Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke/hoeveel tourfietsers rijden met tubes?

edwin01
Forum-lid

edwin01 15 aug 2011 20:42

rensmeesters schreef:Op de vraag welke of hoeveel tourfietsers rjden met tubes kan ik wel antwoorden voor wat de leden betreft van de plaatselijke toerclub waar ik lid van ben.
We hebben 36 leden, waarvan er 30 een racefiets hebben.
Die rijden allemaal op draadbandjes.
Het opleggen en repareren van draadbandjes is namelijk veel eenvoudiger dan van tubes.
Bovendien is het zo dat er sinds de overgang op draadbandjes ook aanzienlijk minder lek gereden wordt.
Op veel zondagochtenden hebben we de volgbus niet meer nodig voor het steken van een reservewiel.
O oh....................

:lol:

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 21 aug 2011 00:36

Hoi,
rensmeesters schreef:Op de vraag welke of hoeveel tourfietsers rjden met tubes kan ik wel antwoorden voor wat de leden betreft van de plaatselijke toerclub waar ik lid van ben.
We hebben 36 leden, waarvan er 30 een racefiets hebben.
Die rijden allemaal op draadbandjes.
Het opleggen en repareren van draadbandjes is namelijk veel eenvoudiger dan van tubes.
Bovendien is het zo dat er sinds de overgang op draadbandjes ook aanzienlijk minder lek gereden wordt.
Op veel zondagochtenden hebben we de volgbus niet meer nodig voor het steken van een reservewiel.
En waarom reden die toerfietsers voordien dan met tubes? Of is dat clubje honderd jaren oud?

Voor alle duidelijkheid, je rijdt algemeen eerder minder dan meer lek met tubes.
Mijn persoonlijke observatie: als ik met een maatje rij die met draadbanden rijdt dan rijdt die 1 op 5 van de tochten lek. Ik, die met tubes rij, zelden of nooit.
In clubverband is het grappiger: daar rijden meestal altijd dezelfde jongens lek. Die rijden nagenoeg allemaal met bandjes.....

Nog grappiger wordt het als ik je vertel dat ik vaak door wegen rij die bezaaid liggen met grove silex steentjes maar niemand anders met zijn racefiets door wil.

Dat gezegd, er zijn allerhanden draadbandjes en tubes uiteraard maar ik denk niet dat het verschil in aantal malen lekrijden te zoeken is tussen draad- of tubebanden per se.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

beaker
Forum-lid

beaker 21 aug 2011 10:06

Bij regen reed ik vroeger bijna 100% gegarandeerd lek met tubes, Ging bij regenwedstrijden al over op draadbandjes, Nu alles op draadbanden. (Vroeger was bij mij de tijd van de Vittoria corsa cx) Kan goed zijn dat de ontwikkeling van de tubes zodanig is dat ze veel beter lekbestendig zijn, maar voor mij hoeft het niet meer.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 21 aug 2011 23:08

Hoi,

Sorry dat ik even aandring maar regen of geen regen, er is geen maar dan geen enkele reden waarom een tubeband meer zou lekrijden dan een draadbandje.
Dat is echt wel een bewezen feit.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

HenH
Forum-lid

HenH 22 aug 2011 09:50

Ik rijd zelf niet met tubes maar met draadbanden, ben wel van plan om de komende tijd een tube wielset te kopen.
Waar ik mij over verbaas is dat iedereen zegt dat een draadband makkelijker gewisseld is dan een tube.
Ik ben nog nooit lek gereden(afkloppen) met een draadband maar het er nieuw om krijgen is toch wel zo'n gedoe, als ik dit onder het fietsen moet doen dan ben ik zeker een kwartier verder. Thuis zet ik de band voor de houtkachel zodat de band uitrekt en nog enigszins er omheen gaat.
Een tube trek je er af je pakt de andere zet hem er op, drukt hem recht en hoppa je kunt weer.
Ik heb dit ook nog niet kunnen doen maar theoretisch lijkt mij dit veel makkelijker.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 aug 2011 11:14

Je hebt tubes/velg combi's die ook heel lastig gaan, net zo als dat je die combi's met draadbanden hebt. Bijv Ultremo's trek je zonder lichters van iedere wielset af, terwijl een Veloflex band een nachtmerrie kan zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

HenH
Forum-lid

HenH 22 aug 2011 11:43

Dan heb ik bij beide wielsets dus de verkeerde velgen:p
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

Plaats reactie