Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Anti Seize pasta shimano

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 14 aug 2023 18:15

keramisch vet zoals aangegeven, ik heb een grote pot staan (gebruik ik niet alleen voor de fiets) met een los kwastje. die krijg je niet zo maar op.
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... 600GR.html

guver
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 04 okt 2011 11:16

guver 14 aug 2023 18:27

Hanz Bé schreef: 14 aug 2023 18:07 Montagepasta of Carbon pasta gebruik je volgens mij op de klemvlakken, en niet op het schroefdraad.
Dat zou dan toch geen invloed hebben op het aanhaal moment?
Wél op het effect wat dat aanhaalmoment op het klemmen heeft.
Smeermiddel op het schroefdraad zou dan wel invloed op het aanhaal moment hebben.

Althans, zo heb ik het altijd begrepen.
Montagepasta gebruik je wel degelijk op schroefdraadverbindingen. De vaste (witte keramische) bestanddelen vormen een tussenlaag die verhinderd het corroderen of vreten van dergelijke verbindingen.
In deze is in principe elke witte montagepasta mogelijk (voor staal op staal). Dus ga gewoon een goedkope tube/pot bij een automaterialenzaak halen

sworkskid
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 15 aug 2019 01:41

sworkskid 14 aug 2023 18:42

tinoh schreef: 14 aug 2023 15:53 Waarom haal je het dan eigenlijk niet bij die ene webshop die het wel heeft?
Kleine tube van 50gr en evenveel verzendkost als aankoop. Maar als ik geen alternatief vind, waarvoor ik dus de vraag stel, zal ik wel betalen

sworkskid
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 15 aug 2019 01:41

sworkskid 14 aug 2023 18:44

Hanz Bé schreef: 14 aug 2023 18:07 Montagepasta of Carbon pasta gebruik je volgens mij op de klemvlakken, en niet op het schroefdraad.
Dat zou dan toch geen invloed hebben op het aanhaal moment?
Wél op het effect wat dat aanhaalmoment op het klemmen heeft.
Smeermiddel op het schroefdraad zou dan wel invloed op het aanhaal moment hebben.

Althans, zo heb ik het altijd begrepen.
Na 18k kms weet ik nu wel dat bij deze fiets het kraken enkel stopt na insmeren van het schroefdraad van de wielspanner. Problem fixed

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4336
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 14 aug 2023 18:52

Ik zeg ook nergens dat je het niet op het schroefdraad moet gebruiken. Het gaat me alleen om het effect op het aanhaalmoment.

sworkskid
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 15 aug 2019 01:41

sworkskid 14 aug 2023 19:44

Hanz Bé schreef: 14 aug 2023 18:52 Ik zeg ook nergens dat je het niet op het schroefdraad moet gebruiken. Het gaat me alleen om het effect op het aanhaalmoment.
Euh, dat schreef je toch wel ?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4336
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 14 aug 2023 20:10

Mmm….. Als ik het zo terug lees inderdaad. My bad.
Natuurlijk gebruik je montage pasta op schroefdraad.
Maar Carbon pasta volgens mij alleen op de klemvlakken. Dat heeft op zich geen invloed op het aanhaalmoment. Wel kun je dan het benodigde aanhaalmoment in principe wat verlagen.

(Hoop zo duidelijk te zijn…)

Janjan
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 14 aug 2023 20:23

Mooi. Maar de (wellicht onnozele) vraag resteert of de op onze fietscomponenten aangegeven aanhaalmomenten betrekking hebben op 'droog' of 'gesmeerd'. En als dat op 'droog' betrekking heeft, met hoeveel we het aanhaalmoment dan zouden moeten verlagen bij 'gesmeerd' gebruik.

knoeier
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2022 20:24

knoeier 16 aug 2023 23:04

ook een wrijvingsverlagend (montagepasta) op de klemvlakken veranderd de voorspankracht, en dus niet het aanhaalmoment. Het verschil in voorspankracht tussen droog en gesmeerde schroefdraad kan bij een gelijk aanhaalmoment wel een factor 2 verschillen. Koperpasta zou ik op mijn fiets nooit gebruiken, het geeft zoals eerder vermeld vieze vlekken. Er zijn diverse pasta's in de handel (autoonderdelenshop) van merken als Kroon, Kluber en Liqui Moly. Carbonpasta is geen goed idee, dan beter gewoon lagervet niet te dun EP2 is prima, de voorspanning van steekassen is niet heel groot zoals bv bij cilinderkopbouten van een verbrandingsmotor oid

Plaats reactie