Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Trek Madone 5.1 Schade

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 14 mei 2010 17:25

PGeurtsen schreef:Begin me nu ook af te vragen hoeveel kracht (NM) je op een carbon zadelpen moet zetten wil je die stuk krijgen? Als er 5 tot 7 NM staat wat zou dan de eigenlijke bovengrens zijn? Ik neem aan dat de zaak niet bij 7.1NM kraakt.

Dat hangt helemaal af van de marges waarop de zadelpen gebouwd is en of de vermelde krachten een beetje kloppen. In het algemeen geldt wel dat de marges bij carbon vrij klein zijn, met name bij licht-gewicht componenten.

Heb je gebruik gemaakt van carbon pasta bij het vastzetten van je zadelpen?

tosoni
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 apr 2010 03:55

tosoni 17 mei 2010 04:37

PGeurtsen schreef:Als er 5 tot 7 NM staat wat zou dan de eigenlijke bovengrens zijn? Ik neem aan dat de zaak niet bij 7.1NM kraakt.


de constructie sterkte is iets waar je als consument eigenlijk niet achter komt. Die 7nm is voor (in dit geval) Trek ook een punt waar ze wettelijk een grens mee kunnen trekken. Dus als de klant meer dan 7 erop zet dan staat trek niet meer garrant voor de schade. Ook voor eventuele persoonlijk schade (van lichte verwondingen tot extreme gevallen).

Meestal is het ook zo dat de de vermelde waarde een grens is waarna de veiligheid gewoon niet meer te waarborgen is. Daarbij komt ook dat het punt waar het op breekt kan afhangen van de productie batch en zelfs tot een individueel product. Maar natuurlijk wel boven de 7nm.

Overigens zet ik mijn zadelpen inc montagepasta niet vaster dan 4 tot 5nm. Maar zoals ik lees, voornamelijk door de deuk in je frame, komt dit niet komt door te strak aandraaien van je klem. Dan breekt je pen meestal zonder bijschade aan je frame. Waar het wel door komt laat ik in het midden, maar hoop wel dat je eruit komt met Trek.
W(viva) Italia LIbera E Redenta - Wilier

eric_v
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 aug 2009 10:33

eric_v 19 mei 2010 09:52

@PGeurtsen
kan je laten weten hoe dit afgelopen is?? ben erg benieuwd..
ik hoop voor je dat ze je op zn minst tegemoet komen.

succes!

pgeurtsen
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2010 15:44

pgeurtsen 18 mar 2011 23:52

Na veel bellen, vragen, wachten, direct Trek benaderen is het dan eindelijk gelukt. Een nieuw Frame en een ooi frame nog ook. Een nieuwe madone 5.2 frame. Dat was al toegezegd in juni 2010 maar liet op zich wachten, reden, nieuw model, niet de juiste maat, toen wel opgestuurd maar verkeerde maat, toen wel goede maat maar geen overige onderdelen (zadelpen, lagers, etc). Laatste weken was het wachten op een schroefje voor de rem. Veel bellen en wachten maar is nu beloond met een prachtige fiets. Morgen maar eerst eens gaan rijden...

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 19 mar 2011 00:01

Fijn om te horen dat het alsnog is opgelost. Nu de foto's nog :)

Plaats reactie