Snelheid racefiets vs stadsfiets
Tuurlijk maakt het verschil.
Maar de vraag is of jij het wel lekker vind.
Op een racefiets heb je een hele andere houding dan op een stadsfiets.
En een MTB ook.
Zo zijn er verschillende fietsen.
Voor dat je naar een sportieve fiets overstapt zou ik eerst uitzoeken wat het beste bij jouw past.
Maar de vraag is of jij het wel lekker vind.
Op een racefiets heb je een hele andere houding dan op een stadsfiets.
En een MTB ook.
Zo zijn er verschillende fietsen.
Voor dat je naar een sportieve fiets overstapt zou ik eerst uitzoeken wat het beste bij jouw past.
Bedankt!Theo V schreef: ↑21 mei 2023 21:34 Tuurlijk maakt het verschil.
Maar de vraag is of jij het wel lekker vind.
Op een racefiets heb je een hele andere houding dan op een stadsfiets.
En een MTB ook.
Zo zijn er verschillende fietsen.
Voor dat je naar een sportieve fiets overstapt zou ik eerst uitzoeken wat het beste bij jouw past.
2 zakken kattenbakvulling, van 12kg/stuk, dat gaat nog een uitdaging worden om die mee te nemen op een racefietsGuidopa schreef: ↑21 mei 2023 20:12Neen. Ik woon wat afgelegen hier en na mijn werk, in een grote stad, neem ik er de ene keer 1 mee en de andere keer 2.
Het gewicht van de racefiets speelt hier op het vlakke maar heel weinig mee. De efficiëntere houding, zowel qua aërodynamica als voor betere trapkracht en de banden met minder rolweerstand leveren aanzienlijk meer op.
Gezien de lol die je blijkbaar hebt in stevig doortrappen en het vermogen dat je moet kunnen leveren om 30km/h te rijden op een stadsfiets met flink wat (onaerodynamische) bagage, denk ik wel dat de racefiets wat voor jou is. De grap is dat een racefiets juist steeds efficiënter wordt t.o.v. de stadsfiets, naarmate je meer vermogen kunt leveren. De dagen dat je veel boodschappen uit de stad meeneemt, kun je alsnog op de stadsfiets gaan.
De kans is vrij groot dat je er ook nog lol in gaat krijgen om meer kilometers te maken, buiten woon-werk om. Misschien zelfs een berg beklimmen, ergens in de Alpen ofzo...
Verder veel lol hier om een best normale vraag eigenlijk. Het mag wel wat vriendelijker.
Gezien de lol die je blijkbaar hebt in stevig doortrappen en het vermogen dat je moet kunnen leveren om 30km/h te rijden op een stadsfiets met flink wat (onaerodynamische) bagage, denk ik wel dat de racefiets wat voor jou is. De grap is dat een racefiets juist steeds efficiënter wordt t.o.v. de stadsfiets, naarmate je meer vermogen kunt leveren. De dagen dat je veel boodschappen uit de stad meeneemt, kun je alsnog op de stadsfiets gaan.
De kans is vrij groot dat je er ook nog lol in gaat krijgen om meer kilometers te maken, buiten woon-werk om. Misschien zelfs een berg beklimmen, ergens in de Alpen ofzo...
Verder veel lol hier om een best normale vraag eigenlijk. Het mag wel wat vriendelijker.
Campagnolo Ultra Dork
Ik haal er nu maximum 32km/h mee, geen wind. Maar ik zit rechtop en sleep 17kg fiets mee plus altijd nog wat extra kilo's met de fietstas en inhoud.Ernie C. schreef: ↑22 mei 2023 09:52 Het gewicht van de racefiets speelt hier op het vlakke maar heel weinig mee. De efficiëntere houding, zowel qua aërodynamica als voor betere trapkracht en de banden met minder rolweerstand leveren aanzienlijk meer op.
Gezien de lol die je blijkbaar hebt in stevig doortrappen en het vermogen dat je moet kunnen leveren om 30km/h te rijden op een stadsfiets met flink wat (onaerodynamische) bagage, denk ik wel dat de racefiets wat voor jou is. De grap is dat een racefiets juist steeds efficiënter wordt t.o.v. de stadsfiets, naarmate je meer vermogen kunt leveren. De dagen dat je veel boodschappen uit de stad meeneemt, kun je alsnog op de stadsfiets gaan.
De kans is vrij groot dat je er ook nog lol in gaat krijgen om meer kilometers te maken, buiten woon-werk om. Misschien zelfs een berg beklimmen, ergens in de Alpen ofzo...
Verder veel lol hier om een best normale vraag eigenlijk. Het mag wel wat vriendelijker.
Ik had ook hier
https://www.fiets.nl/training/invloed-gewicht-fiets/
al zitten kijken en twijfelde alsnog om al dan niet een nieuwe 'snellere' fiets aan te schaffen omdat het precies niet zoveel uitmaakt het gewicht maar das natuurlijk eens je al aërodynamisch zit.
Nu is het nog een beetje twijfel tussen een gravelbike en een mountainbike omdat bij een racefiets die banden echt wel dun zijn en ik nogal graag vrij fiets dus zie ik ergens een paadje dan wil ik er kunnen op rijden.
Maar bij een MTB lijk je me niet zo aërodynamisch te kunnen zitten als bij een gravel.
En dan zijn er ook de prijzen natuurlijk. Begin ik met een fiets van 1000€ en zie ik hoe me dat bevalt en ga ik later voor een duurdere of ga ik nu al voor een duurdere.
Tips ivm fietsen/modellen zijn heel welkom!
Ik denk dat het voordeel van de racefiets met name in de aerodynamica te vinden is, veel minder in gewicht (en zeker als het vlak is)
Als je van een stadsfiets komt en wilt naar gravel: er staan genoeg cyclocrossers te koop, kun je voor weinig kijken of het wat is, en daarna altijd wat duurders kopen (of een echte gravel kopen). Ik rijd op een tweedehands crosser van 350 euro met velgremmen, en dat werkt best. Was ook om te kijken of het wat was, maar eigenlijk geen behoefte aan iets luxers, dit voldoet prima.
Als je van een stadsfiets komt en wilt naar gravel: er staan genoeg cyclocrossers te koop, kun je voor weinig kijken of het wat is, en daarna altijd wat duurders kopen (of een echte gravel kopen). Ik rijd op een tweedehands crosser van 350 euro met velgremmen, en dat werkt best. Was ook om te kijken of het wat was, maar eigenlijk geen behoefte aan iets luxers, dit voldoet prima.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Als je 186cm groot bent is de keuze beperkt lijkt me. Toch op 2dehands.be.rikkert schreef: ↑22 mei 2023 15:12 Ik denk dat het voordeel van de racefiets met name in de aerodynamica te vinden is, veel minder in gewicht (en zeker als het vlak is)
Als je van een stadsfiets komt en wilt naar gravel: er staan genoeg cyclocrossers te koop, kun je voor weinig kijken of het wat is, en daarna altijd wat duurders kopen (of een echte gravel kopen). Ik rijd op een tweedehands crosser van 350 euro met velgremmen, en dat werkt best. Was ook om te kijken of het wat was, maar eigenlijk geen behoefte aan iets luxers, dit voldoet prima.