Tubes for Dummies
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hoi,
@JanJr:
Tenzij met zekerheid weet welke lijm op de velgen zit haal je die er beter af.
Dat gaat meestal vrij vlot (reken toch maar drie kwartier per wiel als de lijm meerlagig is) met huishoudpetroleum of white spirit, kwast en vod.
Is alle lijm verwijderd dien je nog even te ontvetten met aceton of iets dergelijks.
Dan kan je de eertse laag lijm netjes gespreid aanbrengen en laat je die een nachtje uitharden.
Dan een tweede laagje lijm.
Uithardtijd is afhankelijk van de lijm. Zo hardt Conti lijm vrij snel, Vittoria Mastik One (mijn favoriet) een stuk trager.
Ondertussen kan je al en laagje op je tubes aanbrengen en die wordt meestal nog nat gehouden omdat dat het omleggen en uitlijnen vergemakkelijkt.
Is alles definitief uitgelijnd dan kan je de tube rond de maximale druk oppompen, ik hou het bij 8 bar, en al leunend op het wiel telkens draaiend de eventuele luchtbelltjes die nog in de lijmlaag aanwezig zijn wegpersen.
Wielen zo een dag of nacht laten staan. Als je dan wil gaan rijden breng je de tubes op de voor jopuw gewicht gepast druk en klaar is kees.
Ciao,
@JanJr:
Tenzij met zekerheid weet welke lijm op de velgen zit haal je die er beter af.
Dat gaat meestal vrij vlot (reken toch maar drie kwartier per wiel als de lijm meerlagig is) met huishoudpetroleum of white spirit, kwast en vod.
Is alle lijm verwijderd dien je nog even te ontvetten met aceton of iets dergelijks.
Dan kan je de eertse laag lijm netjes gespreid aanbrengen en laat je die een nachtje uitharden.
Dan een tweede laagje lijm.
Uithardtijd is afhankelijk van de lijm. Zo hardt Conti lijm vrij snel, Vittoria Mastik One (mijn favoriet) een stuk trager.
Ondertussen kan je al en laagje op je tubes aanbrengen en die wordt meestal nog nat gehouden omdat dat het omleggen en uitlijnen vergemakkelijkt.
Is alles definitief uitgelijnd dan kan je de tube rond de maximale druk oppompen, ik hou het bij 8 bar, en al leunend op het wiel telkens draaiend de eventuele luchtbelltjes die nog in de lijmlaag aanwezig zijn wegpersen.
Wielen zo een dag of nacht laten staan. Als je dan wil gaan rijden breng je de tubes op de voor jopuw gewicht gepast druk en klaar is kees.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Bedankt.
Voor deze tubes heb ik Mastik One gebruikt en dit leek mij toch erg snel te drogen. Tijdens het aanbrengen met een borstel was de lijm nog erg vloeibaar, maar pakweg 2 minuten later was hij al redelijk "tacky", en niet meer te borstelen (de omgevingstemperatuur was 26-27 graden). Dus ik neem aan dat als je spreekt over "natte lijm" , dat dit onmiddelijk na het aanbrengen is.
De reeds bestaande lijmlaag was overigens ook Mastic One.
Al bij al leken de tubes vrij mooi om de velg te liggen en zie ik enkel een klein "hupje" ter hoogte van het ventiel, maar niets om ongerust over te zijn denk ik.
Straks de eerste rit en dan ben ik waarschijnlijk weer een stuk wijzer.
Voor deze tubes heb ik Mastik One gebruikt en dit leek mij toch erg snel te drogen. Tijdens het aanbrengen met een borstel was de lijm nog erg vloeibaar, maar pakweg 2 minuten later was hij al redelijk "tacky", en niet meer te borstelen (de omgevingstemperatuur was 26-27 graden). Dus ik neem aan dat als je spreekt over "natte lijm" , dat dit onmiddelijk na het aanbrengen is.
De reeds bestaande lijmlaag was overigens ook Mastic One.
Al bij al leken de tubes vrij mooi om de velg te liggen en zie ik enkel een klein "hupje" ter hoogte van het ventiel, maar niets om ongerust over te zijn denk ik.
Straks de eerste rit en dan ben ik waarschijnlijk weer een stuk wijzer.
Net terug van mijn eerste trainingsrit met tubulars. Voordien was de fiets (EPS) uitgerust met Reynolds DV46C en Veloflex Black banden, nu Lightweight Standard Gen III met Vittoria EVO CX 320tpi. Het verdikt is eensluidend positief. Moeilijk in te schatten wat de bijdrage is van de Lightweights, maar tubes leken me duidelijk comfortabeler (bij zelfde banden druk) dan de clinchers; zachter en lichter lopend.
Voor alle zekerheid toch maar een busje Pitstop meegenomen; volgende keer een voorverlijmde reserve tube.
Voor alle zekerheid toch maar een busje Pitstop meegenomen; volgende keer een voorverlijmde reserve tube.
Heb gisteren mijn eerste lek gehad met een conti sprinter. Zonder de pitsstop te gebruiken kon ik nog zeker 10km doorrijden en dat was genoeg om bij de auto te komen. Na drie dagen nat en slechte wegen vond ik dit niet verrassend. Heb inmiddels de band eraf getrokken, zat een hoogte slag in, ivm het verkeerd opleggen. Merk wel dat de Mastik lijm soepeler blijft tov de conti lijm, die wordt harder. Waardoor de band ook lastiger te verwijderen is.
Heb de nieuwe band alweer gelijmd en gaat er morgen weer op. Ben ondanks dat het een ondergewaardeerde band is toch erg tevreden. Had er al 1500km mee gereden. Achterband zat wel vol met gaatjes, maarja dat heb je met dit weer.
Wordt vervolgd
Heb de nieuwe band alweer gelijmd en gaat er morgen weer op. Ben ondanks dat het een ondergewaardeerde band is toch erg tevreden. Had er al 1500km mee gereden. Achterband zat wel vol met gaatjes, maarja dat heb je met dit weer.
Wordt vervolgd
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Hallo,
Afgelopen week al een potje lijm (mastik one) besteld en vandaag ook wat tubes besteld. Volgende week wil ik de tubes erop gaan plakken. Ik heb nog een paar laaste vraagjes.
1. Het lijmen: Stop ik de kwast iedere keer gewoon in de pot lijm of kan je beter lijn in een apart potje doen?
2. Wat doe je precies met de white spirit/terpetine?
Heb me trouwens wijs laten maken dat white spirit engels voor terpetine is, klopt dat?
3. Een clubgenoot zei dat het slim is om je velg op te schuren (carbon), heb hier niks over gelezen dus verwacht dat dit niet hoeft maar stel de vraag even voor de zekerheid.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Verder nog een minder urgente vraag. Staat er ergens op youtube een video hoe je een tube moet repareren? Ben namelijk niet van plan om een tube de prullenbak in te gooien als ik een keer lek rij.
Afgelopen week al een potje lijm (mastik one) besteld en vandaag ook wat tubes besteld. Volgende week wil ik de tubes erop gaan plakken. Ik heb nog een paar laaste vraagjes.
1. Het lijmen: Stop ik de kwast iedere keer gewoon in de pot lijm of kan je beter lijn in een apart potje doen?
2. Wat doe je precies met de white spirit/terpetine?
Heb me trouwens wijs laten maken dat white spirit engels voor terpetine is, klopt dat?
3. Een clubgenoot zei dat het slim is om je velg op te schuren (carbon), heb hier niks over gelezen dus verwacht dat dit niet hoeft maar stel de vraag even voor de zekerheid.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Verder nog een minder urgente vraag. Staat er ergens op youtube een video hoe je een tube moet repareren? Ben namelijk niet van plan om een tube de prullenbak in te gooien als ik een keer lek rij.
Hi,
1. Doe net alsof je wat aan het verven bent.
2. Neen, white spirit in het anglo-saksisch is stoddard huppeldepup. Niet dus.
3.Alu velgen schuur je lichtjes op. Carbonvelgen ontvet je met aceton of iets dergelijks.
Wat het repareren van tubes betreft, de enige correcte manier om dat te doen is met naald en draad aan de slag gaan.
Al de rest is of tijdelijk en nefast voor de tube. In de meeste gevallen is het tijdelijke hoedanook nefast.....
Kattevoer voor philosofen..
Ciao,
gaisdergerman schreef:Hallo,
Afgelopen week al een potje lijm (mastik one) besteld en vandaag ook wat tubes besteld. Volgende week wil ik de tubes erop gaan plakken. Ik heb nog een paar laaste vraagjes.
1. Het lijmen: Stop ik de kwast iedere keer gewoon in de pot lijm of kan je beter lijn in een apart potje doen?
2. Wat doe je precies met de white spirit/terpetine?
Heb me trouwens wijs laten maken dat white spirit engels voor terpetine is, klopt dat?
3. Een clubgenoot zei dat het slim is om je velg op te schuren (carbon), heb hier niks over gelezen dus verwacht dat dit niet hoeft maar stel de vraag even voor de zekerheid.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Verder nog een minder urgente vraag. Staat er ergens op youtube een video hoe je een tube moet repareren? Ben namelijk niet van plan om een tube de prullenbak in te gooien als ik een keer lek rij.
1. Doe net alsof je wat aan het verven bent.
2. Neen, white spirit in het anglo-saksisch is stoddard huppeldepup. Niet dus.
3.Alu velgen schuur je lichtjes op. Carbonvelgen ontvet je met aceton of iets dergelijks.
Wat het repareren van tubes betreft, de enige correcte manier om dat te doen is met naald en draad aan de slag gaan.
Al de rest is of tijdelijk en nefast voor de tube. In de meeste gevallen is het tijdelijke hoedanook nefast.....
Kattevoer voor philosofen..
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
fdegrove schreef:Hi,
1. Doe net alsof je wat aan het verven bent.
2. Neen, white spirit in het anglo-saksisch is stoddard huppeldepup. Niet dus.
3.Alu velgen schuur je lichtjes op. Carbonvelgen ontvet je met aceton of iets dergelijks.
Wat het repareren van tubes betreft, de enige correcte manier om dat te doen is met naald en draad aan de slag gaan.
Al de rest is of tijdelijk en nefast voor de tube. In de meeste gevallen is het tijdelijke hoedanook nefast.....
Kattevoer voor philosofen..
Ciao,
Had je reactie even gemist.
Klinkt misschien heel dom maar ik verf nooit en heb ook geen idee wat ik dan met white spirit zou moeten doen.
Wellicht iedere keer het kwastje in de white spirt doen?? Iemand die wel verfervaring heeft die mij dat kan vertellen??
Hoi,
Je doopt je borsteltje dat een haarbreedte heeft die ongeveer overeenstemd met je velgbreedte in de lijm.
Dan verspreid je de lijm zodat je velg over de gehele breedte en omtrek een laagje lijm heeft.
Dit laat je een nachtje drogen.
Je brengt 's anderendaags een nieuwe laag aan die je een twintigtal minuten kan laten drogen.
Je kan ondertussen je tube van een laagje lijm voorzien en als je daar mee rond bent kan je binnen de tien minuten je tube op de velg leggen.
Exacte tijd speelt geen rol. Op de pot lijm staan instructies vermeld.
White spirit dient om lijmresten te vermijden, om je borsteltje van lijmresten te ontdoen enz.
Ciao,
Je doopt je borsteltje dat een haarbreedte heeft die ongeveer overeenstemd met je velgbreedte in de lijm.
Dan verspreid je de lijm zodat je velg over de gehele breedte en omtrek een laagje lijm heeft.
Dit laat je een nachtje drogen.
Je brengt 's anderendaags een nieuwe laag aan die je een twintigtal minuten kan laten drogen.
Je kan ondertussen je tube van een laagje lijm voorzien en als je daar mee rond bent kan je binnen de tien minuten je tube op de velg leggen.
Exacte tijd speelt geen rol. Op de pot lijm staan instructies vermeld.
White spirit dient om lijmresten te vermijden, om je borsteltje van lijmresten te ontdoen enz.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Thanks fdegrove.
Hier in nl zeggen trouwens heel veel verkopers dat terpetinge hetzelfde is als white spirit (engelse benaming). Zoals fdegrove al aangaf is dit niet het geval. Dus laat je niets wijs maken door de verkopers anders kun je net als ik weer terug .
Hier in nl zeggen trouwens heel veel verkopers dat terpetinge hetzelfde is als white spirit (engelse benaming). Zoals fdegrove al aangaf is dit niet het geval. Dus laat je niets wijs maken door de verkopers anders kun je net als ik weer terug .
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Weet iemand waar ik in nl white spirit (kunstterpentijn) kan krijgen (online) of in omgeving van Tilburg/Eindhoven.
Ben al naar 2 verfwinkels, groothandel en 2 bouwmarkten geweest alleen zonder succes.
Sommige blijven voldhouden dat het hetzelfde is als terpetine. Ik zit al 25 jaar in het vak en blabablabla....
Ben al naar 2 verfwinkels, groothandel en 2 bouwmarkten geweest alleen zonder succes.
Sommige blijven voldhouden dat het hetzelfde is als terpetine. Ik zit al 25 jaar in het vak en blabablabla....
Hoi,
In Belgie vind je dit in elke supermarkt.
Dit is echt zo'n algemeen verbreid spul dat ik me moeilijk kan voorstellen dat je dat niet net zo makkelijk in Nederland vindt.
Met terpentijn lukt het wellicht ook wel maar dan moet het wel kunstterpentijn zijn en geen natuurlijke.
Je kan altijd eens proberen door een likje lijm in een glaasje te doen en zien of die verdund als je kunstterpentijn toevoegt.
Ciao,
In Belgie vind je dit in elke supermarkt.
Dit is echt zo'n algemeen verbreid spul dat ik me moeilijk kan voorstellen dat je dat niet net zo makkelijk in Nederland vindt.
Met terpentijn lukt het wellicht ook wel maar dan moet het wel kunstterpentijn zijn en geen natuurlijke.
Je kan altijd eens proberen door een likje lijm in een glaasje te doen en zien of die verdund als je kunstterpentijn toevoegt.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...