Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Merida of Cube

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5654
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 jul 2023 08:33

Ik zou dat net als Lcsmet ook niet durven zeggen inderdaad. Gemiddelde cadans is niet eens extreem slecht voor een beginner zelfs. Die coordinatie ontwikkel je vanzelf nog wel.

Blijkbaar is het nu niet veel meer dan 87w. Dat is niet veel, maar het is wat het is. Een hartslagmeter is aan te raden, vooral ook om uiteindelijk te zien dat je dat wattage bij een lagere hartslag gaat trappen. En om de grenzen te bewaken. Ook zou ik aanraden je rusthartslag te gaan bijhouden, dat is wat ouderwets, maar ik vind dat nog altijd een goede indicator voor vermoeidheid. Kan ook simpel door in de ochtend zelf een minuutje te tellen.

We kijken hier vaak met een andere blik omdat hier vooral sterke ervaren fietsers zitten. Vooral in de actieve forumkern.

Belangrijk is dat je je nu nog niet uit het veld laat slaan door opmerkingen van ervaren fietsers. Of ineens nu zo maar super veel uren gaat fietsen en blessures of oververmoeidheid oploopt. En ja dat kan in een ongetraind iemand ook met weinig uren. Zo lang je binnen je eigen grenzen opereert en niet te snel opbouwt ga je zeker in korte tijd heel veel progressie boeken.

Maar jou lichaam is nog niet veel gewend, dus alles met mate. Je mag moe worden, maar niet oververmoeid.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Maikie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 jul 2023 19:04

Maikie 15 jul 2023 11:11

nijkie schreef: 15 jul 2023 08:24 Hoe kom je erbij om met een vermogensmeter te gaan rijden?
Omdat ik een data freak ben
thestudent schreef: 15 jul 2023 08:33 Ik zou dat net als Lcsmet ook niet durven zeggen inderdaad. Gemiddelde cadans is niet eens extreem slecht voor een beginner zelfs. Die coordinatie ontwikkel je vanzelf nog wel.

Blijkbaar is het nu niet veel meer dan 87w. Dat is niet veel, maar het is wat het is. Een hartslagmeter is aan te raden, vooral ook om uiteindelijk te zien dat je dat wattage bij een lagere hartslag gaat trappen. En om de grenzen te bewaken. Ook zou ik aanraden je rusthartslag te gaan bijhouden, dat is wat ouderwets, maar ik vind dat nog altijd een goede indicator voor vermoeidheid. Kan ook simpel door in de ochtend zelf een minuutje te tellen.

We kijken hier vaak met een andere blik omdat hier vooral sterke ervaren fietsers zitten. Vooral in de actieve forumkern.

Belangrijk is dat je je nu nog niet uit het veld laat slaan door opmerkingen van ervaren fietsers. Of ineens nu zo maar super veel uren gaat fietsen en blessures of oververmoeidheid oploopt. En ja dat kan in een ongetraind iemand ook met weinig uren. Zo lang je binnen je eigen grenzen opereert en niet te snel opbouwt ga je zeker in korte tijd heel veel progressie boeken.

Maar jou lichaam is nog niet veel gewend, dus alles met mate. Je mag moe worden, maar niet oververmoeid.
Bedankt voor de tips!

Ik kon het toch niet laten om vanochtend met de nieuwe zadel afstelling nog een keer te gaan proberen, nogmaals hetzelfde rondje gedaan en ik moet zeggen dit was echt een wereld van verschil, ik heb deze keer maar 2 momenten dat verzuurde gevoel gehad en dat was bij een stukje met wind tegen en bij een kort "klimmetje". Cadans gemiddeld 92, daar nu voornamelijk op gelet om die iets hoger te houden. Gemiddeld 81W, echter wel een stukje langzamer 19,63km/u

Ik zet nog wel veel druk op het stuur waardoor ik last van mijn polsen krijg (pak het stuur zo nu en dan even met de handpalmen naar boven vast), dus ik denk het zadel een klein tikje achterover zetten voor de volgende keer.

Ik ben nu van plan om maandag avond pas weer te rijden.

Mijn hartslag in rust is overigens 52
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Maikie op 15 jul 2023 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16770
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 jul 2023 11:31

Djemz schreef: 15 jul 2023 07:59 .....
Breng je cadans eens naar een 90 rpm en kijk eens of dat niet beter voelt. Want 80 is een cadans waar je een zware klim mee doet en geen tandjes meer over hebt.
Als iedereen die op het vlakke "maar" met een cadans van 80 fietst moet stoppen met fietsen dan gaan er een pak racefietsen te koop komen.
50 - 18 aan 80 rpm geeft een snelheid van 28 km/u
50 - 17 aan 80 rpm geeft 30 km/u
I know myself like no one else
Nothing to defend

JW123
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jul 2022 15:35

JW123 15 jul 2023 11:50

Maikie schreef: 15 jul 2023 11:11
nijkie schreef: 15 jul 2023 08:24 Hoe kom je erbij om met een vermogensmeter te gaan rijden?
Omdat ik een data freak ben
thestudent schreef: 15 jul 2023 08:33 Ik zou dat net als Lcsmet ook niet durven zeggen inderdaad. Gemiddelde cadans is niet eens extreem slecht voor een beginner zelfs. Die coordinatie ontwikkel je vanzelf nog wel.

Blijkbaar is het nu niet veel meer dan 87w. Dat is niet veel, maar het is wat het is. Een hartslagmeter is aan te raden, vooral ook om uiteindelijk te zien dat je dat wattage bij een lagere hartslag gaat trappen. En om de grenzen te bewaken. Ook zou ik aanraden je rusthartslag te gaan bijhouden, dat is wat ouderwets, maar ik vind dat nog altijd een goede indicator voor vermoeidheid. Kan ook simpel door in de ochtend zelf een minuutje te tellen.

We kijken hier vaak met een andere blik omdat hier vooral sterke ervaren fietsers zitten. Vooral in de actieve forumkern.

Belangrijk is dat je je nu nog niet uit het veld laat slaan door opmerkingen van ervaren fietsers. Of ineens nu zo maar super veel uren gaat fietsen en blessures of oververmoeidheid oploopt. En ja dat kan in een ongetraind iemand ook met weinig uren. Zo lang je binnen je eigen grenzen opereert en niet te snel opbouwt ga je zeker in korte tijd heel veel progressie boeken.

Maar jou lichaam is nog niet veel gewend, dus alles met mate. Je mag moe worden, maar niet oververmoeid.
Bedankt voor de tips!

Ik kon het toch niet laten om vanochtend met de nieuwe zadel afstelling nog een keer te gaan proberen, nogmaals hetzelfde rondje gedaan en ik moet zeggen dit was echt een wereld van verschil, ik heb deze keer maar 2 momenten dat verzuurde gevoel gehad en dat was bij een stukje met wind tegen en bij een kort "klimmetje". Cadans gemiddeld 92, daar nu voornamelijk op gelet om die iets hoger te houden. Gemiddeld 81W, echter wel een stukje langzamer 19,63km/u

Ik zet nog wel veel druk op het stuur waardoor ik last van mijn polsen krijg (pak het stuur zo nu en dan even met de handpalmen naar boven vast), dus ik denk het zadel een klein tikje achterover zetten voor de volgende keer.

Ik ben nu van plan om maandag avond pas weer te rijden.

Mijn hartslag in rust is overigens 52
Afbeelding

Mooi dat je bent begonnen bent met fietsen kerel. Alle begin is moeilijk. Het voordeel is dat je waarschijnlijk in het begin zeer snel progressie zult boeken.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1991
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 15 jul 2023 13:35

Maikie schreef: 15 jul 2023 11:11 Ik zet nog wel veel druk op het stuur waardoor ik last van mijn polsen krijg (pak het stuur zo nu en dan even met de handpalmen naar boven vast), dus ik denk het zadel een klein tikje achterover zetten voor de volgende keer.

Zit je met je armen gestrekt? Dan leun je vanzelf teveel op het stuur en kun je last krijgen van je polsen .
Probeer te zitten met de ellebogen licht gebogen, dan kun je haast niet teveel op het stuur leunen.
De stabiliteit moet vanuit de romp komen. In het begin gaat dat niet vanzelf en ook niet makkelijk, maar het is goed te trainen.

Maikie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 jul 2023 19:04

Maikie 15 jul 2023 20:36

buddo schreef: 15 jul 2023 13:35
Maikie schreef: 15 jul 2023 11:11 Ik zet nog wel veel druk op het stuur waardoor ik last van mijn polsen krijg (pak het stuur zo nu en dan even met de handpalmen naar boven vast), dus ik denk het zadel een klein tikje achterover zetten voor de volgende keer.

Zit je met je armen gestrekt? Dan leun je vanzelf teveel op het stuur en kun je last krijgen van je polsen .
Probeer te zitten met de ellebogen licht gebogen, dan kun je haast niet teveel op het stuur leunen.
De stabiliteit moet vanuit de romp komen. In het begin gaat dat niet vanzelf en ook niet makkelijk, maar het is goed te trainen.
Ja, helemaal gestrekt, als ik dat niet doe heb ik het idee dat ik van het zadel af schuif. Volgens de bikefit zou ik een stuurpen van 5cm nodig hebben, er zit er nu 1 van 10cm op, wellicht dat ik daarom te ver voorover hang en me dus met gestrekte armen tegen hou?

Net nog 30km met de elektrische fiets achter mijn schoonbroer aangereden, niet bij te houden die jongen :)

buddo
Forum-lid
Berichten: 1991
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 15 jul 2023 20:43

Als je een stuurpen van 5 centimeter nodig hebt, dan heb je naar mijn idee een te grote fiets gekocht.

Maikie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 jul 2023 19:04

Maikie 15 jul 2023 21:01

Ja dat denk ik dus ook. Via bestbikeadvice.com is de top 3 beste fietsen voor mijn lichaamsbouw

1. Canyon Endurace 7
2. Cube ATTAIN SLX
3. Canyon Endurace 7 RB

Andere fietsen die ook heel goed zouden passen zijn de Scott Speedster en Orbea AVANT

Allemaal in de maten XS / 49 / 50.

Ik heb nu een S/M dat staat gelijk aan 52 cm.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9431
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 jul 2023 21:15

Maikie schreef: 15 jul 2023 21:01 Ja dat denk ik dus ook. Via bestbikeadvice.com is de top 3 beste fietsen voor mijn lichaamsbouw

1. Canyon Endurace 7
2. Cube ATTAIN SLX
3. Canyon Endurace 7 RB

Andere fietsen die ook heel goed zouden passen zijn de Scott Speedster en Orbea AVANT

Allemaal in de maten XS / 49 / 50.

Ik heb nu een S/M dat staat gelijk aan 52 cm.
Een beetje fm kan je best goed op de fiets zetten,fine tuning komt later wel.
Die link die hebt gevolg kost nog geld ook!
Als je hier je maten neerzet krijg je een goed advies qua aanschaf fiets naar budget.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1795
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 15 jul 2023 22:43

Lcsmet schreef: 15 jul 2023 11:31
Djemz schreef: 15 jul 2023 07:59 .....
Breng je cadans eens naar een 90 rpm en kijk eens of dat niet beter voelt. Want 80 is een cadans waar je een zware klim mee doet en geen tandjes meer over hebt.
Als iedereen die op het vlakke "maar" met een cadans van 80 fietst moet stoppen met fietsen dan gaan er een pak racefietsen te koop komen.
50 - 18 aan 80 rpm geeft een snelheid van 28 km/u
50 - 17 aan 80 rpm geeft 30 km/u
Wie heeft het hier over stoppen met fietsen overdrijver?

Je beenspieren hebben langer nodig dan je hartspier om te recupereren tijdens het rijden.

En wat al je bijgeposte cijfertjes er toe doen begrijp ik al helemaal niet.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1991
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 15 jul 2023 22:46

Maikie schreef: 15 jul 2023 21:01 Ik heb nu een S/M dat staat gelijk aan 52 cm.

Zo kun je niet redeneren. Die 52 cm zegt alleen iets over de zitbuis, haast de minst belangrijke maat van een fiets (ik overdrijf natuurlijk een klein beetje). Immers, je zadel kun je over een brede range in hoogte verstellen. Bij een fiets waar de bovenbuis afloopt (sloping) is die nou eenmaal lager dan bij een rechte bovenbuis.

Je balhoofdbuis en bovenbuis (horizontaal gemeten) zijn veel bepalender voor de maat omdat die beperkter aan te passen zijn (stuurpen, spacers onder het stuur). Of kijk naar stack-reach. Maar niet naar de zogenaamde maat, altijd kijken in de tabellen van de geometrie.

Maikie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 jul 2023 19:04

Maikie 16 jul 2023 06:47

buddo schreef: 15 jul 2023 22:46
Maikie schreef: 15 jul 2023 21:01 Ik heb nu een S/M dat staat gelijk aan 52 cm.

Zo kun je niet redeneren. Die 52 cm zegt alleen iets over de zitbuis, haast de minst belangrijke maat van een fiets (ik overdrijf natuurlijk een klein beetje). Immers, je zadel kun je over een brede range in hoogte verstellen. Bij een fiets waar de bovenbuis afloopt (sloping) is die nou eenmaal lager dan bij een rechte bovenbuis.

Je balhoofdbuis en bovenbuis (horizontaal gemeten) zijn veel bepalender voor de maat omdat die beperkter aan te passen zijn (stuurpen, spacers onder het stuur). Of kijk naar stack-reach. Maar niet naar de zogenaamde maat, altijd kijken in de tabellen van de geometrie.
Ja je hebt gelijkt, zie ook mijn post van 14 JUL 2023 23:14

Had ook nog een leuk filmpje over de evolutie van het frame gevonden https://youtu.be/Elxx7mlcFHk

Plaats reactie