Specialized Pathfinder Pro voor gravel
LTD rijdt er Unbound mee en rijdt Top 10. Dus ze kunnen best wel veel aan. Ook ruig terrein.
Alleen in Nederland kan je in de winter natuurlijk best wat modder tegenkomen. Wil je daarin rijden dan moet je echt iets hebben met flinke noppen. De G-One Bites bijvoorbeeld (alleen vooraan kan natuurlijk ook).
De vraag is hoe vaak je dat tegenkomt. Zelf rijd ik niet bij dat soort omstandigheden (zonde van het materiaal) dus voor mij zijn de Pathfinders ook prima geschikt.
Enige nadeel van dit type banden (geldt ook voor bijv. Byways van WTB die soortgelijk zijn) is dat je ze flink moet insturen om de grip van de zijnoppen te gebruiken. Ik zou ze daarom zeker niet aanraden voor beginners en slechte stuurmannen- en vrouwen. Maar volgens mij koers jij ook, dus dat geldt voor jou denk ik niet.
Wil je dat probleem elimineren moet je een stap terug qua snelheid. Dan kom je uit bij een band (naast zijnoppen) ook met kleine nopjes op het loopvlak. Die hebben dat probleem minder. WTB Vulpine, Challenge Gravel Grinder of de Vredestein Aventura bijvoorbeeld. Die laatste is heel goed getest door Fiets overigens. Beide zijn echter wel 80/20 banden terwijl jij eerder zoekt naar 20/80.
Uiteindelijk zie je duidelijke categorieën in gravelbanden. Als je ziet hoe een band eruit ziet, kun je meestal prima bedenken hoe ze rijden zonder het zelf te hebben ervaren (grote lijnen althans) door ze in één van deze categorieën te plaatsen.
- Slicks. Banden met alleen een licht profiel of geen profiel. Dit is de snelste optie (minste rolweerstand), maar ook het minste grip. Worden gebruikt op het strand en op goed aangestampt , droog hardpack gravel zonder losliggende stukken. Zeker niet geschikt voor de bergen. Wel heel geschikt voor rijders die 90% op de weg rijden en slechts incidenteel onverhard meepakken. Voorbeeld: Challenge Strada Bianca, Vittoria Tattoo Light en Schwalbe G-One Speed.
- Kleine nopjes. Banden met alleen een klein noppenprofiel. Dit is een beetje het Zwitsers zakmes van de gravelbandjes. Kan alles een beetje maar niks echt goed. Rolt redelijk goed op asfalt en je hebt ook wat meer grip dan met slicks, maar het zijn geen hele grote verschillen. De G-One van Schwalbe is het meest bekende voorbeeld, maar ook Continental Terra Speed en Pirelli Cinturato Hardpack. Je moet hier niet te veel mee op de weg rijden, dan zijn de kleine nopjes zo weg en heb je slicks.
- Hybride: vlak loopvlak met zijnoppen. Deze banden hebben een (vrijwel) vlak loopvlak (zoals slicks) en aan de zijkant noppen. De Pathfinders vallen hier ook onder, net als de WTB ByWay. Zijn echt gericht op rijders die 80% op de weg rijden maar toch een keer een onverhard paadje willen meepakken. Kunnen ook gebruikt worden in gravelwedstrijden met relatief veel asfalt of hardpack gravel en geen modder. Nadeel, je moet ze agressief rijden. Alleen voor ervaren rijders.
- Hybride: licht loopvlak met zijnoppen. Zoals hierboven, maar dan met kleine nopjes op het loopvlak. Hiermee lever je weer iets snelheid, maar je krijgt er meer grip voor terug. Meer geschikt voor beginners en ook meer geschikt voor meer technischer parcoursen. Je kunt ze iets minder agressief insturen. In de modder ga je er echter niet ver mee komen. Voorbeelden: WTB Vulpine, Challenge Gravel Grinder of de Vredestein Aventura.
- Grotere noppen. Dit is voor het grovere werk, bedoeld voor rijders die 90% of meer op gravel rijden. Deze banden gaan meer richting MTB banden. De enige band die geschikt is voor de bergen (IMHO). Voorbeelden zijn de Schwalbe G-One Bite en Ultrabite en Continental Terra Trail maar ieder merk heeft ze wel in het gamma. Maximale grip maar hoogste rolweerstand. Ideaal voor mensen die geen risico willen nemen en/of niet geven om snelheid. Ook heel geschikt voor beginners en mensen die veel in de modder rijden. Bij dit soort banden is het wel zaak zo breed mogelijk te gaan. Je kan ook overwegen alleen vooraan zo'n band te steken en achteraan een snellere band. Iemand als Ivar Slik kiest hier bijvoorbeeld voor.
Alleen in Nederland kan je in de winter natuurlijk best wat modder tegenkomen. Wil je daarin rijden dan moet je echt iets hebben met flinke noppen. De G-One Bites bijvoorbeeld (alleen vooraan kan natuurlijk ook).
De vraag is hoe vaak je dat tegenkomt. Zelf rijd ik niet bij dat soort omstandigheden (zonde van het materiaal) dus voor mij zijn de Pathfinders ook prima geschikt.
Enige nadeel van dit type banden (geldt ook voor bijv. Byways van WTB die soortgelijk zijn) is dat je ze flink moet insturen om de grip van de zijnoppen te gebruiken. Ik zou ze daarom zeker niet aanraden voor beginners en slechte stuurmannen- en vrouwen. Maar volgens mij koers jij ook, dus dat geldt voor jou denk ik niet.
Wil je dat probleem elimineren moet je een stap terug qua snelheid. Dan kom je uit bij een band (naast zijnoppen) ook met kleine nopjes op het loopvlak. Die hebben dat probleem minder. WTB Vulpine, Challenge Gravel Grinder of de Vredestein Aventura bijvoorbeeld. Die laatste is heel goed getest door Fiets overigens. Beide zijn echter wel 80/20 banden terwijl jij eerder zoekt naar 20/80.
Uiteindelijk zie je duidelijke categorieën in gravelbanden. Als je ziet hoe een band eruit ziet, kun je meestal prima bedenken hoe ze rijden zonder het zelf te hebben ervaren (grote lijnen althans) door ze in één van deze categorieën te plaatsen.
- Slicks. Banden met alleen een licht profiel of geen profiel. Dit is de snelste optie (minste rolweerstand), maar ook het minste grip. Worden gebruikt op het strand en op goed aangestampt , droog hardpack gravel zonder losliggende stukken. Zeker niet geschikt voor de bergen. Wel heel geschikt voor rijders die 90% op de weg rijden en slechts incidenteel onverhard meepakken. Voorbeeld: Challenge Strada Bianca, Vittoria Tattoo Light en Schwalbe G-One Speed.
- Kleine nopjes. Banden met alleen een klein noppenprofiel. Dit is een beetje het Zwitsers zakmes van de gravelbandjes. Kan alles een beetje maar niks echt goed. Rolt redelijk goed op asfalt en je hebt ook wat meer grip dan met slicks, maar het zijn geen hele grote verschillen. De G-One van Schwalbe is het meest bekende voorbeeld, maar ook Continental Terra Speed en Pirelli Cinturato Hardpack. Je moet hier niet te veel mee op de weg rijden, dan zijn de kleine nopjes zo weg en heb je slicks.
- Hybride: vlak loopvlak met zijnoppen. Deze banden hebben een (vrijwel) vlak loopvlak (zoals slicks) en aan de zijkant noppen. De Pathfinders vallen hier ook onder, net als de WTB ByWay. Zijn echt gericht op rijders die 80% op de weg rijden maar toch een keer een onverhard paadje willen meepakken. Kunnen ook gebruikt worden in gravelwedstrijden met relatief veel asfalt of hardpack gravel en geen modder. Nadeel, je moet ze agressief rijden. Alleen voor ervaren rijders.
- Hybride: licht loopvlak met zijnoppen. Zoals hierboven, maar dan met kleine nopjes op het loopvlak. Hiermee lever je weer iets snelheid, maar je krijgt er meer grip voor terug. Meer geschikt voor beginners en ook meer geschikt voor meer technischer parcoursen. Je kunt ze iets minder agressief insturen. In de modder ga je er echter niet ver mee komen. Voorbeelden: WTB Vulpine, Challenge Gravel Grinder of de Vredestein Aventura.
- Grotere noppen. Dit is voor het grovere werk, bedoeld voor rijders die 90% of meer op gravel rijden. Deze banden gaan meer richting MTB banden. De enige band die geschikt is voor de bergen (IMHO). Voorbeelden zijn de Schwalbe G-One Bite en Ultrabite en Continental Terra Trail maar ieder merk heeft ze wel in het gamma. Maximale grip maar hoogste rolweerstand. Ideaal voor mensen die geen risico willen nemen en/of niet geven om snelheid. Ook heel geschikt voor beginners en mensen die veel in de modder rijden. Bij dit soort banden is het wel zaak zo breed mogelijk te gaan. Je kan ook overwegen alleen vooraan zo'n band te steken en achteraan een snellere band. Iemand als Ivar Slik kiest hier bijvoorbeeld voor.
Laatst gewijzigd door havana op 05 okt 2023 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
rij zelf 90 procent op asfalt op mijn rowtag en pak af en toe wat gravel mee in sauerland en in
Roermond over de grens.
Modder vermijdt ik.
En rij op schwalbe g one speed zijn ook aardig lek bestendig,
Zodra de bladeren en eikels en de weg droog is pak ik weer de race fiets.
Roermond over de grens.
Modder vermijdt ik.
En rij op schwalbe g one speed zijn ook aardig lek bestendig,
Zodra de bladeren en eikels en de weg droog is pak ik weer de race fiets.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Bedankt voor het uitgebreide advies. Zeer nuttig. Ik heb dan wel koerservaring, maar mijn ervaring in het veld is minimaal. Nav jouw advies ga ik eerst voor de Vredestein Aventura in 38mm. Ik heb nu nog een 35mm met noppen liggen en ga daar eerst wel even op door nu het wat natter zal worden. Kan ik straks in 2024 verder op de Aventurahavana schreef: ↑05 okt 2023 18:07 LTD rijdt er Unbound mee en rijdt Top 10. Dus ze kunnen best wel veel aan. Ook ruig terrein.
Alleen in Nederland kan je in de winter natuurlijk best wat modder tegenkomen. Wil je daarin rijden dan moet je echt iets hebben met flinke noppen. De G-One Bites bijvoorbeeld (alleen vooraan kan natuurlijk ook).
De vraag is hoe vaak je dat tegenkomt. Zelf rijd ik niet bij dat soort omstandigheden (zonde van het materiaal) dus voor mij zijn de Pathfinders ook prima geschikt.
Enige nadeel van dit type banden (geldt ook voor bijv. Byways van WTB die soortgelijk zijn) is dat je ze flink moet insturen om de grip van de zijnoppen te gebruiken. Ik zou ze daarom zeker niet aanraden voor beginners en slechte stuurmannen- en vrouwen. Maar volgens mij koers jij ook, dus dat geldt voor jou denk ik niet.
Wil je dat probleem elimineren moet je een stap terug qua snelheid. Dan kom je uit bij een band (naast zijnoppen) ook met kleine nopjes op het loopvlak. Die hebben dat probleem minder. WTB Vulpine, Challenge Gravel Grinder of de Vredestein Aventura bijvoorbeeld. Die laatste is heel goed getest door Fiets overigens. Beide zijn echter wel 80/20 banden terwijl jij eerder zoekt naar 20/80.
Uiteindelijk zie je duidelijke categorieën in gravelbanden. Als je ziet hoe een band eruit ziet, kun je meestal prima bedenken hoe ze rijden zonder het zelf te hebben ervaren (grote lijnen althans) door ze in één van deze categorieën te plaatsen.
- Slicks. Banden met alleen een licht profiel of geen profiel. Dit is de snelste optie (minste rolweerstand), maar ook het minste grip. Worden gebruikt op het strand en op goed aangestapt, droog hardpack gravel zonder losliggende stukken. Zeker niet geschikt voor de bergen. Wel heel geschikt voor rijders die 90% op de weg rijden en slechts incidenteel onverhard meepakken. Voorbeeld: Challenge Strada Bianca, Vittoria Tattoo Light en Schwalbe G-One Speed.
- Kleine nopjes. Banden met alleen een klein noppenprofiel. Dit is een beetje het Zwitsers zakmes van de gravelbandjes. Kan alles een beetje maar niks echt goed. Rolt redelijk goed op asfalt en je hebt ook wat meer grip mee dan met slicks, maar het zijn geen hele grote verschillen. De G-One van Schwalbe is het meest bekende voorbeeld, maar ook Continental Terra Speed en Pirelli Cinturato Hardpack. Je moet hier niet te veel mee op de weg rijden, dan zijn de kleine nopjes zo weg en heb je slicks.
- Hybride: vlak loopvlak met zijnoppen. Deze banden hebben een (vrijwel) vlak loopvlak (zoals slicks) en aan de zijkant noppen. De Pathfinders vallen hier ook onder, net als de WTB ByWay. Zijn echt gericht op rijders die 80% op de weg rijden maar toch een keer een onverhard paadje willen meepakken. Kunnen ook gebruikt worden in gravelwedstrijden met relatief veel asfalt of hardpack gravel en geen modder. Nadeel, je moet ze agressief rijden. Alleen voor ervaren rijders.
- Hybride: licht loopvlak met zijnoppen. Zoals hierboven, maar dan met kleine nopjes op het loopvlak. Hiermee lever je weer iets snelheid, maar je krijgt er meer grip voor terug. Meer geschikt voor beginners en ook meer geschikt voor meer technischer parcoursen. Je kunt ze iets minder agressief insturen. In de modder ga je er echter niet ver mee komen. Voorbeelden: WTB Vulpine, Challenge Gravel Grinder of de Vredestein Aventura.
- Grotere noppen. Dit is voor het grovere werk, bedoeld voor rijders die 90% of meer op gravel rijden. Deze banden gaan meer richting MTB banden. De enige band die geschikt is voor de bergen (IMHO). Voorbeelden zijn de Schwalbe G-One Bite en Ultrabite en Continental Terra Trail maar ieder merk heeft ze wel in het gamma. Maximale grip maar hoogste rolweerstand. Ideaal voor mensen die geen risico nemen en/of niet geven om snelheid. Ook heel geschikt voor beginners en mensen die veel in de modder rijden. Bij dit soort banden is het wel vaak zo breed mogelijk te gaan. Je kan ook overwegen alleen vooraan zo'n band te steken en achteraan een snellere band. Iemand als Ivar Slik kiest hier bijvoorbeeld voor.
Bedankt.
De fiets zal regelmatig asfalt zien, maar snelheid is voor mij op deze fiets van ondergeschikt belang. Vooral in de winter op de weg, maakt mij dat niet zoveel uit.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
De WTB Riddler is ook een erg fijne band voor zowel asfalt als onverhard.
Loopt erg licht op asfalt en redelijk veel grip op onverhard door de zijnoppen, erg soepele band.
Wordt ook hoog aangeschreven in het 3luik van Fiets deze dagen.
Heb een tijdje de Vittoria Terreno Dry op de fiets gehad maar die kunnen niet tippen aan de WTB's, zijn ook niet zo soepel.
Gaan wat vierkant door de bocht (door de stuggere wang) op asfalt en veel meer rolweerstand.
Loopt erg licht op asfalt en redelijk veel grip op onverhard door de zijnoppen, erg soepele band.
Wordt ook hoog aangeschreven in het 3luik van Fiets deze dagen.
Heb een tijdje de Vittoria Terreno Dry op de fiets gehad maar die kunnen niet tippen aan de WTB's, zijn ook niet zo soepel.
Gaan wat vierkant door de bocht (door de stuggere wang) op asfalt en veel meer rolweerstand.
Op de MTB is zo'n Setup gangbaar (heb hem zelf ook). Lijkt me niet verkeerd, zeker in zand is wat drijfvermogen vóór heel prettig.
Niet zijken maar reiden !
Mijn ervaring is dat je een groot verschil wel gaat merken. Ik heb een tijdje met 40 achter en 50 voor gereden. Bij het inrijden van een stukje met (echt) mul zand voel je dat het voorwiel over het zand rolt en het achterwiel er eerder door zakt. Ik vond dat niet prettig vanwege de voelbare vertraging.