Dat dus! Niet dat het voor TS iets uitmaakt, die heeft al een (in mijn ogen) verstandige keuze gemaakt. Nu nog even leren rijden met een dropper, ipv een zeer functioneel ding vervangen voor iets van een paar gram lichter (waar je echt helemaal niets van gaat merken, behalve dan dattie in de weg zit)scottwilko schreef: ↑01 okt 2024 18:59 (...) maar een ongeveerde fiets is maar voor heel weinig fietsers de beste keuze. (...)
Hardtail of Race Fully
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Vriend van me die 10m achter me fietste op een hardtail, die fietste ineens voor me op zijn fully.
Toen zag ik dat hij kon trappen op stukken waar ik mijn benen stil moest houden.
Anyhow. Binnenkort kan ik zelf het verschil ervaren op mijn fully.
Toen zag ik dat hij kon trappen op stukken waar ik mijn benen stil moest houden.
Anyhow. Binnenkort kan ik zelf het verschil ervaren op mijn fully.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb 28 jaar op een HT gereden, met heel veel plezier. Ja zelfs een stuurtje van 48cm, paste net -:)
26" met 1.7bandjes (43mm... daar zijn we bijna op de race nu) op 2.5 bar, na een flinke rit toch wel hoofdpijn en helemaal kapot.
Op die leeftijd kon dat nogwel en plezier heb ik zeker gehad. Ik heb nogsteeds een HT naast de fully en met de huidige geo is een HT ook echt leuk.
Maar in de wat meer technische stukken op de UHR heb ik echt meer plezier met de fully... is ie daar over een ronde sneller. Nee, trager nee. Maar ik kom we wel wat minder kapot vanaf.
Dropper, heb ik echt aan moeten wennen, maar nu ik hem weet te gebruiken ben ik vooral daar sneller mee.
Een eerlijke vraag aan ondergetekende...... Een fully zonder dropper of een HT met........ pfffff lastig.
Ik hoef niet te kiezen, maar ik zou hem heel lastig vinden.
26" met 1.7bandjes (43mm... daar zijn we bijna op de race nu) op 2.5 bar, na een flinke rit toch wel hoofdpijn en helemaal kapot.
Op die leeftijd kon dat nogwel en plezier heb ik zeker gehad. Ik heb nogsteeds een HT naast de fully en met de huidige geo is een HT ook echt leuk.
Maar in de wat meer technische stukken op de UHR heb ik echt meer plezier met de fully... is ie daar over een ronde sneller. Nee, trager nee. Maar ik kom we wel wat minder kapot vanaf.
Dropper, heb ik echt aan moeten wennen, maar nu ik hem weet te gebruiken ben ik vooral daar sneller mee.
Een eerlijke vraag aan ondergetekende...... Een fully zonder dropper of een HT met........ pfffff lastig.
Ik hoef niet te kiezen, maar ik zou hem heel lastig vinden.
Haha. 1x een 30 graden helling af met een hardtail zonder dropper (been there...) en je weet in ieder geval zeker dat dát geen fijne configuratie is!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Echt niet. De fully. De afdalingen zijn zo lang dat je die vaste zadelpen ook wel handmatig omlaag kan zetten. Of in je rugtas doen.
#omdenken
#omdenken
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
We weten ondertussen ook hoe de meesten hier erover denken.scottwilko schreef: ↑01 okt 2024 18:59 Ondertussen weet iedereen hier wel hoe jij erover denkt Jakkel. Maar met alle respect heeft 90% van de fietsers een andere insteek qua fietsen.
Hoeveel deelnemers aan de wedstrijden waar jij aan mee doe, rijden net als jij op een ongeveerde fiets?
Het is zeker niet verkeerd om verschillende mogelijkheden aan te geven, maar een ongeveerde fiets is maar voor heel weinig fietsers de beste keuze. Comfort, Comfort, Comfort, dat is voor de meeste fietsers gewoon het prettigste.
Ik denk eerder dat de combinatie comfort/handling/snelheid de insteek is van de meeste fietsers, snelheid en handling dragen immers ook bij tot het 'prettig' rijden. Ik vraag mij trouwens af wie hier van de 'pro vering' mensen al eens gereden heeft met een moderne lichte (8 tot max. 9kg) 29" onafgeveerde MTB. Over uiteraard de gemiddelde lage landen MTB parcours/toertochten en met de juiste bandendruk.
Als ik de foto bekijk van de start van m'n laatste wedstrijd, dan lijk ik de enige te zijn met een starre vork. Het zal daarom zijn dat ik van plaats 8 na de eerste bocht elke ronde naar voren opschoof. Al een geluk dat ik dus de enige was met een starre vork.
Maar... ondertussen zijn er wel al mensen in mijn omgeving die hun veervork ingeruild hebben voor een vaste vork. Uiteindelijk ziet iedereen het licht hoor.
Toevallig had ik het met Ramses Bekkenk nog over de beste keuze voor de Transalp. Die reed die wedstrijd op een 2 kg zwaarderde trailbike omdat hij vindt dat de extra vering de 2 kg extra ruimschoots compenseert.
Nu ging die fiets na 2 etappes kapot en moest hij op een XC bike overstappen. Volgens sommigen zou je dan sneller zijn (want lichter). Het tegendeel bleek het geval.
Nu ging die fiets na 2 etappes kapot en moest hij op een XC bike overstappen. Volgens sommigen zou je dan sneller zijn (want lichter). Het tegendeel bleek het geval.
Ondergetekend "pro-vering mens" reed op een hardtail met stugge* SID WC vork. Kilo of negen. Leuk ram en smijt apparaat, maar als ik vergat de lock-out uit te zetten nadat ik naar mijn (toen) lokale rondje gereden was (Zandvoort), dan stuiterde ik alle kanten op (FWIW, dat was dus ook trager). Nogmaals, gewicht is echt schromelijk overschat, en daar komen de meeste mensen ook wel achter (gelukkig). Prima als het voor jou werkt (op rondjes die niets met MTB'en te maken hebben zeg je zelf), maar je bent wel echt een uitzondering. Ook op de meeste laaglandrondjes (die ik ken en regelmatig bezoek tenminste) ben je met vering beter af, en al helemaal als snelheid niet de primaire focus is.
*Die SID was vooral stug in verticale richting, maar als spaghetti in zijdelingse richting. Neem een vork met 34 mm pootjes. Veel stijver (en SHOCK!!!! ook ietsje zwaarder)
*Die SID was vooral stug in verticale richting, maar als spaghetti in zijdelingse richting. Neem een vork met 34 mm pootjes. Veel stijver (en SHOCK!!!! ook ietsje zwaarder)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Sommige mensen hier moeten eens leren lezen wat er geschreven wordt. Nergens heb ik gezegd dat een (vol)geveerde OVERAL trager is. Maar... op het gemiddelde MTB parcours alhier in de Kempen, algemeen genomen in de vlakkere contreien (lees: Vlaanderen en Nederland), met z'n slingerende single tracks, kleine dropjes, frequent keer- en draaiwerk met veel rem- en acceleratiewerk, kleine jumps over obstakels , weinig klim- en daalwerk, rechte vlakke verbindingsstukken, enz... vrijwel zeker wel. Veel mensen rijden hier rond met overkill toestanden, lees: dikwijls (zware) volgeveerde dingen. Zeker de goedkopere MTB's met veringen zijn naar rendement toe HIER geen hol waard, zelfs het meerdere comfort van de vering(en) verdwijnt nagenoeg in het niets door simpelweg het gebrek aan echt werk voor die veringen en ook door het gewicht ervan, zeker de goedkope vorken (dikwijls meer dan 1,5 kg extra op de voorkant(!), écht niet oké...). Een 'dikke' 2.2 lichtlopende band op lage druk doet hier meer dan voldoende z'n werk en tegenwoordig bieden die brede carbon sturen ook nog eens extra flex. En tuurlijk ben ik een uitzondering, de meesten weten immers niet hoe een starre MTB rijdt, want er worden nagenoeg geen starre MTB's verkocht. Dus...iedereen rijdt met een vering. De marketing zegt: vering op een MTB en de massa slikt dat en wilt dat ook. Tot ze om HIER te rijden een vaste steken. Ik ken niemand die terug gekeerd is naar een vering nadat ze een vaste gestoken hebben. Een extra voordeel van een vaste is ook nog dat het nul onderhoud nodig heeft. Het is (heel) goedkoop, het is lichter en het voldoet HIER. Trouwens, dat het altijd zalig zou zijn, die veertjes, dan zouden crossfietsen en gravelfietsen, zeker crossfietsen, ook uitgerust zijn met veringen. Een crossfiets rijdt nota bene op max. 33mm bandjes. Dat zijn in vergelijking met een MTB iele bandjes! En... ze zijn niet uitgerust met een vering. Nu, ik houd het hier voor bekeken, velen lezen immers uitermate selectief en beginnen zelfs dingen te zeggen die ik nooit gezegd heb.
Aan de TS, veel plezier nog met je fully, je bent iemand die zich voornamelijk in Vlaamse velden/bossen begeeft waar de technische stukken/afdalingen schaars zijn. Je gaat je dropper al vervangen door een carbon seatpost, dat is alvast een goede keuze voor de Belgische toertochten die je rijdt. Het lichtere wielsetje gaat ook al veel schelen. Keep up the good work!
Aan de TS, veel plezier nog met je fully, je bent iemand die zich voornamelijk in Vlaamse velden/bossen begeeft waar de technische stukken/afdalingen schaars zijn. Je gaat je dropper al vervangen door een carbon seatpost, dat is alvast een goede keuze voor de Belgische toertochten die je rijdt. Het lichtere wielsetje gaat ook al veel schelen. Keep up the good work!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Er zijn zoveel parameters die meespelen.
Misschien ben jij inderdaad sneller op jouw baan met een lichte MTB.
Misschien ben ik op dezelfde baan wel sneller met een fully. Dat kan.
Je moet ook aan dingen wennen. Ik heb ook moeten wennen aan bredere banden, bredere sturen, veel langere wielbasis, dropper, 29 etc.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat het er niet slechter op geworden is.
Ik weet iig dat ik veel uitgeruster van een fully af kom en meer plezier heb gehad op de UHR. Dat is waar ik de keuze op baseer.
Misschien ben jij inderdaad sneller op jouw baan met een lichte MTB.
Misschien ben ik op dezelfde baan wel sneller met een fully. Dat kan.
Je moet ook aan dingen wennen. Ik heb ook moeten wennen aan bredere banden, bredere sturen, veel langere wielbasis, dropper, 29 etc.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat het er niet slechter op geworden is.
Ik weet iig dat ik veel uitgeruster van een fully af kom en meer plezier heb gehad op de UHR. Dat is waar ik de keuze op baseer.
Ondertussen ben ik wel benieuwd naar de eerste ervaringen van TS, met zijn loodzware overgeveerde full-suspension
En naar zijn plannen met de MTB nu en in de toekomst, waar we allemaal van alles over aannemen
En naar zijn plannen met de MTB nu en in de toekomst, waar we allemaal van alles over aannemen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?