Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2024

jakkel
Forum-lid

jakkel 13 okt 2023 07:49

NuitKor schreef: 13 okt 2023 07:27
jakkel schreef: 12 okt 2023 17:26
daniel1975 schreef: 12 okt 2023 14:34 Mooiste zou zijn terug naar de oer-Marmotte, dus afdaling Croix de Fer. Geen Mollard en toch korter stuk door dat suffe dal.
En een tijdsopname zonder onderbreking.
Geloof mij, dan zijn er nog meer gekken die onverantwoord afdalen. Dan wordt het nog veel lastiger om vergunningen rond te krijgen.

Bovendien vind ik die geneutraliseerde afdalingen wel fijn, want als je de bevoorrading daar wat goed in plant, heeft een renner die allemaal zakjes krijgt aangereikt veel minder voordeel.
Ik begrijp je hoor. Maar toch... gevaarlijke afdalingen horen nu eenmaal bij een cyclo als de Marmotte, vind ik. Net als die bevoorradingstoestanden. Ik heb 'm twee keer gereden zonder tijdsneutralisatie, afdaling langs de Glandon. Ik vond dat best wel oké.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 okt 2023 08:04

De renners die gelost zijn uit de kopgroep gooien zich alsnog als een komeet omlaag in die afdaling, zodat ze weer aansluiting kunnen vinden in het dal. Dus de meerwaarde is beperkt.

Wat het bovendien heel raar maakt is dat niet meer per se degene wint die als eerste over de streep komt, maar degene met de korte nettotijd.

Ik ben ook tegen die neutralisatie. Ik ben ook tegen privébevoorradingen maar helaas is dit niet te voorkomen/handhaven dus kun je niet anders dan gedogen. Nu kun je als topper eenvoudigweg niet winnen zonder hulp en dat past IMHO niet bij de gedachte achter een cyclo, namelijk dat iedereen in theorie moet kunnen winnen.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 13 okt 2023 09:31

havana schreef: 13 okt 2023 08:04 De renners die gelost zijn uit de kopgroep gooien zich alsnog als een komeet omlaag in die afdaling, zodat ze weer aansluiting kunnen vinden in het dal. Dus de meerwaarde is beperkt.

Wat het bovendien heel raar maakt is dat niet meer per se degene wint die als eerste over de streep komt, maar degene met de korte nettotijd.

Ik ben ook tegen die neutralisatie. Ik ben ook tegen privébevoorradingen maar helaas is dit niet te voorkomen/handhaven dus kun je niet anders dan gedogen. Nu kun je als topper eenvoudigweg niet winnen zonder hulp en dat past IMHO niet bij de gedachte achter een cyclo, namelijk dat iedereen in theorie moet kunnen winnen.
Dat van dat afdalen als een komeet zag ik zelfs gebeuren rond positie 200 in het veld. Ik ben niet voor en tegen de neutralisatie. Het heeft beide voor en nadelen. Wel ben ik het 100% met je eens dat ze die privebevoorrading moeten skippen. Er was een renner die rond mijn positie reed, maar ik was net wat sneller dan hem bergop, maar telkens kreeg hij een zakje en ik moest stoppen. Uiteindelijk fietste hij dus nog steeds rond mijn positie halverwege de Galibier. Vanaf daar heb ik hem definitief gelost en niet meer gezien, maar het geeft wel een scheef beeld.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 okt 2023 18:50

De neutralisatie van de Glandon is een eis van de gemeenten in het Mauriennedal. Deze hebben geen belang bij de Marmotte, voor hen is het alleen maar overlast. Met name de inzet en kosten van ambulances en hulpdiensten is niet acceptabel. Een jaar of 15 geleden was het bijna over en uit met de Marmotte vanwege deze reden. De neutralisatie was daarom het alternatief om de race toch te kunnen houden.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Asrt10
Forum-lid

Asrt10 02 dec 2023 12:49

Mijn vriendin zal mee afreizen komende editie; heeft er iemand nog tips als ze wilt komen supporteren?
Ze is geen doorgewinterde bestuurder en ziet het niet zitten om de bergen op/af te rijden met een auto.
Vraag me ook af of dat verstandig is met tig van die idioten die voorbij vliegen.

De start is in bourg d'oisans en voor dat je alpe d'huez op gaat kom je hier ook langs. Dan met een skilift naar boven?
Tussendoor maar vragen of ze zichzelf kan vermaken of heeft er nog iemand tips?

Thanks,

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 02 dec 2023 13:06

@ Arst10
Ik ga even inhaken om de antwoorden op je vraag te volgen mbt tips voor vrouwlief langs de kant.
Ze hoeft me geen tasjes aan te reiken, maar support en toejuiching op momenten dat je er bijna doorheen zit werkt beter dan wat dan ook om door te knallen.
Zeker als het van naasten komt.

Ik ga niet de marmottes rijden, maar een andere cyclo. Mijn 1e keer, dus probeer ik wat info in te winnen ter voorbereiding.

Wat betreft eerlijkheid bij een cyclo.
Iedereen heeft het over de bevoorrading door vrienden en familie, maar wat als iemand zijn fietsmaten meeneemt om kopwerk te doen?
Zal in de alpen nog meevallen, maar bij vlakkere cyclo's is dat wel een giga voordeel tov anderen.

Ik heb trouwens geen ambities om iets te winnen hoor, al hoop ik stiekem wel om lang mee te kunnen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

bever
Forum-lid

bever 02 dec 2023 13:29

Asrt10 schreef: 02 dec 2023 12:49 Mijn vriendin zal mee afreizen komende editie; heeft er iemand nog tips als ze wilt komen supporteren?
Ze is geen doorgewinterde bestuurder en ziet het niet zitten om de bergen op/af te rijden met een auto.
Vraag me ook af of dat verstandig is met tig van die idioten die voorbij vliegen.

De start is in bourg d'oisans en voor dat je alpe d'huez op gaat kom je hier ook langs. Dan met een skilift naar boven?
Tussendoor maar vragen of ze zichzelf kan vermaken of heeft er nog iemand tips?

Thanks,
volgens mij gaat er geen skilift naar boven, die beginnen pas op de berg. Op de Alpe lijkt me wel het fijnste qua support , dan gaan de meesten ook niet zo hard meer :D

jakkel
Forum-lid

jakkel 02 dec 2023 14:34

In Huez is er een skilift naar Alpe d'Huez. Maar Huez kom je pas tegen na zo'n 8 km klimmen (5 km van de top). Wat ook kan is vanuit Oz-en-Oisans een skilift nemen naar Alpe d'Huez. Beklimming naar Oz is heel rustig, loopt immers dood op het dorp.

N.eelis
Forum-lid

N.eelis 21 dec 2023 11:23

Ik rij 'm komend jaar voor het eerst en eerlijk gezegd had ik mij er niet echt in verdiept. Ik werd gevraagd, heb ja gezegd, betaald en dat was het. Nu blijkt het toch wat serieuzer te zijn :mrgreen: dus voorbereiding is key. Trainingsschema op (laten)stellen en vasthouden aan de olympische gedachte die dag :lol:

Elke tip is welkom.. :mrgreen:

jakkel
Forum-lid

jakkel 21 dec 2023 11:44

Gewoon zien dat je een goede basis hebt, daar kom je al ver mee.
Ik heb me ooit de dag voordien nog ingeschreven omdat het goed weer was en ik er op reis was, zonder een gerichte voorbereiding noch trainingsschema. Ik moet wel toegeven dat ik mezelf een aantal keren heb moeten reanimeren. :lol: Vooral op die Galibier, dat was toen pure horror... :?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 21 dec 2023 11:50

N.eelis schreef: 21 dec 2023 11:23 Ik rij 'm komend jaar voor het eerst en eerlijk gezegd had ik mij er niet echt in verdiept. Ik werd gevraagd, heb ja gezegd, betaald en dat was het. Nu blijkt het toch wat serieuzer te zijn :mrgreen: dus voorbereiding is key. Trainingsschema op (laten)stellen en vasthouden aan de olympische gedachte die dag :lol:

Elke tip is welkom.. :mrgreen:
Mijn zoon ( geen account hier ) gaat de Marmotte ook voor het eerst rijden. Ben benieuwd wat hij er van gaat bakken. Fietsen kan hij wel, en klimmen komt ook wel goed … alleen de voorbereiding :roll:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

N.eelis
Forum-lid

N.eelis 21 dec 2023 11:51

De basis zal er zeker zijn, nu al genoeg ijkpunten op het programma staan (de Joop, AGR, limburg weekenden, Vosges 3 weken voor Marmotte etc).

Het indelen zal de grootste uitdaging worden, dat is wel behoorlijk nieuw voor me met zoveel HM's

Plaats reactie