Sluit bij je zorgverzekeraar ook vast een extra pakket af voor tandheelkunde.tomkolkman schreef:Ik ga het zeker goed in de gaten houden en dan zullen we eens zien na hoeveel km het scheuren begint.
Shimano Ultegra (6700) kettingbreuk
litespeed schreef:Sluit bij je zorgverzekeraar ook vast een extra pakket af voor tandheelkunde.tomkolkman schreef:Ik ga het zeker goed in de gaten houden en dan zullen we eens zien na hoeveel km het scheuren begint.
Meen je dat serieus? Ik zit heel sterk te twijfelen of ik 'm nu moet laten vervangen, of niet. Bij mij zijn ook totaal nog geen scheurtjes te zien, maar als ik de foto's hier op het forum zie.... Welk ketting is kwalitatief vergelijkbaar met een Ultegra ketting (zonder productiefout;))?
M'n fiets staat nu toch bij de FM, morgenochtend maar even bellen dat ze er een 105-ketting om heen leggen.
-
- Forum-lid
litespeed schreef:Sluit bij je zorgverzekeraar ook vast een extra pakket af voor tandheelkunde.tomkolkman schreef:Ik ga het zeker goed in de gaten houden en dan zullen we eens zien na hoeveel km het scheuren begint.
Verzekering heb ik goed voor elkaar ik ga er niet vanuit dat de ketting in 1 keer breekt en dat je eerst kleine haarscheurtjes gaat zien, dan fiets ik er echt niet meer mee. Ik controlleer elke rit de ketting dus ik ben er niet zo bang voor.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02
-
- Forum-lid
Heb het over dit probleem een paar weken terug nog gehad met een verdeler van shimano.
Hij kon of mocht er weinig over kwijt maar hij was te verstaan zonder veel woorden. Er is een probleem alleen weet shimano nog niet hoe of wat, en vooral hoe ze dit gaan aanpakken.
De ketting er correct opleggen is belangrijk voor het schakelgedrag maar kan uiteraard de breukjes niet veroorzaken.
Hij kon of mocht er weinig over kwijt maar hij was te verstaan zonder veel woorden. Er is een probleem alleen weet shimano nog niet hoe of wat, en vooral hoe ze dit gaan aanpakken.
De ketting er correct opleggen is belangrijk voor het schakelgedrag maar kan uiteraard de breukjes niet veroorzaken.
Stevens SLC Team Ultegra SL
-
- Forum-lid
Ik heb gewoon preventief een KMCX10SL gemonteerd, draait goed. Geen ingewikkeld draairichtingen enzo, en makkelijk te reinigen door de quick link.
Een clubgenoot heeft hetzelfde probleem bij een fiets van 6 maanden oud.
Ik heb toevallig net een nieuwe fiets met 6700-ketting in bestelling staan. Dus ik hou het ook zeker in de gaten. Had wel iets over dit probleem gehoord, maar wist niet dat het zo grootschalig was.
Misschien is het een foute serie/batch geweest en zijn latere series wel goed, maar als er nieuwe gevallen (bij nieuwere kettingen/fietsen) bij komen is het voor mij wellicht handiger om preventief een andere ketting (een 6600 bijv.) erop te laten zetten.
Ik heb toevallig net een nieuwe fiets met 6700-ketting in bestelling staan. Dus ik hou het ook zeker in de gaten. Had wel iets over dit probleem gehoord, maar wist niet dat het zo grootschalig was.
Misschien is het een foute serie/batch geweest en zijn latere series wel goed, maar als er nieuwe gevallen (bij nieuwere kettingen/fietsen) bij komen is het voor mij wellicht handiger om preventief een andere ketting (een 6600 bijv.) erop te laten zetten.
http://www.twitter.com/marcodej" onclick="window.open(this.href);return false;
In de nieuwste Fiets wordt de conclusie getrokken dat de breuken het gevolg moeten zijn van corrosie door pekel en/of het gebruik van onderhoudsmiddelen met een PH-waarde die niet "chemisch neutraal (PH7)" is...
marcodej schreef:In de nieuwste Fiets wordt de conclusie getrokken dat de breuken het gevolg moeten zijn van corrosie door pekel en/of het gebruik van onderhoudsmiddelen met een PH-waarde die niet "chemisch neutraal (PH7)" is...
Hoi,
Dan moet Fiets zijn of haar huiswerk eens iets beter doen. Waarom zien we dit dan ALLEEN op 6700 kettingen? Wat was de reden voor Fiets om die onzinnige conclusie te trekken dat: 'de breuken het gevolg moeten zijn van corrosie door pekel en/of het gebruik van onderhoudsmiddelen met een PH-waarde die niet "chemisch neutraal (PH7)"
Come on......
Voorbarige conslusies kan iedereen trekken maar het feit blijft dat diverse 6700 kettingen afknapten op meerdere schakels en andere Shimano kettingen nooit dat probleem gaven.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
In het artikel wordt gezegd dat de mechanische verwerking van specifiek deze ketting de genoemde oorzaak toelaat. "Het gebruikte materiaal, een lage legering - hoge sterkte staal met weinig nikkel - is in de regel gevoelig voor spanningscorrosie." En even verder "Shimano heeft waarschijnlijk onder druk van de maximale consumentenprijs van de kettingen concessies gedaan. Dat bewijst de duurdere Dura-Ace-ketting, die dit probleem door een andere constructie niet kan hebben." Eigenlijk zou je voor de onderbouwing het hele artikel moeten lezen.ZorroI schreef:marcodej schreef:In de nieuwste Fiets wordt de conclusie getrokken dat de breuken het gevolg moeten zijn van corrosie door pekel en/of het gebruik van onderhoudsmiddelen met een PH-waarde die niet "chemisch neutraal (PH7)" is...
Hoi,
Dan moet Fiets zijn of haar huiswerk eens iets beter doen. Waarom zien we dit dan ALLEEN op 6700 kettingen? Wat was de reden voor Fiets om die onzinnige conclusie te trekken dat: 'de breuken het gevolg moeten zijn van corrosie door pekel en/of het gebruik van onderhoudsmiddelen met een PH-waarde die niet "chemisch neutraal (PH7)"
Come on......
Voorbarige conslusies kan iedereen trekken maar het feit blijft dat diverse 6700 kettingen afknapten op meerdere schakels en andere Shimano kettingen nooit dat probleem gaven.
Mvg, Zorro
In deze discussie heb ik het al eerder gemeld maar nog maar eens een keer dan: begin 2009 heb ik ketting van de 6600 serie met exact dezelfde breuken gehad. Een stuk of 10 schakels waren gescheurd en ik heb toen onder garantie van Shimano een nieuwe gekregen. Dus het is niet alleen de 6700 serie waar dit probleem voorkomt.
Trek Madone 6 2011