Welke fietscomputer zou jij kopen?
Mijn Sigma Rox 12.0 is overlijdende. Ik ben op zoek naar wat nieuws maar zie door de bomen het bos niet meer.
Heb graag een model die populair is. De Sigma was niet slecht, maar als ik wat uit moest zoeken dan was er vrijwel geen informatie te vinden.
Ik wil er ritten mee registreren, datavelden aanpasbaar zijn. Trainingen zou leuk zijn. Hoogteprofiel ook. Een goede app, met goed bedoel ik goed onderhouden en makkelijke synchronisatie.
Aangezien mijn Garmin Instinct 2 goed bevalt zat ik te denken aan een Edge 540 of 840 (max €400). Wahoo leek me jaren geleden gaaf toen de eerste en tweede uit kwamen, maar zit daar nog ontwikkeling in de laatste jaren? Zie ik opties over het hoofd?
Heb graag een model die populair is. De Sigma was niet slecht, maar als ik wat uit moest zoeken dan was er vrijwel geen informatie te vinden.
Ik wil er ritten mee registreren, datavelden aanpasbaar zijn. Trainingen zou leuk zijn. Hoogteprofiel ook. Een goede app, met goed bedoel ik goed onderhouden en makkelijke synchronisatie.
Aangezien mijn Garmin Instinct 2 goed bevalt zat ik te denken aan een Edge 540 of 840 (max €400). Wahoo leek me jaren geleden gaaf toen de eerste en tweede uit kwamen, maar zit daar nog ontwikkeling in de laatste jaren? Zie ik opties over het hoofd?
Anders ikzelf wel.
Mijn Garmin horloge vind ik wel fijn werken. En de app overzichtelijk, uitgebreid. Ik kan me van 7 jaar geleden echter nog gevloek van fiets maatjes herinneren, er werden zelfs cursus avonden gegeven om om te leren gaan met hun Garmin fietscomputers. Ik gebruikte toen de Rox 10.0. Maar tijden zijn natuurlijk veranderd.
Het is leuk dat mijn Garmin horloge hersteltijd en dergelijke aangeeft, maar is het meer dan een gimmick? Op zich, als IT’er, heb ik geen bezwaar tegen gecompliceerde apparatuur, maar het moet wel gewoon werken. Het motiveert mij niet (zoals nu wel eens gebeurd) dat de sensoren, waar niets mis mee is, weer eens niet koppelen. Gebruiksgemak brengt mij plezier, maar veel functies ook. Moeilijke keuze.
Ps, het zou geweldig zijn als de fietscomputer iets van een trainingsschema zou hebben.
Laatst gewijzigd door jer81 op 24 feb 2025 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
Ik zou de 540 laten vallen. De interface van de huidige Garmin toestellen is volledig op touchscreen gericht en die heeft de 540 niet.
Maar volgens mij zijn de huidige apps voor alle bekende merken wel goed voor jou doel.
Maar volgens mij zijn de huidige apps voor alle bekende merken wel goed voor jou doel.
Dan zou het de 840 worden. Hoor idd gemixte verhalen over het bedieningsgemak van de 540.scottwilko schreef: ↑24 feb 2025 20:57 Ik zou de 540 laten vallen. De interface van de huidige Garmin toestellen is volledig op touchscreen gericht en die heeft de 540 niet.
Wel mooi als straks alles in 1 app zit, wandelen, racefiets, slapen. Enkel volleybal kan niet omdat ik dan geen horloge draag.
Mijn rox 12 is gestorven. Kan alleen nog weergeven van data, verder niks meer koppelen.
Ik heb een bryton rider s510 op t oog. Compact, sterk verbeterd ten opzichte van de s500. Lijkt alles te hebben wat ik wil. Zijn er mensen met ervaring?
De rox 12, toen hij het nog deed, was heerlijker navigeren. Overzichtelijk en werkte ontzettend logisch. Ik hoop dat met de s510 ook terug te vinden.
Ik heb een bryton rider s510 op t oog. Compact, sterk verbeterd ten opzichte van de s500. Lijkt alles te hebben wat ik wil. Zijn er mensen met ervaring?
De rox 12, toen hij het nog deed, was heerlijker navigeren. Overzichtelijk en werkte ontzettend logisch. Ik hoop dat met de s510 ook terug te vinden.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
Inmiddels ben ik al weer geruime tijd geleden overgestapt van de rox 12 op de Bryton 750SE en ik heb werkelijk geen moment spijt gehad alles werkt zoals je wil en dat ook nog eens altijd. ik heb de s510 net eens bekeken en alle goede verbeteringen die de 750SE had heeft de s510 ook. Dus dan is het vooral het ontwerp en het wat grotere scherm volgens mij dat het echte verschil maakt.
Hier in huis zijn ook nog een Hamerhead2 ( door dochter) en een Garmin Edge explorer 2 (door vriendin) in gebruik dus dat is gelijkwaardig vergelijkingsmateriaal en dan doet de Bryton het gewoon (met de nadruk op gewoon) net iets beter.
Als de Rox 12 je beviel dan zal de Bryton dat zeker ook doen.
Hier in huis zijn ook nog een Hamerhead2 ( door dochter) en een Garmin Edge explorer 2 (door vriendin) in gebruik dus dat is gelijkwaardig vergelijkingsmateriaal en dan doet de Bryton het gewoon (met de nadruk op gewoon) net iets beter.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Dank voor de reactie. Dan wordt het de afweging: de s510 of de 750se. Grootte van scherm en de accuduur en climb pro 2.0 lijken dan de grootste verschillen.depoldertoerist schreef: ↑25 feb 2025 09:54 Inmiddels ben ik al weer geruime tijd geleden overgestapt van de rox 12 op de Bryton 750SE en ik heb werkelijk geen moment spijt gehad alles werkt zoals je wil en dat ook nog eens altijd. ik heb de s510 net eens bekeken en alle goede verbeteringen die de 750SE had heeft de s510 ook. Dus dan is het vooral het ontwerp en het wat grotere scherm volgens mij dat het echte verschil maakt.
Als je de stap zou zetten, ik denk er aan m'n Edge 840 solar te verkopen. Ik kan niet genoeg wennen aan de menu's.jer81 schreef: ↑24 feb 2025 21:27Dan zou het de 840 worden. Hoor idd gemixte verhalen over het bedieningsgemak van de 540.scottwilko schreef: ↑24 feb 2025 20:57 Ik zou de 540 laten vallen. De interface van de huidige Garmin toestellen is volledig op touchscreen gericht en die heeft de 540 niet.
Wel mooi als straks alles in 1 app zit, wandelen, racefiets, slapen. Enkel volleybal kan niet omdat ik dan geen horloge draag.
Ik overweeg om misschien terug naar Wahoo te gaan.
De Garmin is 1-1,5 maand gebruikt.
Stuur maar DM als je interesse zou hebben.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Hoe vaak zit je in die menu’s? Eenmaal gewend aan de Garmin is het gewoon prima computer. Integratie met Connect en Garmin horloges is tegenwoordig gewoon goed.
Perfect is het niet, maar slecht ook niet meer.
Perfect is het niet, maar slecht ook niet meer.
Less is bore
Ben sinds kort overgestapt van een Rox12 naar Garmin Edge 1050.
De Rox (2019) had tot sinds kort voldaan (na ca.3 jaar accu vervangen),maar viel nu steeds uit.Via de ING-rentepunten de Garmin aangeschaft.Helder scherm,zeker voor mij (multifocaal,-4).De menu-structuur valt me mee
De Rox (2019) had tot sinds kort voldaan (na ca.3 jaar accu vervangen),maar viel nu steeds uit.Via de ING-rentepunten de Garmin aangeschaft.Helder scherm,zeker voor mij (multifocaal,-4).De menu-structuur valt me mee
Ik begin wel wennen aan de menu's maar blijf het nodeloos ingewikkeld vinden.
Muziek afspelen. Routes selecteren. Gewoon de helderheid aanpassen gaat altijd moeilijk. Touchscreen werkt ook soms niet mee.
Alles lijkt te ingewikkeld. Sommige dingen gaan via de app, andere enkel via de gps.
En ik had vroeger een Edge Explore, dus was al wat gewoon met de Garmin interface.
En bij Wahoo zijn de menu's gewoon intuïtiever vind ik. Alles via de app.
Maar een ander zal misschien niet overweg kunnen met de Wahoo interface.
Muziek afspelen. Routes selecteren. Gewoon de helderheid aanpassen gaat altijd moeilijk. Touchscreen werkt ook soms niet mee.
Alles lijkt te ingewikkeld. Sommige dingen gaan via de app, andere enkel via de gps.
En ik had vroeger een Edge Explore, dus was al wat gewoon met de Garmin interface.
En bij Wahoo zijn de menu's gewoon intuïtiever vind ik. Alles via de app.
Maar een ander zal misschien niet overweg kunnen met de Wahoo interface.