Eerste racefiets, betere opties dan Van Rysel rond €1000?
-
- Forum-lid
+1 Die Van Reysel is een prima fiets met echt een fijne groep voor die prijs. Die Cube met Ultegra 10 speed is echt al behoorlijk oud.
-
- Forum-lid
Ik denk dat je een goede koop hebt gedaan. De Cube is niks mis mee. Hij is al wel wat ouder (2x 10 ging er dik 10 jaar geleden al uit). De kans bestaat dat je bij zo'n tweedehands bij je eerste onderhoudsbeurt al het 250 euro prijsverschil kwijtspeelt.
De belangrijkste plus van de Cube tov de Van Rysel is de wielset. Ksyriums zijn een stuk lichter dan de zware wielen op de Van Rysel. Dit kun je oplossen door op marktplaats een goede set wielen voor velgremmen te kopen. Dat gaat nu prima, want veel mensen stappen over op schijfremmen.
Mijn tip is dus voor de Van Rysel te gaan en als upgrade, over een poosje, op zoek te gaan naar een tweedehands wielset van maximaal 1500 gram.
-
De belangrijkste plus van de Cube tov de Van Rysel is de wielset. Ksyriums zijn een stuk lichter dan de zware wielen op de Van Rysel. Dit kun je oplossen door op marktplaats een goede set wielen voor velgremmen te kopen. Dat gaat nu prima, want veel mensen stappen over op schijfremmen.
Mijn tip is dus voor de Van Rysel te gaan en als upgrade, over een poosje, op zoek te gaan naar een tweedehands wielset van maximaal 1500 gram.
-
Dat is wel een goed punt van de extra kosten van een onderhoudsbeurt voor de tweedehands fietsen.HarryuitHilversum schreef: ↑18 jul 2023 09:58 Ik denk dat je een goede koop hebt gedaan. De Cube is niks mis mee. Hij is al wel wat ouder (2x 10 ging er dik 10 jaar geleden al uit). De kans bestaat dat je bij zo'n tweedehands bij je eerste onderhoudsbeurt al het 250 euro prijsverschil kwijtspeelt.
-
325g verschil in een wielset heeft dan een grote impact? Lees ook wel dat de profs meer en meer terug naar bredere banden gaan (28mm+) in vergelijking met zo dun mogelijk vroeger.
De Van Rysel heeft ook een Camapgnolo crank, kunnen hier dezelfde pedalen op als op een Shimano crank? Als ik ooit een Wahoo Kickr of iets dergelijke wil, dan heb ik bijvoorbeeld een speciale Campagnolo adaptor nodig.
Bedankt ivm de pedalen, dan ga ik een paar combinatie pedalen zoeken. Heb net een video bekeken en het klopt wat je zegt, het is een aangepaste Campagnolo body die ik dan op de Kickr moet monteren waar de casette op gaat.
De draad om pedalen te monteren op de crankarm is eigenlijk zowat de enige standaard die werkelijke alle fietsen volgen.... alle koersfietsen, Omafiets en iedere tijdritfiets; allemaal dezelfde standaard.
Bij al het andere is het even nadenken...
Laatst gewijzigd door walter- op 18 jul 2023 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar het moet niet...
Zoals hierboven al gezegd maar het herhalen waard; je koopt voor de Kickr gewoon een 11 speed shimano compatibele cassette (van.
Shimano, Sram,...) en monteert die op de shimano compatibele body van de Kickr.; je rijdt perfect 11 speed shimano cassettes tegen je campa groep... (ik heb nooit anders gedaan...).
Hier moet je het niet moeilijker maken dan nodig.
Denk even aan Fons vragenTheo V schreef: ↑17 jul 2023 09:32thestudent schreef: ↑17 jul 2023 08:46 Geen idee wat die tweede fiets een damesmodel maakt. Ik zie t niet.Het staat er gewoon op.![]()
![]()
![]()
(sorry, was een inkoppertje. Een beetje flauw, ik weet het.)

Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
+1 voor de wielen suggestie. Ik heb voor mijn wat oudere Cervelo RS die op een paar wielen van 2 kilo stond een mooi setje mavic met exalith rand van 1395 gram gescoord voor een paar honderd euro. Er zijn goede deals te scoren voor velgremwielen op marktplaats.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.