Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Gebruikersavatar
joostvanbezooijen
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:11

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 06 apr 2010 15:21

MrAngry schreef:Ik heb laatst bij een grote schoonmaak het inbusboutje van m'n onderste derailleurwieltje doorgedraaid door er iets te gehaast met de (goedkope)inbussleutel in te draaien. Weet iemand hoe ik nu dat muurvastzittende boutje het beste kan vervangen?


Even hardop meedenken. Je kunt het bovenste wieltje losdraaien (met een andere sleutel uiteraard!). Daarna kun je proberen de bout op een of andere manier te fixeren en dan de kooi te draaien ipv het boutje. Eventueel icm kruipolie op de schroefdraad. Desnoods boor je het boutje op de kop in. Begin met een klein boortje want een grote boor vreet zich zo vast en beschadigd weer je kooi. Succes!

mrangry
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:28

mrangry 06 apr 2010 16:06

De truc met de kooi draaien klinkt als een uitstekend plan Joost, ik ga het proberen. Dank!

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 06 apr 2010 16:26

joeptimmermans schreef:Ik hoorde al een tijdje een krakje bij mijn stuur. Wat vuil, dacht ik. Vanmorgen wilde ik het schoonmaken, blijkt mijn vorkbuis ingescheurd te zijn. Iets te enthousiast aangedraaid. Ik wil niet nadenken over wat er allemaal had kunnen gebeuren. :(

Ik wilde vanochtend mijn stuurpen omdraaien. Te enthousiast en te hard de stuurpen aangedraaid...stom stom stom.......Nu hield ik forse balhoofdspeling over.
Geen idee hoe ik er vanaf kom maar heb een nieuw balhoofdlager gekocht en gemonteerd. De speling blijft. Ik zal er nu wel mee naar de FM moeten maar schaam me kapot. :P

Ik hoop niet dat mijn vorkbuis gescheurd is. Dat ga ik gelijk checken.

utflecht
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 jan 2005 21:44

utflecht 06 apr 2010 19:37

@Soffatti
Die balhoofdspeling sluit je toch op met het boutje van je topcap...van de expander/inslagmoer in je vorkbuis en dan pas de stuurpen vast.....of begrijp ik je verkeerd?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 06 apr 2010 19:52

utflecht schreef:@Soffatti
Die balhoofdspeling sluit je toch op met het boutje van je topcap...van de expander/inslagmoer in je vorkbuis en dan pas de stuurpen vast.....of begrijp ik je verkeerd?


Tja, tenzij Soffatti zo enthousiast is door blijven draaien (die top cap hoeft niet ZO vast en is idd enkel om balhoohdspeling eraf te halen. Dit alles fixeer je dan door de stuurpen op 5-6Nm aan te draaien).

Kan zijn dat er ergens iets geknapt is (erg enthousiaste klusser :D ) waardoor de top cap zich niet meer vast laat trekken in de expander.

Niet schamen Soffatti. Door schade en schande wordt je wijs. Zelf zo vaak iets te snel en daardoor fout gedaan...pffff.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 06 apr 2010 21:48

ZorroI schreef:
utflecht schreef:@Soffatti
Die balhoofdspeling sluit je toch op met het boutje van je topcap...van de expander/inslagmoer in je vorkbuis en dan pas de stuurpen vast.....of begrijp ik je verkeerd?


Tja, tenzij Soffatti zo enthousiast is door blijven draaien (die top cap hoeft niet ZO vast en is idd enkel om balhoohdspeling eraf te halen. Dit alles fixeer je dan door de stuurpen op 5-6Nm aan te draaien).

Kan zijn dat er ergens iets geknapt is (erg enthousiaste klusser :D ) waardoor de top cap zich niet meer vast laat trekken in de expander.

Niet schamen Soffatti. Door schade en schande wordt je wijs. Zelf zo vaak iets te snel en daardoor fout gedaan...pffff.

Mvg, Zorro

Volgens mij is er niks geknapt. Ik had alleen na stuurpen omdraaien en voor de speling zeg maar de topcap behoorlijk vast gedraaid en vervolgens de stuurpen behoorlijk vast gedraaid. Alleen blijkbaar was het te vast. Ik weet alleen nu niet aan welk onderdeel het nu ligt dat er speling is, omdat ik een lager al heb vervangen. Ik dacht namelijk dat het daar aan lag.

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 06 apr 2010 22:33

Ken je dat gevoel... Nog ff voelen of het wel vast genoeg staat, knak. Een tandbladboutje af, op het werk, dus maar met een boutje minder voorzichtig naar huis. Morgenochtend ff vlug langs de FM!
Vertrouwen is goed, controle is beter.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 06 apr 2010 23:42

TwoR schreef:Gister wilde ik de ketting van de fiets afhalen, maar dat ging niet goed. Met de kettingpons de kettingschakels op de een of andere manier aan elkaar geklemd. Resultaat is dat er verschillende schakels niet meer willen bewegen.

Maar even een nieuwe ketting halen


Kun je niet even wat ruimte maken tussen de schakels door de ketting voorzichtig wat zijdelings(dat is de richting dwars op de schakels) door te buigen.
Dat wil nog weleens net genoeg helpen om de ketting weer soepel te maken
Zij is ook tegen

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 06 apr 2010 23:49

simen schreef:
TwoR schreef:Gister wilde ik de ketting van de fiets afhalen, maar dat ging niet goed. Met de kettingpons de kettingschakels op de een of andere manier aan elkaar geklemd. Resultaat is dat er verschillende schakels niet meer willen bewegen.

Maar even een nieuwe ketting halen


Kun je niet even wat ruimte maken tussen de schakels door de ketting voorzichtig wat zijdelings(dat is de richting dwars op de schakels) door te buigen.
Dat wil nog weleens net genoeg helpen om de ketting weer soepel te maken


Als de ketting zodanig is beschadigd, zou ik toch niet het risico (brekende ketting bijv.) willen nemen. Dan maar een paar tientjes voor een nieuwe ketting.
Maar als de schakels doormiddel van het buigen van de ketting weer gewoon soepel lopen en het goed aanvoelt, is er niks aan de hand.

twor
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 jul 2009 09:13

twor 07 apr 2010 08:27

simen schreef:
TwoR schreef:Gister wilde ik de ketting van de fiets afhalen, maar dat ging niet goed. Met de kettingpons de kettingschakels op de een of andere manier aan elkaar geklemd. Resultaat is dat er verschillende schakels niet meer willen bewegen.

Maar even een nieuwe ketting halen


Kun je niet even wat ruimte maken tussen de schakels door de ketting voorzichtig wat zijdelings(dat is de richting dwars op de schakels) door te buigen.
Dat wil nog weleens net genoeg helpen om de ketting weer soepel te maken


Er ligt een nieuwe ketting op. Er waren meerdere schakels die dit euvel hadden. De ketting was stuk, dus ik dacht dan kan ik het nog wel een keer proberen om de techniek onder de knie te krijgen.

Ik heb helaas mijn oude ketting bij de FM laten liggen anders ha ik het nog wel even willen proberen om te zien of het werkte.

Het lijkt nu alleen of mijn ketting kraakt, ik kon het gister niet vinden, maar vanavond ga ik weer rijden dus dan eens kijken of ik kan zien waar het kraken vandaan komt

tijmen
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 19 okt 2009 17:22

tijmen 08 apr 2010 12:34

Gisteren mijn ketting vervangen vlak voor een rondje fietsen (mooi weer, dus wilde nog even op de fiets springen). Beetje een haastklusje.

Hele rit herrie, geratel en hij fietste ook zwaarder. Na een km of 30 toch maar even kijken want het zat duidelijk niet goed. Had ik mijn ketting verkeerd door mijn derailleur gehaald waardoor hij over een ijzeren palletje halverwege de arm liep. En dat maakt dus herrie.

Gelukkig had ik mijn tooltje met kettingpons bij me en kon ik hem weer goed leggen.
slow is smooth, smooth is fast

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 apr 2010 14:09

Tijmen schreef:Gisteren mijn ketting vervangen vlak voor een rondje fietsen (mooi weer, dus wilde nog even op de fiets springen). Beetje een haastklusje.

Hele rit herrie, geratel en hij fietste ook zwaarder. Na een km of 30 toch maar even kijken want het zat duidelijk niet goed. Had ik mijn ketting verkeerd door mijn derailleur gehaald waardoor hij over een ijzeren palletje halverwege de arm liep. En dat maakt dus herrie.

Gelukkig had ik mijn tooltje met kettingpons bij me en kon ik hem weer goed leggen.


Klinkt bekend.;):D

Plaats reactie