Alles over vakanties op én met de fiets

Mont ventoux 30x25

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 11 mei 2010 14:27

De Ventoux op rijden is een belevenis! Maar......., als ik naar je gewicht en je voorbereiding kijk, denk ik dat je het als erg zwaar zult ervaren en dan blijft er van genieten helaas weinig over! Dit zeg ik niet om je te ontmoedigen, in tegendeel, maar om je te behoeden voor een al te optimistisch verwachtingspatroon. Ik heb al veel "ellende" op die berg gezien. Een eerste keer vanaf Sault gaan als je conditie/voorbereiding eigenlijk te kort schieten is zeker een goede optie en de beklimming van die kant is ook erg mooi. Bovendien heb je vanaf Chalet Reynard dan toch het mooie gedeelte over de "kale schedel" en mis je het beruchte (en erg zware) stuk door "het bos". Al vast veel plezier en succes gewenst!
60 x Ventoux

geer
Forum-lid

geer 11 mei 2010 14:58

Als je met 30/25 verwacht niet boven te kunnen komen, zou ik gaan twijfelen of je die rit wel aan moet gaan? Wat heeft het dan voor zin. Als je 30/27 schakelt, ben je lopend sneller?

nistelrooi
Forum-lid

nistelrooi 11 mei 2010 15:01

Als ik deze berichten lees slaat bij mij de twijfel ook een beetje toe moet ik eerlijk bekennen. Ik reis over 2 weken naar Zuid Frankrijk; eerst de alpe d'huez en daarna de mont ventoux. Heb tot op heden 850 km in benen en fiets eigenlijk pas een maand of 3. Lichtste verzet is ook bij mij 30x 25.
Heb al jaren lang de wens om de Ventoux te beklimmen en aantal maanden terug besloten de daad bij het woord te voegen. Ik ga er van proberen te genieten maar weet dat het ook afzien zal worden. Maar de MV is voor mij, zoals Amsterdam ook zegt, een must do. Ik wil de kans grijpen als die izhc voordoet, en dit is het moment. En hopenlijk ook met een 30x25...

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 11 mei 2010 15:13

Vorig jaar de Ventoux gereden en als absolute non-klimmer (85 kilo) met 30x25 als kleinste verzet naar boven gereden. Mijn beste tijd was 1:40 en een beetje vanuit Bedoin. Ik heb het toen niet als loodzwaar ervaren maar juist in een grote roes beleeft. Mooie beklimming gewoon genieten en al doe je er 2 uur of meer over wat kan jou het schelen!

Bij twijfel gewoon die 27 cassette erop zetten. Gebuik je hem niet dan is geen man overboord maar had je hem willen gebruiken en je hebt niets lichter dan 25... dodelijk ;)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 11 mei 2010 15:21

@ geer.
Ik rij met mijn 30x27 de ventoux rond de 1.55 en de Alp in ong. 1.10. Dat zijn voor veel van de fietsers hier op het forum trage tijden, maar zo slecht is dat nu ook weer niet. Dat verzet laat mij toe om een mooie cadans aan te houden, zo rond de 70, 75. Het laat me ook toe om bv na het bos of in de bochten van de Alp bij te schakelen.
En het laat me vooral toe om er plezier aan te beleven, en dat ook de dagen na zo'n beklimming. Ik was als niet-klimmer niet sneller met een zwaarder verzet, in tegendeel.

@grimpeur
Ik sta ook elke keer weer te kijken van de ellende die je ziet in het bos, mensen die zich totaal over kop hebben gereden (en je in sommige gevallen voorbij gegaan zijn als een speer). Maar daartegenover staan natuurlijk ook de vele mensen die het er goed vanaf brengen.

Ik blijf erbij dat je als kloek gebouwde lagelander maar beter het zekere voor het onzekere neemt en zo klein mogelijk monteert. Met het postuur van een schleck of een contador hoef je je alvast minder zorgen te maken :)

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 11 mei 2010 15:23

Niet bang zijn en gewoon gaan. In het ergste geval kun je altijd weer terug naar beneden als het niet gaat:-) Als je zorgt dat je rustig eigen tempo blijft fietsen kom je echt wel boven hoor....

hans_73
Forum-lid

hans_73 11 mei 2010 15:36

Ga ook niet meer aan mijn fiets liggen klooien ook.

Als 30x25 niet genoeg is ga ik zoals serbak zegt maar weer naar beneden, en dan ga ik sault wel doen. Of een ander tochtje.

Jullie horen het wel hoe het afgelopen is.

In ieder geval bedankt voor de suppport!

Ps

Genieten doe ik wel in de afdaling -:)

corniel
Forum-lid HC

corniel 11 mei 2010 15:47

De crux bij het omhoog rijden van puistjes (kleine en ook hele grote) is dat je je mogelijkheden goed inschat.

Het is goed mogelijk om jezelf op te blazen bij het 'beklimmen' van de Van Brienenoordbrug als je maar te hard van start gaat. Als de verwachting is dat je er zo'n twee uur over gaat doen moet je dus ook starten in een tempo dat je twee uur vol kan houden.

Dat klinkt enorm triviaal, maar in praktijk valt het reuze tegen. Zeker als je nog niet zo lang fietst weet je niet wat je wel kan en wat niet. Iedereen (nu ja bijna) kan de Ventoux beklimmen. Le Mond zei: "It never get easier, you just go faster (..)". Omgekeerd geldt dus het zelfde: als een klepper het kan, kan jij het ook, je gaat alleen iets langzamer.

geer
Forum-lid

geer 11 mei 2010 17:05

[quote="hans darmstrong"]@ geer.
Ik rij met mijn 30x27 de ventoux rond de 1.55 en de Alp in ong. 1.10. Dat zijn voor veel van de fietsers hier op het forum trage tijden, maar zo slecht is dat nu ook weer niet. Dat verzet laat mij toe om een mooie cadans aan te houden, zo rond de 70, 75. Het laat me ook toe om bv na het bos of in de bochten van de Alp bij te schakelen.
En het laat me vooral toe om er plezier aan te beleven, en dat ook de dagen na zo'n beklimming. Ik was als niet-klimmer niet sneller met een zwaarder verzet, in tegendeel. [/quote]

Dat is harstikke mooi. Ik dacht echt dat je bij zo'n versnelling zou omvallen! Ik bedoel het ook niet slecht, maar nog even en we monteren een elektromotor om de Ventoux te kunnen beklimmen. Maar als 30/27 nog gangbaar is in de trippel wereld, dan moet je dat zeker doen!

margriet
Forum-lid
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 11 mei 2010 17:27

[quote="Geer"]
maar nog even en we monteren een elektromotor om de Ventoux te kunnen beklimmen. [/quote]

Gezien de toename van de verhuur e-bikes zal het niet meer zo lang duren dat de e-bikes ook de MV gaan ontdekken :-)
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

moustache
Forum-lid

moustache 11 mei 2010 17:30

[quote="Margriet"][quote="Geer"]
maar nog even en we monteren een elektromotor om de Ventoux te kunnen beklimmen. [/quote]

Gezien de toename van de verhuur e-bikes zal het niet meer zo lang duren dat de e-bikes ook de MV gaan ontdekken :-)

[/quote]

Binnenkort word je ingehaald door een oma van 78 op een e-bike in de Provence :)

ferry1982
Forum-lid

Gebruikersavatar ferry1982 11 mei 2010 17:30

Plaats reactie