Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Alternatieve cassettes voor Shimano 12sp road (HG)

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4301
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 30 jul 2023 15:36

havana schreef: 30 jul 2023 15:26 Dat zijn gewoon Recon cassettes volgens mij.
Maar wel met een verhaal :-)
Niet zijken maar reiden !

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 30 jul 2023 15:41

Viel me puur op, op alle sites die die cassettes verkopen zie ik eigenlijk nergens meer informatie. Ook bijzonder dat ze niet allemaal dezelfde gear ranges verkopen.

Je zou toch zeggen dat ze allemaal die informatie wel duidelijk vermelden.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2985
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 30 jul 2023 16:52

Rolandos schreef: 30 jul 2023 15:01 Presta Cycling kende ik nog niet, de informatie op : https://www.prestacycle.com/product/pre ... -12-speed/ is wel erg interessant

Greater Freehub Engagement, Smoother Operation
Single block design insures the freehub has MORE engagement no matter what gear your are in. Single cogs from other Cassettes can cut-like-a-knife into freehubs. By increasing and distributing engagement across the entire freehub in any gear, we are reducing torsional loads thus reducing freehub wear and insuring lowest rolling resistance within the freehub. This also makes our Cassettes the safest to use with high-end alloy freehubs. Without any spacers in UniBlock, there is nothing to loose, and nothing you can install incorrectly. Faster cleaning on and off the bike, with quicker, mistake-free installation insures you are ready-to-go!

New ARC™ (Advanced Radial Curve™) Shifting Technology
Prestacycle introduces UniBlock Pro cassettes with ARC™ Shifting tooth profiles. UniBlock Pro ARC™ is our own unique, all-new shifting profile that provides shifting characteristics equaling or improving upon shifting performance for every major brand. We’ve performed extensive analysis of all major shifting systems. Our results show that due to how narrow chains have become, chains offer only small differences that contribute to shifting performance. Meanwhile, a great deal of varying technologies exist in cassette tooth profiles from major drivetrain manufacturers creating different specific benefits in one system or another. By examining the demands and benefits required by each particular drivetrain, we’ve been able to create a new system with the benefits of all drivetrains using one new design, creating all advantages to all systems. Our new design facilitates the fastest, smoothest possible shifting to all systems while minimizing the impact to power delivery.

Going deeper, we’ve optimized every single tooth pairing on every cassette. A shifting profile from a 16T-to-17T cog is different from a 15T-to-17T cog on a different cassette. These exact-match pairings for both up-and-down shifts provide the highest possible speed and reliability in shifting. Even shifting under load is maximized. Our new Professional cassettes create a new generation of compatibility and enhanced shifting performance.

HG12 Profile – fewer teeth, more surface contact
Prestacycle UniBlock Pro’s Unique HG12 interface is compatible with all HG12, HG11 and HG10 Freehubs. Wider inner and outer freehub teeth maintain engagement at all points in all gears and create an overall increase in freehub contact, despite having fewer teeth. UniBlock Pro Design enhancements also allow adapting newer standards to old, such as adding 11 & 12 speed to Shimano 10 speed wheels (with our optional lockring), or adding a shifting system to a wheelset or direct drive trainer that does not otherwise support that drivetrain.
Jezus Christus wat een marketing blaat.
Zou ik ook moeten doen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jul 2023 17:14

Het grootste deel van wat daar staat is bij alle standaard cassettes ook het geval.

Ik vind de 12-29 ipv de 11-26 de interessantste om te kopen, maar ja 229 euro is nog een hoop geld. De 11 gebruik ik zelfs met een 50-34 bijna nooit. Maar je wil die 16-17-18-19 voor veel versnellingen tussen de 30 en 40km/h. De 11-34 shimano 105 mist daar te veel even vergeleken is het erg aanlokkelijk. En dikke gewichtsbeparing
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 30 jul 2023 18:03

Grappig; ik heb ooit zo’n 11-25 cassette (op 11v) gehad en werd helemaal gek van het schakelen ‘als het moest’. Dus ipv 2 tandjes terug op 11-32 (1 beweging) moest ik vaak 3-4 tandjes terug (dus twee bewegingen).
Het voordeel van iets kleinere stapjes woog voor mij niet op tegen het gemak van groter bereik.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jul 2023 18:27

De 11-34 geeft in principe een mooi bereik en de 105 derailleur kan ook een 11-36 aan.
Maar in nl op het vlakke rijdt je meestal met een kruissnelheid tussen de 31 en 37/38 in fietsgroepjes.
Het probleem ondervindt je als je zo rond de 36km/h van de 17 naar de 15 schakelt. En die 19 naar daarvoor 17 is ook niet ideaal. In die situatie zijn beide tandjes het net niet. Ik vind t gemis van de 16 wel irritant worden nu.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9054
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 jul 2023 20:08

thestudent schreef: 30 jul 2023 18:27 De 11-34 geeft in principe een mooi bereik en de 105 derailleur kan ook een 11-36 aan.
Maar in nl op het vlakke rijdt je meestal met een kruissnelheid tussen de 31 en 37/38 in fietsgroepjes.
Het probleem ondervindt je als je zo rond de 36km/h van de 17 naar de 15 schakelt. En die 19 naar daarvoor 17 is ook niet ideaal. In die situatie zijn beide tandjes het net niet. Ik vind t gemis van de 16 wel irritant worden nu.
100% mee eens.11-30 12 speed heeft de 16 en gebruik ik ook veel met in de groep fietsen,en de 18 als ik solo fiets.
Deze 12-29 is super gezien het gebied waar ik woon voor 50-34.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 30 jul 2023 20:27

Maar goed, laten we dit topic vooral gebruiken voor de cassette opties van 12 speed en niet over welk kransje je het het liefst rijd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28003
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 aug 2023 11:13

Ik heb de Recon inmiddels redelijk schakelend gekregen. Dat heeft me wel een paar ritten gekost. Behalve de indexering moest ik ook de B-schroef aanpassen.
Laatst gewijzigd door havana op 02 sep 2023 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13730
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 aug 2023 11:59

Ja dat is even uitzoeken vaak.
De B schroef op het kleinste kransje (of 12) afstellen werkt vaak goed als het bovenin anders wordt.

Je moet een beetje gaan middelen, vaak lukt dat wel. zeker als er maar 4 of 6 tanden verschil in zit.

Ps.
Nog gezocht op de weg cassettes van Garbaruk, maar niet meer gevonden dat artikel.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 aug 2023 17:27

havana schreef: 07 aug 2023 11:13 Ik heb de Recon inmiddels goed schakelend gekregen. Dat heeft me wel een paar ritten gekost. Behalve de indexering moest ik ook de B-schroef aanpassen.
kan je even duiden waarom de B-schroef aanpassen nodig was; als ik goed las installeerde je 11-26, maar waarvan kwam je? iets als 11-32? dus je deed het om de derailleur bij de grootste kransen dichter tegen de cassette te plaatsen en zo beter te laten schakelen op de grote kransen van de 11-26?

Of speelde iets anders? Ik verwacht met b-schroef dichter bij brengen dat hij ook beter schakelde op de kleinere kransen. Dus misschien lag ook hier een probleem.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28003
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 aug 2023 17:54

Mijn andere cassette is een 11-34 (zat bij de groep).

De B-schroef is bij 12-speed tamelijk belangrijk. Wat ik dus niet wist, maar geleerd heb via deze guide is dat je bij kleinere cassettes een grotere afstand moet creëren tussen het derailleurwieltje en het grootste kransje. Ik zou zelf denken kleinere afstand maar dat blijkt dus niet zo te zijn...

Met de B-schroef niet ver genoeg ingedraaid wilde de cassette niet van 19>21 zonder hapering. Dat viel op te lossen met de indexering, maar daarmee creëerde ik het omgekeerde probleem : 21>19 wilde niet meer. Pat gecheckt en is 100% recht. En met de B-schroef te los wilde de ketting niet op de 11T (limieten stonden goed, dus dat is het probleem niet).

Next, we’ll turn the B-screw to adjust the gap between the guide pulley and the largest sprocket. The recommended gap depends on the cassette used.

This is Shimano’s guideline for Dura-Ace and Ultegra:

11-28T - 18mm
11-30T - 14mm
11-32T - 10mm
11-34T - 6mm
Laatst gewijzigd door havana op 12 aug 2023 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie