Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Keuzestress

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 17 aug 2023 16:53

rob74 schreef: 16 aug 2023 19:13 Voor wat het waard is,.... de bolt v2 staat niet in je lijstje. Maar dat was mijn keuze 2 jaar geleden. Daarvoor had ik een Garmin 810 en ik ben echt heel blij dat ik geen Garmin meer heb. Software van Element is veel stabieler. OK,..... er was een hick-up in het begin, maar na een paar software updates PLUS een volledige nieuw toestel en toen was het opgelost.

De voordelen tov een Garmin:
- Het navigeert 10 keer beter. Geen lang nadenken meer, geen vage routes, geen 10 keer alles opnieuw berekenen. Wahoo behoudt zijn zoom level, Garmin bepaalde wat er gebeurde, ik had geen zeggenschap
- Software is stabieler,... Garmin ging nogal eens op zwart.

Ik merk dat ik zelden nog mopper op het navigatie speeltje. Op Garmin zat ik voortdurend te schelden.
De huidige generatie Garmins zijn niet te vergelijken met de 810.
Die heb ik zo'n 7 jaar geleden al vervangen door de toen ook al veel betere 1000
Courir c'est mourir un peu

Tomver
Forum-lid

Tomver 17 aug 2023 16:56

Ik heb vanuit hetzelfde uitgangspunt (had ook de originele Elemnt) de Roam V2 genomen toen er een mooie aanbieding was rond de aankondiging van Summit. Op zich blij met het apparaat, batterij is geweldig, fijne navi, ben sowieso wel tevreden over Wahoo. Een nadeel dat ik recent heb ondervonden is dat Summit echt matig werkt, op een recente vakantie in Bourg blijken de klimprofielen matig te werken, het klopt vaak niet. Met starred segmenten gaat het beter, dat wel.

Soepkop
Forum-lid

Gebruikersavatar Soepkop 17 aug 2023 17:47

Bedankt voor alle reacties zover. @Tomver: doen jouw Summit ervaringen zich alleen voor op de vrije ritten of ook op geplande routes? Ik hecht veel waarde aan Summit/ClimPro/Climb Challenge of hoe de verschillende leveranciers het ook noemen. Dus aanwezigheid en een goede werking is voor mij wel een selectiecriterium.
Orbea Orca M30iLTD PWR 2024
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

Tomver
Forum-lid

Tomver 17 aug 2023 18:06

Ik heb deze ervaring tot nu toe op met Komoot gemaakte routes. Ik keek erg uit naar de functie maar het klopt eigenlijk gewoon niet. Uitkijken naar een lichter stuk of voorbereiden op een steiler stuk en het was gewoon niet kloppend. Ik heb nog niet de kans gehad uit te zoeken of ik iets kan doen of dat het een bekend probleem is, hier geen wifi, alleen 4G dus updaten ging even niet. Eerder had ik het probleem dat klimmen niet automatisch geactiveerd werden in een geplande route, dit is door een update gefixt en Wahoo lijkt hier wel altijd bovenop te zitten.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 17 aug 2023 19:22

Klimmen pakt ie bij mij vanzelf. Je ziet ook hoeveel klimmen er nog in je route zitten, welke je hebt gedaan en welke wanneer nog komen.
Qua routeprofiel loopt het niet altijd 100% gelijk, mijn wahoo lijkt ietsje achter te lopen. Maar tijdens klimmen als je bijna stil staat is 10 meter iets heel anders dan op het vlakke. Maar je voelt heus wel waar de piek van het stijgingspercentage ligt en wanneer het weer afzwakt; daar heb ik geen fietscomputer voor nodig.
Vorig jaar heb ik alles met de klim op mijn schermpje gereden. Dit jaar gewoon de route op mijn schermpje. Vind dat laatste toch iets prettiger fietsen en minder confronterend.

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 17 aug 2023 19:55

bakboord1 schreef: 17 aug 2023 19:22 Vorig jaar heb ik alles met de klim op mijn schermpje gereden. Dit jaar gewoon de route op mijn schermpje. Vind dat laatste toch iets prettiger fietsen en minder confronterend.
Vind ik ook, weg met dat confronterende schermpje.
Alleen leuk voor echte klimgeiten :D
Bikers are not alone

Tomver
Forum-lid

Tomver 17 aug 2023 20:05

Ja, hier pakt hij het ook vanzelf en geef ook de voorkeur aan de route in beeld. Alleen kleurt hij de weg zwart groen geel rood of blauw en als je dan een stuk hebt geklommen over je omslagpunt, je een vlak stuk om de hoek zou moeten krijgen en het daar toch behoorlijk blijkt te stijgen vind ik dat vervelend. Dan werkt de functie ook niet helemaal lekker. Toch heb ik er wel vertrouwen in dat wahoo het kan fixen, als het al niet gebeurt is.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 aug 2023 22:12

rob74 schreef: 16 aug 2023 19:13 Voor wat het waard is,.... de bolt v2 staat niet in je lijstje. Maar dat was mijn keuze 2 jaar geleden. Daarvoor had ik een Garmin 810 en ik ben echt heel blij dat ik geen Garmin meer heb. Software van Element is veel stabieler. OK,..... er was een hick-up in het begin, maar na een paar software updates PLUS een volledige nieuw toestel en toen was het opgelost.

De voordelen tov een Garmin:
- Het navigeert 10 keer beter. Geen lang nadenken meer, geen vage routes, geen 10 keer alles opnieuw berekenen. Wahoo behoudt zijn zoom level, Garmin bepaalde wat er gebeurde, ik had geen zeggenschap
- Software is stabieler,... Garmin ging nogal eens op zwart.

Ik merk dat ik zelden nog mopper op het navigatie speeltje. Op Garmin zat ik voortdurend te schelden.
Voor wat het waard is. Ik rijd nu bijna een half jaar met een 840. Daarvoor jaren Wahoo. Nog nooit een vastloper gehad met de Garmin. Nog nooit herberekening gehad (heb ik ook uitstaan, ook bij Wahoo). Beide merken laat ik nooit zelf een route berekenen, is een recept voor ellende.

derxx
Forum-lid

derxx 18 aug 2023 00:51

Het enige wat ik wel merk op mijn 1040 is dat bij het herberekenen hij geen rekening houdt met het feit dat je met een normale wegfiets niet echt mtb trails kunt rijden. Toegegeven, ik was bewust een extra lus aan het rijden tegen het einde van de rit, maar dat vond ie dus echt niet leuk. Binnenkort maar eens een bugreport voor invullen.

Wat ik het fijne vind aan de Garmin zijn de ConnectIQ apps, waarbij je allerlei extra datavelden, complete schermen met custom layouts, dingen als de data van je Garmin Varia radar, MyWindSock etc etc. Dat is niet voor iedereen, ik vind het leuk, een ander boeit het niet. Prima :) Ik weet dat mijn zwager nog met een oude Bryton 410 zonder navi fietst, en daar blij mee is. Hij heeft geen strava, geen powermeter, en vind het prima zo. Hij rijdt al zo'n 40jr zo. In '94 de Marmotte in minder dan 7:30. Oftewel, ieder z'n ding.

Ik denk dat je vooral voor jezelf moet kijken wat je precies wil van een computer. Ik denk dat Garmin meer bleeding edge, data nerd is, terwijl Wahoo voor duidelijke UI, makkelijk gebruik, goede data, stabiliteit gaat, maar daarbij net wat functionaliteit voor mij mist tov Garmin. Ik heb zelf een Bryton 420 gehad (nja heb hem nog liggen, als iemand interesse heeft....), maar ik was wel klaar met die brakke support app, trage syncs (als ie al syncte), alleen kruimelspoor "navi".
Ook nog een Garmin 530 liggen (net vervangen door een 1040), die eigenlijk altijd goed gewerkt heeft. Alleen werden de lettertjes me wat klein de laatste tijd :)
Afbeelding

Swokey
Forum-lid

Swokey 18 aug 2023 12:12

Zelf ben ik ruim een half jaar geleden overgestapt van de Garmin 530 naar de Bolt v2, daarnaast train ik zelf ook met Join.

De garmin vond ik niet fijn om de join trainingen af te werken, dit ervaar ik als veel prettiger met de Wahoo. Dit zou voor mij de reden zijn om bij de Wahoo te blijven. Afgelopen weken in Oostenrijk en Italie geweest, de kaarweergave met daarin de kleuren voor het percentage zijn wel heel fijn in de V2

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 18 aug 2023 12:25

Bij mij werkt Summit heel goed op de Bolt v2. Zowel op de in Strava aangemaakte routes die ik onlangs in Zwitserland gebruikte, als in 'free riding' modus hier in de Ardennen, is de feature heel accuraat. Er zit ook geen vertraging op.

Soms herkent hij in free riding mode de klim niet, maar dan geeft hij gewoon geen hoogteprofiel aan.
Afbeelding

hayes

hayes 18 aug 2023 21:44

Ik heb zowel Mio, Garmin en Wahoo gebruikt.
Qua gebruiksgemak steekt Wahoo er echt wel boven uit. Ook al is ie niet foutloos.
Summit doet soms raar. Als ik 5 meter terugkeer, stopt Summit de klim gewoon.
Maar route herberekenen gaat heel snel en intuïtief.

Ik herken de ervaring dat ik veel zat te sakkeren op m'n Garmin. Bij Wahoo heb ik dat véél minder.
Trouwens Garmin Edge Explore vs Wahoo Elemnt Bolt v2.

Met wat meer budget zou ik de Roam v2 kiezen, maar heb ook gen ervaring met de duurdere Garmins.

Plaats reactie