Merida of Cube
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5654
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik zou dat net als Lcsmet ook niet durven zeggen inderdaad. Gemiddelde cadans is niet eens extreem slecht voor een beginner zelfs. Die coordinatie ontwikkel je vanzelf nog wel.
Blijkbaar is het nu niet veel meer dan 87w. Dat is niet veel, maar het is wat het is. Een hartslagmeter is aan te raden, vooral ook om uiteindelijk te zien dat je dat wattage bij een lagere hartslag gaat trappen. En om de grenzen te bewaken. Ook zou ik aanraden je rusthartslag te gaan bijhouden, dat is wat ouderwets, maar ik vind dat nog altijd een goede indicator voor vermoeidheid. Kan ook simpel door in de ochtend zelf een minuutje te tellen.
We kijken hier vaak met een andere blik omdat hier vooral sterke ervaren fietsers zitten. Vooral in de actieve forumkern.
Belangrijk is dat je je nu nog niet uit het veld laat slaan door opmerkingen van ervaren fietsers. Of ineens nu zo maar super veel uren gaat fietsen en blessures of oververmoeidheid oploopt. En ja dat kan in een ongetraind iemand ook met weinig uren. Zo lang je binnen je eigen grenzen opereert en niet te snel opbouwt ga je zeker in korte tijd heel veel progressie boeken.
Maar jou lichaam is nog niet veel gewend, dus alles met mate. Je mag moe worden, maar niet oververmoeid.
Blijkbaar is het nu niet veel meer dan 87w. Dat is niet veel, maar het is wat het is. Een hartslagmeter is aan te raden, vooral ook om uiteindelijk te zien dat je dat wattage bij een lagere hartslag gaat trappen. En om de grenzen te bewaken. Ook zou ik aanraden je rusthartslag te gaan bijhouden, dat is wat ouderwets, maar ik vind dat nog altijd een goede indicator voor vermoeidheid. Kan ook simpel door in de ochtend zelf een minuutje te tellen.
We kijken hier vaak met een andere blik omdat hier vooral sterke ervaren fietsers zitten. Vooral in de actieve forumkern.
Belangrijk is dat je je nu nog niet uit het veld laat slaan door opmerkingen van ervaren fietsers. Of ineens nu zo maar super veel uren gaat fietsen en blessures of oververmoeidheid oploopt. En ja dat kan in een ongetraind iemand ook met weinig uren. Zo lang je binnen je eigen grenzen opereert en niet te snel opbouwt ga je zeker in korte tijd heel veel progressie boeken.
Maar jou lichaam is nog niet veel gewend, dus alles met mate. Je mag moe worden, maar niet oververmoeid.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Omdat ik een data freak ben
Bedankt voor de tips!thestudent schreef: ↑15 jul 2023 08:33 Ik zou dat net als Lcsmet ook niet durven zeggen inderdaad. Gemiddelde cadans is niet eens extreem slecht voor een beginner zelfs. Die coordinatie ontwikkel je vanzelf nog wel.
Blijkbaar is het nu niet veel meer dan 87w. Dat is niet veel, maar het is wat het is. Een hartslagmeter is aan te raden, vooral ook om uiteindelijk te zien dat je dat wattage bij een lagere hartslag gaat trappen. En om de grenzen te bewaken. Ook zou ik aanraden je rusthartslag te gaan bijhouden, dat is wat ouderwets, maar ik vind dat nog altijd een goede indicator voor vermoeidheid. Kan ook simpel door in de ochtend zelf een minuutje te tellen.
We kijken hier vaak met een andere blik omdat hier vooral sterke ervaren fietsers zitten. Vooral in de actieve forumkern.
Belangrijk is dat je je nu nog niet uit het veld laat slaan door opmerkingen van ervaren fietsers. Of ineens nu zo maar super veel uren gaat fietsen en blessures of oververmoeidheid oploopt. En ja dat kan in een ongetraind iemand ook met weinig uren. Zo lang je binnen je eigen grenzen opereert en niet te snel opbouwt ga je zeker in korte tijd heel veel progressie boeken.
Maar jou lichaam is nog niet veel gewend, dus alles met mate. Je mag moe worden, maar niet oververmoeid.
Ik kon het toch niet laten om vanochtend met de nieuwe zadel afstelling nog een keer te gaan proberen, nogmaals hetzelfde rondje gedaan en ik moet zeggen dit was echt een wereld van verschil, ik heb deze keer maar 2 momenten dat verzuurde gevoel gehad en dat was bij een stukje met wind tegen en bij een kort "klimmetje". Cadans gemiddeld 92, daar nu voornamelijk op gelet om die iets hoger te houden. Gemiddeld 81W, echter wel een stukje langzamer 19,63km/u
Ik zet nog wel veel druk op het stuur waardoor ik last van mijn polsen krijg (pak het stuur zo nu en dan even met de handpalmen naar boven vast), dus ik denk het zadel een klein tikje achterover zetten voor de volgende keer.
Ik ben nu van plan om maandag avond pas weer te rijden.
Mijn hartslag in rust is overigens 52

Laatst gewijzigd door Maikie op 15 jul 2023 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16770
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als iedereen die op het vlakke "maar" met een cadans van 80 fietst moet stoppen met fietsen dan gaan er een pak racefietsen te koop komen.
50 - 18 aan 80 rpm geeft een snelheid van 28 km/u
50 - 17 aan 80 rpm geeft 30 km/u
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Maikie schreef: ↑15 jul 2023 11:11Omdat ik een data freak ben
Bedankt voor de tips!thestudent schreef: ↑15 jul 2023 08:33 Ik zou dat net als Lcsmet ook niet durven zeggen inderdaad. Gemiddelde cadans is niet eens extreem slecht voor een beginner zelfs. Die coordinatie ontwikkel je vanzelf nog wel.
Blijkbaar is het nu niet veel meer dan 87w. Dat is niet veel, maar het is wat het is. Een hartslagmeter is aan te raden, vooral ook om uiteindelijk te zien dat je dat wattage bij een lagere hartslag gaat trappen. En om de grenzen te bewaken. Ook zou ik aanraden je rusthartslag te gaan bijhouden, dat is wat ouderwets, maar ik vind dat nog altijd een goede indicator voor vermoeidheid. Kan ook simpel door in de ochtend zelf een minuutje te tellen.
We kijken hier vaak met een andere blik omdat hier vooral sterke ervaren fietsers zitten. Vooral in de actieve forumkern.
Belangrijk is dat je je nu nog niet uit het veld laat slaan door opmerkingen van ervaren fietsers. Of ineens nu zo maar super veel uren gaat fietsen en blessures of oververmoeidheid oploopt. En ja dat kan in een ongetraind iemand ook met weinig uren. Zo lang je binnen je eigen grenzen opereert en niet te snel opbouwt ga je zeker in korte tijd heel veel progressie boeken.
Maar jou lichaam is nog niet veel gewend, dus alles met mate. Je mag moe worden, maar niet oververmoeid.
Ik kon het toch niet laten om vanochtend met de nieuwe zadel afstelling nog een keer te gaan proberen, nogmaals hetzelfde rondje gedaan en ik moet zeggen dit was echt een wereld van verschil, ik heb deze keer maar 2 momenten dat verzuurde gevoel gehad en dat was bij een stukje met wind tegen en bij een kort "klimmetje". Cadans gemiddeld 92, daar nu voornamelijk op gelet om die iets hoger te houden. Gemiddeld 81W, echter wel een stukje langzamer 19,63km/u
Ik zet nog wel veel druk op het stuur waardoor ik last van mijn polsen krijg (pak het stuur zo nu en dan even met de handpalmen naar boven vast), dus ik denk het zadel een klein tikje achterover zetten voor de volgende keer.
Ik ben nu van plan om maandag avond pas weer te rijden.
Mijn hartslag in rust is overigens 52
![]()
Mooi dat je bent begonnen bent met fietsen kerel. Alle begin is moeilijk. Het voordeel is dat je waarschijnlijk in het begin zeer snel progressie zult boeken.
Zit je met je armen gestrekt? Dan leun je vanzelf teveel op het stuur en kun je last krijgen van je polsen .
Probeer te zitten met de ellebogen licht gebogen, dan kun je haast niet teveel op het stuur leunen.
De stabiliteit moet vanuit de romp komen. In het begin gaat dat niet vanzelf en ook niet makkelijk, maar het is goed te trainen.
Ja, helemaal gestrekt, als ik dat niet doe heb ik het idee dat ik van het zadel af schuif. Volgens de bikefit zou ik een stuurpen van 5cm nodig hebben, er zit er nu 1 van 10cm op, wellicht dat ik daarom te ver voorover hang en me dus met gestrekte armen tegen hou?buddo schreef: ↑15 jul 2023 13:35
Zit je met je armen gestrekt? Dan leun je vanzelf teveel op het stuur en kun je last krijgen van je polsen .
Probeer te zitten met de ellebogen licht gebogen, dan kun je haast niet teveel op het stuur leunen.
De stabiliteit moet vanuit de romp komen. In het begin gaat dat niet vanzelf en ook niet makkelijk, maar het is goed te trainen.
Net nog 30km met de elektrische fiets achter mijn schoonbroer aangereden, niet bij te houden die jongen

Ja dat denk ik dus ook. Via bestbikeadvice.com is de top 3 beste fietsen voor mijn lichaamsbouw
1. Canyon Endurace 7
2. Cube ATTAIN SLX
3. Canyon Endurace 7 RB
Andere fietsen die ook heel goed zouden passen zijn de Scott Speedster en Orbea AVANT
Allemaal in de maten XS / 49 / 50.
Ik heb nu een S/M dat staat gelijk aan 52 cm.
1. Canyon Endurace 7
2. Cube ATTAIN SLX
3. Canyon Endurace 7 RB
Andere fietsen die ook heel goed zouden passen zijn de Scott Speedster en Orbea AVANT
Allemaal in de maten XS / 49 / 50.
Ik heb nu een S/M dat staat gelijk aan 52 cm.
Een beetje fm kan je best goed op de fiets zetten,fine tuning komt later wel.Maikie schreef: ↑15 jul 2023 21:01 Ja dat denk ik dus ook. Via bestbikeadvice.com is de top 3 beste fietsen voor mijn lichaamsbouw
1. Canyon Endurace 7
2. Cube ATTAIN SLX
3. Canyon Endurace 7 RB
Andere fietsen die ook heel goed zouden passen zijn de Scott Speedster en Orbea AVANT
Allemaal in de maten XS / 49 / 50.
Ik heb nu een S/M dat staat gelijk aan 52 cm.
Die link die hebt gevolg kost nog geld ook!
Als je hier je maten neerzet krijg je een goed advies qua aanschaf fiets naar budget.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Wie heeft het hier over stoppen met fietsen overdrijver?
Je beenspieren hebben langer nodig dan je hartspier om te recupereren tijdens het rijden.
En wat al je bijgeposte cijfertjes er toe doen begrijp ik al helemaal niet.
Zo kun je niet redeneren. Die 52 cm zegt alleen iets over de zitbuis, haast de minst belangrijke maat van een fiets (ik overdrijf natuurlijk een klein beetje). Immers, je zadel kun je over een brede range in hoogte verstellen. Bij een fiets waar de bovenbuis afloopt (sloping) is die nou eenmaal lager dan bij een rechte bovenbuis.
Je balhoofdbuis en bovenbuis (horizontaal gemeten) zijn veel bepalender voor de maat omdat die beperkter aan te passen zijn (stuurpen, spacers onder het stuur). Of kijk naar stack-reach. Maar niet naar de zogenaamde maat, altijd kijken in de tabellen van de geometrie.
Ja je hebt gelijkt, zie ook mijn post van 14 JUL 2023 23:14buddo schreef: ↑15 jul 2023 22:46
Zo kun je niet redeneren. Die 52 cm zegt alleen iets over de zitbuis, haast de minst belangrijke maat van een fiets (ik overdrijf natuurlijk een klein beetje). Immers, je zadel kun je over een brede range in hoogte verstellen. Bij een fiets waar de bovenbuis afloopt (sloping) is die nou eenmaal lager dan bij een rechte bovenbuis.
Je balhoofdbuis en bovenbuis (horizontaal gemeten) zijn veel bepalender voor de maat omdat die beperkter aan te passen zijn (stuurpen, spacers onder het stuur). Of kijk naar stack-reach. Maar niet naar de zogenaamde maat, altijd kijken in de tabellen van de geometrie.
Had ook nog een leuk filmpje over de evolutie van het frame gevonden https://youtu.be/Elxx7mlcFHk