keramisch vet zoals aangegeven, ik heb een grote pot staan (gebruik ik niet alleen voor de fiets) met een los kwastje. die krijg je niet zo maar op.
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... 600GR.html
Anti Seize pasta shimano
Montagepasta gebruik je wel degelijk op schroefdraadverbindingen. De vaste (witte keramische) bestanddelen vormen een tussenlaag die verhinderd het corroderen of vreten van dergelijke verbindingen.Hanz Bé schreef: ↑14 aug 2023 18:07 Montagepasta of Carbon pasta gebruik je volgens mij op de klemvlakken, en niet op het schroefdraad.
Dat zou dan toch geen invloed hebben op het aanhaal moment?
Wél op het effect wat dat aanhaalmoment op het klemmen heeft.
Smeermiddel op het schroefdraad zou dan wel invloed op het aanhaal moment hebben.
Althans, zo heb ik het altijd begrepen.
In deze is in principe elke witte montagepasta mogelijk (voor staal op staal). Dus ga gewoon een goedkope tube/pot bij een automaterialenzaak halen
Na 18k kms weet ik nu wel dat bij deze fiets het kraken enkel stopt na insmeren van het schroefdraad van de wielspanner. Problem fixedHanz Bé schreef: ↑14 aug 2023 18:07 Montagepasta of Carbon pasta gebruik je volgens mij op de klemvlakken, en niet op het schroefdraad.
Dat zou dan toch geen invloed hebben op het aanhaal moment?
Wél op het effect wat dat aanhaalmoment op het klemmen heeft.
Smeermiddel op het schroefdraad zou dan wel invloed op het aanhaal moment hebben.
Althans, zo heb ik het altijd begrepen.
Ik zeg ook nergens dat je het niet op het schroefdraad moet gebruiken. Het gaat me alleen om het effect op het aanhaalmoment.
Mmm….. Als ik het zo terug lees inderdaad. My bad.
Natuurlijk gebruik je montage pasta op schroefdraad.
Maar Carbon pasta volgens mij alleen op de klemvlakken. Dat heeft op zich geen invloed op het aanhaalmoment. Wel kun je dan het benodigde aanhaalmoment in principe wat verlagen.
(Hoop zo duidelijk te zijn…)
Natuurlijk gebruik je montage pasta op schroefdraad.
Maar Carbon pasta volgens mij alleen op de klemvlakken. Dat heeft op zich geen invloed op het aanhaalmoment. Wel kun je dan het benodigde aanhaalmoment in principe wat verlagen.
(Hoop zo duidelijk te zijn…)
Mooi. Maar de (wellicht onnozele) vraag resteert of de op onze fietscomponenten aangegeven aanhaalmomenten betrekking hebben op 'droog' of 'gesmeerd'. En als dat op 'droog' betrekking heeft, met hoeveel we het aanhaalmoment dan zouden moeten verlagen bij 'gesmeerd' gebruik.
ook een wrijvingsverlagend (montagepasta) op de klemvlakken veranderd de voorspankracht, en dus niet het aanhaalmoment. Het verschil in voorspankracht tussen droog en gesmeerde schroefdraad kan bij een gelijk aanhaalmoment wel een factor 2 verschillen. Koperpasta zou ik op mijn fiets nooit gebruiken, het geeft zoals eerder vermeld vieze vlekken. Er zijn diverse pasta's in de handel (autoonderdelenshop) van merken als Kroon, Kluber en Liqui Moly. Carbonpasta is geen goed idee, dan beter gewoon lagervet niet te dun EP2 is prima, de voorspanning van steekassen is niet heel groot zoals bv bij cilinderkopbouten van een verbrandingsmotor oid