hij boven komen.
Het probleem is dan of hij genoeg wilskracht heeft om 21 km omhoog op zijn mtb af te maken.
Ik denk dat het verschil tussen "zonder specifieke training op een mtb en met specifieke training op een racefiets" wel een factor 1.5 zou kunnen zijn. Dat kan betekenen dat de klim dan wel 3 uren kan duren.
Je komt uiteindelijk wel boven als je het op kan brengen zo lang te klimmen.

fizik
Forum-lid

fizik 12 mei 2010 18:42

Le Grimpeur schreef:

Dat zijn de geboren verliezers ;) . Zonder gekheid, als je gezond bent (dan bedoel ik echt gezond: geen overgewicht, goede conditie, niet roken, enzovoorts), kom j echt wel boven. Ben het zeker eens dat meer training meer plezier betekent.

fritshoeve
Forum-lid

fritshoeve 12 mei 2010 18:50

Natuurlijk kom je onderweg, evenals op de Alpe, "wielertoeristen" tegen die op een fraaie Gazelle Tour de France, niet weerhouden door 25 kilo overgewicht, de Berg aanvallen.

TS geeft aan dat hij al een aantal jaren regelmatig op de MTB traint en bovendien in de Dolomieten heeft gereden. Je kunt het hier dus niet hebben over een ongetrainde zot die omhoog wil.

Bovenkomen lijkt me hier niet echt een issue. De vraag is dan: waar wil je specifiek voor trainen: een tijd van 1:15, 2:30, of daar ergens tussenin?

Geef nog even wat info: leeftijd / lengte / gewicht?

Vergeet btw niet: hoe langzamer je rijdt, hoe langer je ervan geniet;)
Frits

gijs01
Forum-lid

gijs01 12 mei 2010 21:30

wiebipedia schreef: maar ik wil graag specifiek trainen op het klimmen. Nu woon ik in Drenthe en vanzelfsprekend is de hoogste pukkel in mijn omgeving de verkeersdrempel die ik om de zoveel km tegenkom. Hoe, waar kan ik toch iets van nuttig trainen op de klimfactor?

De Vam/berg is het enige om de hoek. Wat het beste is om te trainen is lange klimmen. De Mont Ventoux is kortweg alsvolgt
5 km aan 6%
10 km aan 10%
5 km aan 8%
1 km aan 12% (het laatste deel)

Ik zou in jouw positie wennen aan langdurige belasting. Het klinkt misschien dom maar ga eens 100km tegen de wind in fietsen. Een goede berg in Nederland om te trainen is Camerig in Zuid Limburg, de langste van Zuid Limburg
wiebipedia schreef:
Daarnaast: Hoe verstandig is het om fietsen te huren?

http://www.bedoin-location.fr/plaquette.pdf in bedoin verhuurt prima fietsen voor 200 euro per week (carbon met een compactcranck)

Meer info vind je op http://www.dekaleberg.nl
Camerig is prachtig!

Plaats reactie