Compact of Triple
Inderdaad, alle systemen hebben voor- en nadelen:
Ik heb vroeger met een 20 speed ultegra gefietst: 52-39 en cassette 13-27
nadien met een 30-speed centaur: 50-39-30 en cassette 12-25
en nu sinds kort 2x11 speed Chorus: 50-34 en cassette 12-25
Ik vind het wel prettig dat ik nu 50/16-17-18 of 19 kan rijden; mooie kleine stapjes, zonder dat je vooraan moet schakelen tussen groot blad en middenblad.
Ik heb vroeger met een 20 speed ultegra gefietst: 52-39 en cassette 13-27
nadien met een 30-speed centaur: 50-39-30 en cassette 12-25
en nu sinds kort 2x11 speed Chorus: 50-34 en cassette 12-25
Ik vind het wel prettig dat ik nu 50/16-17-18 of 19 kan rijden; mooie kleine stapjes, zonder dat je vooraan moet schakelen tussen groot blad en middenblad.
-
- Forum-lid
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57
inderdaad, ik ben absoluut geen campa fan. vraag me niet waarom heb er een half jaartje mee gereden en het werkte best prima. maar 11 speed is eigenlijk het enige systeem wat wel een objectief voordeel heeft nadeel is dan weer de prijs maar met de nieuwe athena valt dat ook wel weer mee
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
Ikzelf vind compact, los van het fantastische uiterlijk van de campagnolocranck, prettiger dan triple. Heb ik een aantal redenen voor die door bepaalde mensen op dit topic vaak zijn neergesabeld.
Deze heb ik nog niet gedeeld. Laatst heb ik weer eens een middag gefietst op een fiets met triple. Hoewel je meer verzetten beschikbaar hebt met triple, merkte ik hoeveel je aan het schakelen bent. Met compact zit ik veel langer op hetzelfde verzet hetgeen ik rustiger vind.
Nogmaals, je hoort mij niet lelijk praten over triple. Ik ben echter wel blij dat ik de door velen op deze site gebazuinde mening dat elke tourder beter triple kan pakken, naast me heb neergelegd want die compact 10 speed rijdt heerlijk.
Deze heb ik nog niet gedeeld. Laatst heb ik weer eens een middag gefietst op een fiets met triple. Hoewel je meer verzetten beschikbaar hebt met triple, merkte ik hoeveel je aan het schakelen bent. Met compact zit ik veel langer op hetzelfde verzet hetgeen ik rustiger vind.
Nogmaals, je hoort mij niet lelijk praten over triple. Ik ben echter wel blij dat ik de door velen op deze site gebazuinde mening dat elke tourder beter triple kan pakken, naast me heb neergelegd want die compact 10 speed rijdt heerlijk.
Camerig is prachtig!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
En die andere fiets was ook met een vergelijkbare fiets uitgerust? Ik zou trouwens niet weten waarom je meer moet schakelen, je schakelt juist minder met een triple in Nederland. Die 39 of 42 van de triple is veel praktischer, je kan daar veel langer op blijven rijden dan op de 34 van de compact.
-
- Forum-lid
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57
of je zet een 39 of 42 binnen op je compact
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
Triple is leuk als je naar Alpen of Pyreneeen gaat, maar als je een beetje traint kom je daar met een 39 prima omhoog. Blijf je voornamelijk hier NL, dan is een compact goed genoeg.
Time flies like the wind, fruit flies like banana´s
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27
Door Amclassic-fan Forum Moderator
Die 39 of 42 van de triple is veel praktischer, je kan daar veel langer op blijven rijden dan op de 34 van de compact.
+1
Die 39 of 42 van de triple is veel praktischer, je kan daar veel langer op blijven rijden dan op de 34 van de compact.
+1
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90
Caranium schreef:Triple is leuk als je naar Alpen of Pyreneeen gaat, maar als je een beetje traint kom je daar met een 39 prima omhoog. Blijf je voornamelijk hier NL, dan is een compact goed genoeg.
Dus in de Alpen of Pyreneeen heb je aan een dubbel genoeg, en hier in Nederland aan een compact? Ik begrijp het niet meer.
Er zijn gewoon veel fietsers (waaronder ikzelf) die met een 39 niet fatsoenlijk omhoog gaan komen in het hooggebergte. Waarom zouden er anders zoveel triples en compacts worden verkocht?
Als toerfietser heb je in Nederland niets aan 53-11. Ik denk dat de meesten wind in de rug nog nooit 50-14 trappen.
Heel veel mensen hebben genoeg aan de 50 voor om hier lekker in de wind te trappen. De 34 is dan om in de vakantie lekker een berg op te kunnen. Er zou meer aandacht aan de keuze van de cassette besteed moeten worden, een compact verkopen met 12-25 of soms zelfs 11-21 is overkill. 14-25 of 15-27 is voor heel veel recreatieve fietsers een veel betere keus. Compact is m.i. de juiste keuze voor een hele grote groep fietsers, mits er ook voldoende aandacht voor de cassette is.
Heel veel mensen hebben genoeg aan de 50 voor om hier lekker in de wind te trappen. De 34 is dan om in de vakantie lekker een berg op te kunnen. Er zou meer aandacht aan de keuze van de cassette besteed moeten worden, een compact verkopen met 12-25 of soms zelfs 11-21 is overkill. 14-25 of 15-27 is voor heel veel recreatieve fietsers een veel betere keus. Compact is m.i. de juiste keuze voor een hele grote groep fietsers, mits er ook voldoende aandacht voor de cassette is.
Ik had dit al eerder in een ander topic gepost maar het past eigenlijk beter hier:
De reden om een compact te gebruiken is een imago probleem. Compact is namelijk niets anders dan onomwonden toegeven dat je een imago probleem hebt. Je hebt niet de macht om met een gewoon dubbel crankstel de bergen over te komen en dus moet je aan de triple. Maar dan ziet dus iedereen dat je een triple hebt en dat je dus niets voorstelt in hooggebergte. Een PROBLEEM dus. Een triple is rationeel goed te praten maar je kan het gewoon niet verkroppen dat je met zo’n ‘ding’ moeten rijden die godbetert ook op suffe hyrbides terug te vinden zijn.
Dat kan dus gewoon niet. En er moet een oplossing komen in de vorm van een dubbel crankstel. De profs rijden ook met een dubbel crankstel, dus jij ook. En voilá, daar is de compact. Toch nog gered. Wel een dubbel crankstel en ook een licht verzet. In de polder is het een onding maar dat lossen we met losse bladen wel weer op. Je moet ten slotte iets voor je imago overhebben.
De reden om een compact te gebruiken is een imago probleem. Compact is namelijk niets anders dan onomwonden toegeven dat je een imago probleem hebt. Je hebt niet de macht om met een gewoon dubbel crankstel de bergen over te komen en dus moet je aan de triple. Maar dan ziet dus iedereen dat je een triple hebt en dat je dus niets voorstelt in hooggebergte. Een PROBLEEM dus. Een triple is rationeel goed te praten maar je kan het gewoon niet verkroppen dat je met zo’n ‘ding’ moeten rijden die godbetert ook op suffe hyrbides terug te vinden zijn.
Dat kan dus gewoon niet. En er moet een oplossing komen in de vorm van een dubbel crankstel. De profs rijden ook met een dubbel crankstel, dus jij ook. En voilá, daar is de compact. Toch nog gered. Wel een dubbel crankstel en ook een licht verzet. In de polder is het een onding maar dat lossen we met losse bladen wel weer op. Je moet ten slotte iets voor je imago overhebben.
Live fast; die young. mijn blog