Daarmee laat je wel elk voorjaar de kans liggen op de boost van de wissel naar snel rubber.daniel1975 schreef: ↑31 okt 2023 21:15 Ik vind fietsen in de winter al minder leuk dan in de zomer, dan ga ik niet ook nog eens aan zelfkastijding doen door stugge dikke banden te monteren.
Gewoon zelfde banden als in de zomer, kans dat je met tubeless écht stil komt te staan is heel klein.
Winterbanden of niet?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40484
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik krijg die boost standaard als het >18gr is
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
profiel gaat in die zin niet helpen dat het water afvoert oid.
Maar voor troep kan het wel helpen en vaak zijn die banden ook wat vergevingsgezinder, nog een beetje op te vangen als het gaat glijden.
Maar dan denk ik voor de race aan bv een g-one met die hele kleine puntjes bv.
Zelf rijd ik gewoon niet met de racer van nov tm feb, tenzij het echt heel mooi is. Gewoon MTB op de weg, ja gaat langzamer maar het is ook minde koud
Maar voor troep kan het wel helpen en vaak zijn die banden ook wat vergevingsgezinder, nog een beetje op te vangen als het gaat glijden.
Maar dan denk ik voor de race aan bv een g-one met die hele kleine puntjes bv.
Zelf rijd ik gewoon niet met de racer van nov tm feb, tenzij het echt heel mooi is. Gewoon MTB op de weg, ja gaat langzamer maar het is ook minde koud
Ik heb een setje durano’s in 32mm voor de crosser als t slecht weer is.
En een setje spikes voor als t ijzelt (ooit in een opwelling gekocht, maar werkt echt geweldig; het blijft een enorm zinloze aanschaf )
En een setje spikes voor als t ijzelt (ooit in een opwelling gekocht, maar werkt echt geweldig; het blijft een enorm zinloze aanschaf )
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Op de in de winter haast constant vettige en natte wegen rijd je het beste met comfortabele brede banden met noppen. Zorgen voor minder opspattend vuil, bieden meer grip en de kans op lek rijden is haast nihil. Mijn racefiets komt in de winter niet buiten, of het wegdek moet echt droog liggen. MTB of gravel met brede banden is ideaal.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Op dit moment heb ik de gravelbike voorzien van Gravelking slicks in 35mm (meten 37mm) met volle spatborden. Met lage druk super veel grip op asfalt nat en droog. En dat is zonder noppen dus.
Als er dus al iets is als een winterband dan is het gewoon iets breeds wat je met lage bandendruk kan rijden. Noppen op de weg stuurt voor geen meter als je onverhoopt een bocht te snel neemt.
Een standaard rubino pro is ook meer dan lekbestendig genoeg als winterband trouwens. Helemaal in de TLR versie.
Als er dus al iets is als een winterband dan is het gewoon iets breeds wat je met lage bandendruk kan rijden. Noppen op de weg stuurt voor geen meter als je onverhoopt een bocht te snel neemt.
Een standaard rubino pro is ook meer dan lekbestendig genoeg als winterband trouwens. Helemaal in de TLR versie.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1811
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Als je veel fietst in de winter/najaar, of eigenlijk het hele jaar door, kies.dan vooral voor een goede 4 seizoenen band. Dat is overigens vaak juist geen knetterharde band, want dat werkt averechts.
Niet perse het profiel maar vooral de compound maakt het verschil. En dat merk je toch echt wel.
Natuurlijk is altijd alles een compromis tussen duurzaamheid, rolweerstand, lekbestendigheid enz...
Niet perse het profiel maar vooral de compound maakt het verschil. En dat merk je toch echt wel.
Natuurlijk is altijd alles een compromis tussen duurzaamheid, rolweerstand, lekbestendigheid enz...
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Ja, kies 2 van 3.depoldertoerist schreef: ↑01 nov 2023 11:44Natuurlijk is altijd alles een compromis tussen duurzaamheid, rolweerstand, lekbestendigheid enz...
Die noppen zorgen voor veel minder opspattend vuil, daar doelde ik dus op. Dat een noppenband niet goed zou sturen in een bocht is ongelooflijke nonsens. Ik heb hier dikwijls de indruk dat velen hier meer praten over fietsen dan ermee rijden.thestudent schreef: ↑01 nov 2023 11:15 Op dit moment heb ik de gravelbike voorzien van Gravelking slicks in 35mm (meten 37mm) met volle spatborden. Met lage druk super veel grip op asfalt nat en droog. En dat is zonder noppen dus.
Als er dus al iets is als een winterband dan is het gewoon iets breeds wat je met lage bandendruk kan rijden. Noppen op de weg stuurt voor geen meter als je onverhoopt een bocht te snel neemt.
Een standaard rubino pro is ook meer dan lekbestendig genoeg als winterband trouwens. Helemaal in de TLR versie.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Voor dat opsspattende water heb je dus spatborden. Veel betere oplossing.
Nu doe je wel uitspraken over mijn fietskwaliteiten zonder dat ergens op te baseren.
Off-road hebben noppen een prima functie. Op de weg zorgen ze echt alleen maar voor een verlies aan tractie, je slaat elke keer een nop tegen een harde ondergrond, en de band moet vervormen om dat op te vangen. Dat is echt een vorm van energieverspilling, je hoort t al aan t geluid dat de band maakt. Geluid is ook energie.
Nu doe je wel uitspraken over mijn fietskwaliteiten zonder dat ergens op te baseren.
Off-road hebben noppen een prima functie. Op de weg zorgen ze echt alleen maar voor een verlies aan tractie, je slaat elke keer een nop tegen een harde ondergrond, en de band moet vervormen om dat op te vangen. Dat is echt een vorm van energieverspilling, je hoort t al aan t geluid dat de band maakt. Geluid is ook energie.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!