Pagina 11 van 113

Geplaatst: 06 apr 2010 15:21
door joostvanbezooijen
MrAngry schreef:Ik heb laatst bij een grote schoonmaak het inbusboutje van m'n onderste derailleurwieltje doorgedraaid door er iets te gehaast met de (goedkope)inbussleutel in te draaien. Weet iemand hoe ik nu dat muurvastzittende boutje het beste kan vervangen?


Even hardop meedenken. Je kunt het bovenste wieltje losdraaien (met een andere sleutel uiteraard!). Daarna kun je proberen de bout op een of andere manier te fixeren en dan de kooi te draaien ipv het boutje. Eventueel icm kruipolie op de schroefdraad. Desnoods boor je het boutje op de kop in. Begin met een klein boortje want een grote boor vreet zich zo vast en beschadigd weer je kooi. Succes!

Geplaatst: 06 apr 2010 16:06
door mrangry
De truc met de kooi draaien klinkt als een uitstekend plan Joost, ik ga het proberen. Dank!

Geplaatst: 06 apr 2010 16:26
door soffatti
joeptimmermans schreef:Ik hoorde al een tijdje een krakje bij mijn stuur. Wat vuil, dacht ik. Vanmorgen wilde ik het schoonmaken, blijkt mijn vorkbuis ingescheurd te zijn. Iets te enthousiast aangedraaid. Ik wil niet nadenken over wat er allemaal had kunnen gebeuren. :(

Ik wilde vanochtend mijn stuurpen omdraaien. Te enthousiast en te hard de stuurpen aangedraaid...stom stom stom.......Nu hield ik forse balhoofdspeling over.
Geen idee hoe ik er vanaf kom maar heb een nieuw balhoofdlager gekocht en gemonteerd. De speling blijft. Ik zal er nu wel mee naar de FM moeten maar schaam me kapot. :P

Ik hoop niet dat mijn vorkbuis gescheurd is. Dat ga ik gelijk checken.

Geplaatst: 06 apr 2010 19:37
door utflecht
@Soffatti
Die balhoofdspeling sluit je toch op met het boutje van je topcap...van de expander/inslagmoer in je vorkbuis en dan pas de stuurpen vast.....of begrijp ik je verkeerd?

Geplaatst: 06 apr 2010 19:52
door Zorro
utflecht schreef:@Soffatti
Die balhoofdspeling sluit je toch op met het boutje van je topcap...van de expander/inslagmoer in je vorkbuis en dan pas de stuurpen vast.....of begrijp ik je verkeerd?


Tja, tenzij Soffatti zo enthousiast is door blijven draaien (die top cap hoeft niet ZO vast en is idd enkel om balhoohdspeling eraf te halen. Dit alles fixeer je dan door de stuurpen op 5-6Nm aan te draaien).

Kan zijn dat er ergens iets geknapt is (erg enthousiaste klusser :D ) waardoor de top cap zich niet meer vast laat trekken in de expander.

Niet schamen Soffatti. Door schade en schande wordt je wijs. Zelf zo vaak iets te snel en daardoor fout gedaan...pffff.

Mvg, Zorro

Geplaatst: 06 apr 2010 21:48
door soffatti
ZorroI schreef:
utflecht schreef:@Soffatti
Die balhoofdspeling sluit je toch op met het boutje van je topcap...van de expander/inslagmoer in je vorkbuis en dan pas de stuurpen vast.....of begrijp ik je verkeerd?


Tja, tenzij Soffatti zo enthousiast is door blijven draaien (die top cap hoeft niet ZO vast en is idd enkel om balhoohdspeling eraf te halen. Dit alles fixeer je dan door de stuurpen op 5-6Nm aan te draaien).

Kan zijn dat er ergens iets geknapt is (erg enthousiaste klusser :D ) waardoor de top cap zich niet meer vast laat trekken in de expander.

Niet schamen Soffatti. Door schade en schande wordt je wijs. Zelf zo vaak iets te snel en daardoor fout gedaan...pffff.

Mvg, Zorro

Volgens mij is er niks geknapt. Ik had alleen na stuurpen omdraaien en voor de speling zeg maar de topcap behoorlijk vast gedraaid en vervolgens de stuurpen behoorlijk vast gedraaid. Alleen blijkbaar was het te vast. Ik weet alleen nu niet aan welk onderdeel het nu ligt dat er speling is, omdat ik een lager al heb vervangen. Ik dacht namelijk dat het daar aan lag.

Geplaatst: 06 apr 2010 22:33
door tornadotom
Ken je dat gevoel... Nog ff voelen of het wel vast genoeg staat, knak. Een tandbladboutje af, op het werk, dus maar met een boutje minder voorzichtig naar huis. Morgenochtend ff vlug langs de FM!

Geplaatst: 06 apr 2010 23:42
door simen
TwoR schreef:Gister wilde ik de ketting van de fiets afhalen, maar dat ging niet goed. Met de kettingpons de kettingschakels op de een of andere manier aan elkaar geklemd. Resultaat is dat er verschillende schakels niet meer willen bewegen.

Maar even een nieuwe ketting halen


Kun je niet even wat ruimte maken tussen de schakels door de ketting voorzichtig wat zijdelings(dat is de richting dwars op de schakels) door te buigen.
Dat wil nog weleens net genoeg helpen om de ketting weer soepel te maken

Geplaatst: 06 apr 2010 23:49
door jasperr
simen schreef:
TwoR schreef:Gister wilde ik de ketting van de fiets afhalen, maar dat ging niet goed. Met de kettingpons de kettingschakels op de een of andere manier aan elkaar geklemd. Resultaat is dat er verschillende schakels niet meer willen bewegen.

Maar even een nieuwe ketting halen


Kun je niet even wat ruimte maken tussen de schakels door de ketting voorzichtig wat zijdelings(dat is de richting dwars op de schakels) door te buigen.
Dat wil nog weleens net genoeg helpen om de ketting weer soepel te maken


Als de ketting zodanig is beschadigd, zou ik toch niet het risico (brekende ketting bijv.) willen nemen. Dan maar een paar tientjes voor een nieuwe ketting.
Maar als de schakels doormiddel van het buigen van de ketting weer gewoon soepel lopen en het goed aanvoelt, is er niks aan de hand.

Geplaatst: 07 apr 2010 08:27
door twor
simen schreef:
TwoR schreef:Gister wilde ik de ketting van de fiets afhalen, maar dat ging niet goed. Met de kettingpons de kettingschakels op de een of andere manier aan elkaar geklemd. Resultaat is dat er verschillende schakels niet meer willen bewegen.

Maar even een nieuwe ketting halen


Kun je niet even wat ruimte maken tussen de schakels door de ketting voorzichtig wat zijdelings(dat is de richting dwars op de schakels) door te buigen.
Dat wil nog weleens net genoeg helpen om de ketting weer soepel te maken


Er ligt een nieuwe ketting op. Er waren meerdere schakels die dit euvel hadden. De ketting was stuk, dus ik dacht dan kan ik het nog wel een keer proberen om de techniek onder de knie te krijgen.

Ik heb helaas mijn oude ketting bij de FM laten liggen anders ha ik het nog wel even willen proberen om te zien of het werkte.

Het lijkt nu alleen of mijn ketting kraakt, ik kon het gister niet vinden, maar vanavond ga ik weer rijden dus dan eens kijken of ik kan zien waar het kraken vandaan komt

Geplaatst: 08 apr 2010 12:34
door tijmen
Gisteren mijn ketting vervangen vlak voor een rondje fietsen (mooi weer, dus wilde nog even op de fiets springen). Beetje een haastklusje.

Hele rit herrie, geratel en hij fietste ook zwaarder. Na een km of 30 toch maar even kijken want het zat duidelijk niet goed. Had ik mijn ketting verkeerd door mijn derailleur gehaald waardoor hij over een ijzeren palletje halverwege de arm liep. En dat maakt dus herrie.

Gelukkig had ik mijn tooltje met kettingpons bij me en kon ik hem weer goed leggen.

Geplaatst: 08 apr 2010 14:09
door Theo V
Tijmen schreef:Gisteren mijn ketting vervangen vlak voor een rondje fietsen (mooi weer, dus wilde nog even op de fiets springen). Beetje een haastklusje.

Hele rit herrie, geratel en hij fietste ook zwaarder. Na een km of 30 toch maar even kijken want het zat duidelijk niet goed. Had ik mijn ketting verkeerd door mijn derailleur gehaald waardoor hij over een ijzeren palletje halverwege de arm liep. En dat maakt dus herrie.

Gelukkig had ik mijn tooltje met kettingpons bij me en kon ik hem weer goed leggen.


Klinkt bekend.;):D