Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Terugbetaling ambulancekosten

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 05 nov 2023 09:40

nielsve schreef: 05 nov 2023 08:44 Ja klopt, zelf heb ik het lidmaatschap van de Vlaamse wielerbond ook, is uiteindelijk 10 euro per jaar.

Wat betreft de case, ik vermoed dat die net tussen de mazen van het net gaat glippen maar de vraag wordt ook bekeken door iemand die grensarbeiders fiscaal helpt. Denk niet dat je zomaar kunt zeggen ik weiger tussenkomst Nl zorgverzekering en geef het aan bij de Belgische mutualiteit.
Klopt, de gevolgen van grensarbeid zijn bij veel mensen, ook deskundigen, buiten de grensstreek niet bekend. Ben je bij een vakbond? Dan zou je lokale afdeling je wellicht aan een deskundige kunnen helpen. Of anders de VDAB (dan moet je wel naar het regiokantoor aan en niet nationaal bellen).

walter-
Forum-lid HC

walter- 05 nov 2023 09:51

ophetkantje schreef: 03 nov 2023 13:49 530 euro is inderdaad mijn eigen risico weet ik helaas uit ervaring, dus daar lijkt het wel op.
Is dat in Nederland een eigen risico per 'keer' of per jaar?

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 05 nov 2023 09:57

In Nederland is je eigen risico per jaar. Variërend van 385 tot 885(?), waarbij 385 het verplichte minimum is en je je maandelijkse premie wat kunt verlagen door je eigen risico te verhogen.

walter-
Forum-lid HC

walter- 05 nov 2023 10:09

In België is er een eigen risico 'per keer'; per prestatie van doktors, ziekenhuis, medicatie is er -klein- bedrag dat je zelf betaald; in ieder geval voor een gelijkaardig geval in Belgie -ziekenwagen, ziekhuisopname en bv sleutelbeen herstel- ga je nooit 500+ Euro betalen als verzekerde als werknemen (voor zelfstandige weet ik niet of het helemaal hetzelfde is).
En er is dat jaarlijks wel een maximumfactuur van alle remgelden afhankelijk van je inkomen.

Door die Nederlandse verzekeringswerking kan een enkele medische ingreep wel relatief duur zijn.
In ieder geval is je vriend vanaf nu beter af voor al zijn medische ingrepen dit jaar verder naar Nederland te gaan... :-).
Want ik gok dat er met de sleutelbeenbreuk toch ook nog heel wat opvolging nodig is.

Vanaf nu

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 05 nov 2023 10:25

Het blijft heel moeilijk om de verschillen in de diverse landen te benoemen. Voor mijn schouderprothese hoefde ik in Nederland helemaal niets bij te betalen, nadat de eigen risico al op was. In België moet je daar wel zelf een deel voor betalen. Dat Belgen minder goed kunnen zien wat de ziektekosten hen kost, wil niet zeggen dat het minder kost. Wordt betaald uit de belastingen.

Plaats reactie