De wrijving wordt niet alleen bepaald door de banden en de weg, maar ook door de (richting van de) druk op de banden. En dat heeft weer met je stuurtechniek en fietshouding te maken.door Keezx » 14 sep 2016 19:33
heuzen schreef:
Met alle verschillen die er tussen schaatsen, fietsen en bijv skiën zijn, ze moeten allemaal de middelpuntvliedende kracht hanteren en liefst op een manier die de kans op wegslippen zo klein mogelijk maakt. Bij schaatsen en skiën gebeurt door druk op buitenbeen. Bij fietsen is dat de druk op het buitenpedaal. De positie van het bovenlijf kan helpen om de kans op wegglijden te verminderen. Bij fietsen is dat vanwege de starheid tussen stuur, zadel en pedalen nog makkelijker voor elkaar te krijgen.
Allemaal onzin joh.
Het gaat om de wrijving van de bandjens met het wegdek, daarom is de gewichtsverdeling over de beide wielen, de snelheid en de radius van de gestuurde bocht bepalend.
Druk hier en druk daar, wat moet ik ermee?
(Natuurlijk zoals 'senoir' aangeeft binnenbeen omhoog, buitenpedaal omlaag, zoals …opmerkte)door Nee_Nee » 15 sep 2016 15:47
Bochtenrijden gaat over gewichtsverplaatsing en timing. Aan het stuur draaien komt er eigenlijk bijna niet bij kijken. Veel wegwielrenners kennen maar éen bochtentechniek. Been aan de lage kant uitsteken en aan de hoge kant je pedaal omhoog.
Als je gaat mountainbiken en in het spoor blijft van gasten die het écht kunnen, kun je nog wat leren. Veel wegrenners die slechts zo kort mogelijk in het bos overwinteren, laten stuurtechniek liggen.
Gewicht naar voren, gewicht naar achteren, fiets vol naar links of rechts. Op een postzegel een 180 graden-draai maken door je kop halverwege de bocht nog even naar binnen te gooien. Wat je daar leert, kun je weer meenemen als je de weg opgaat. Daar word je echt een betere stuurman van.
Mooi, dat plezier in het leren, zoals je uitstraalt. Leren is voor sommigen op zich leuk. En het effect is dat je beter rijdt. Met minder energie sneller, handiger, veiliger.
Dat postzegel draaien: inderdaad: in het korte draai met weinig snelheid, dus weinig met gewicht, maar als een paard dat een wagen keert, trekken achter je omgedraaide hoofd/schouder aan. Ook weer zo’n mooie variant.