Wat een mooie dag vandaag. Ik heb alles live vanaf de kronplatz mogen aanschouwen en moet zeggen dat de Italianen (anders dan ik vooraf had gedacht) alles tot in de puntjes verzorgd hadden. Je kon vanaf 3 plaatsen(Sankt Vigil, Brunico en Olang) met de skiliften naar boven, tesamen hadden deze een capaciteit van 10.000 mensen per uur! Nergens hoeven wachten of hoeven dringen! Echt super. Eenmaal boven leek het wel één grote apres-ski party, waar uiteraard de reuk van grillworst en weissenbier de overhand had! Wat een feest.
Wat de koers betrof; ook genoten. De eerste renners starten zo rond 10 uur, na anderhalf uur was er dan een pauze van een uur, want al die motors moesten ook weer naar beneden! In die pauzes(twee in totaal) kregen de gewone stervelingen ruimschoots de kans om zelf de uitdaging van de Kronplatz aan te gaan! Super toch! Bij de eerste 75 renners heb ik toch echt wel een paar lijken over de streep zien komen. Een rus van Tinkoff trapte op het steilste laatste stuk zijn versnellingsapparaat aan gort en moest te voet verder. Daarbij struikelde hij ook nog een paar keer. Is ook niet evident, met 24% op gravel naar boven lopen met schoenplaatjes onder je schoenen.... De australier adam hansen kwam over de finish, smeet zijn fiets tegen de dranghekken, storte zich ter aarde alwaar hij zeker 5 minuten totaal uitgewoond op de grond bleef liggen hijgen! Ik heb lang niet alles gezien aan de finish, maar het was indrukwekkend en eigenlijk ook een beetje te, als je het mij vraagt.....maar ik heb met volle teugen genoten!
Vince il Giro!!!!:):):)
Giro-tijd!!
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49
'Wat een mooie dag vandaag. Ik heb alles live vanaf de kronplatz mogen aanschouwen en moet zeggen dat de Italianen (anders dan ik vooraf had gedacht) alles tot in de puntjes verzorgd hadden.'
Mooi om te lezen dat je blij verrast was over de organisatie vandaag. Mij verrast het dus niet (meer). Had ook het plan om te gaan kijken. Nu dus spijt. Geweldig dat je dit meegemaakt hebt!
Mooi om te lezen dat je blij verrast was over de organisatie vandaag. Mij verrast het dus niet (meer). Had ook het plan om te gaan kijken. Nu dus spijt. Geweldig dat je dit meegemaakt hebt!
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Het lijkt me super om zo'n tijdrit een keer mee te maken. Voor de tv heb ik al zitten genieten maar live is dat toch nog veel mooier. Sfeer proeven tussen de Italianen en onder het genot van een lekker drankje kijken hoeveel moeite de heren profs hebben om daar fatsoenlijk rond te draaien.
Ik kan ook wel genieten van de verhalen over de verzetten die de profs hebben gestoken. Blijken het toch ook mensen te zijn. Op wielerrevue.nl lees ik zelfs dat Contador een 34x30 heeft gebruikt.
Ik kan ook wel genieten van de verhalen over de verzetten die de profs hebben gestoken. Blijken het toch ook mensen te zijn. Op wielerrevue.nl lees ik zelfs dat Contador een 34x30 heeft gebruikt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Ik geloof best dat de verhalen overdreven zijn. Maar als iemand als Contador gewoon openlijk toegeeft dat hij 34x30 heeft gebruikt zegt dat toch wel iets. Volgens mij vinden die mannen dat toch niet zo leuk. En Pelizotti was de langzaamste winnaar van een klimtijdrit ooit. Ik vroeg me overigens bij sommige wel af of ze niet beter iets groter zouden schakelen. Het was af en toe wel erg klein.
Maar ik ben ook zo iemand die deze berg nog nooit van dichtbij heeft gezien. Misschien dat ik komende zomer even ga kijken als ik daar ben. Nu wil ik het wel eens met eigen ogen zien natuurlijk!
Maar ik ben ook zo iemand die deze berg nog nooit van dichtbij heeft gezien. Misschien dat ik komende zomer even ga kijken als ik daar ben. Nu wil ik het wel eens met eigen ogen zien natuurlijk!
-
- Forum-lid
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49
@Bottecchia: Van de Colombianen hebben we in de jaren 80 geleerd om licht bergop te trappen. O.a. Pantani en Armstrong hebben zich dit tot in de perfectie eigen gemaakt. Vroeger was het voor een laaglander pas stoer om met een zwaarverzet hard een berg op te rijden. Men moest dan ook vaak een aantal keren afstappen onderweg. Contador rijdt t.o.v. de andere corridori altijd een tikkie lichter. Denk niet dat een pro er wakker van ligt om met een 34x30 naar boven te rijden. Dit is in alle wijsheid besloten om het max resultaat te behalen.
@gastheerG. Idd Kronplatz wordt niet beschouwd als een hele zware klim. Zie daarvoor de ranking op http://ciclismo.sitiasp.it/default.aspx. Maar als ik de post lees wordt dat ook door ons kwekkers niet beweerd. Overigens ben je hier niet de enige die naar Kronplatz is gefietst.
@gastheerG. Idd Kronplatz wordt niet beschouwd als een hele zware klim. Zie daarvoor de ranking op http://ciclismo.sitiasp.it/default.aspx. Maar als ik de post lees wordt dat ook door ons kwekkers niet beweerd. Overigens ben je hier niet de enige die naar Kronplatz is gefietst.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Ik weet dat een licht verzet efficient is maar bij de beelden van bijvoorbeeld Contador op het laatste stuk had ik het gevoel dat het iets te licht was en dat hij, met een iets zwaarder verzet, misschien wat meer snelheid had kunnen ontwikkelen. Maar ja, da's zo vanachter de tv misschien makkelijk gezegd.
Ik heb ook absoluut niets tegen een klein verzet hoor. Sterker nog, ik heb zelf een triple op mijn fiets voor lang en/of heel steil klimwerk. Het interesseert me werkelijk niets of dat er mooi uit ziet of niet. Zolang ik er maar prettig mee fiets. Maar ik heb altijd de indruk gehad dat profs toch liever geen compact of triple monteren mede vanwege het ego wat dan nog wel eens een beetje in de weg zit. Dat ze dat op een klim als Kronplatz toch massaal doen zegt in mijn ogen dan toch wel iets over de zwaarte van de beklimming.
Ik heb ook absoluut niets tegen een klein verzet hoor. Sterker nog, ik heb zelf een triple op mijn fiets voor lang en/of heel steil klimwerk. Het interesseert me werkelijk niets of dat er mooi uit ziet of niet. Zolang ik er maar prettig mee fiets. Maar ik heb altijd de indruk gehad dat profs toch liever geen compact of triple monteren mede vanwege het ego wat dan nog wel eens een beetje in de weg zit. Dat ze dat op een klim als Kronplatz toch massaal doen zegt in mijn ogen dan toch wel iets over de zwaarte van de beklimming.
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Ik fiets al wat langer (26 jaar). Ben gelukkig nog niet zo oud als GastheerG:D
Er is echter in deze periode behoorlijk wat veranderd. Ik fietste vroeger ook met een verzet van 39*23 of 39*25. Ben overal boven gekomen, terwijl ik geen klimmerskenmerken heb.
Zijn dit soort verzetten om trots op te zijn?? Wat mij betreft niet. Het was toen bij de profs (Hinault) de standaard om zwaar te rijden. Met de hedendaagse inzichten is men anders gaan rijden. Juist mensen die een enorm vermogen kunnen ontwikkelen (Lance) schijnen baat te hebben bij een hogere trapfrequentie.
Voor de gemiddelde forummer hier zal het niet haalbaar zijn om de trapfrequentie van een prof bergop te kunnen evenaren (met een fatsoenlijk tempo).
Met de veranderende inzichten heb ik de laatste twee jaar ook flink gesleuteld aan mijn cadans. Zo erg zelfs dat ik dit jaar voor het eerst een Compact ga monteren. Volgende week fiets ik een weekje in de Dolomieten. Jawel: 34x25. Had iemand mij dit een paar jaar geleden verteld dan had ik hem niet geloofd!
Er is echter in deze periode behoorlijk wat veranderd. Ik fietste vroeger ook met een verzet van 39*23 of 39*25. Ben overal boven gekomen, terwijl ik geen klimmerskenmerken heb.
Zijn dit soort verzetten om trots op te zijn?? Wat mij betreft niet. Het was toen bij de profs (Hinault) de standaard om zwaar te rijden. Met de hedendaagse inzichten is men anders gaan rijden. Juist mensen die een enorm vermogen kunnen ontwikkelen (Lance) schijnen baat te hebben bij een hogere trapfrequentie.
Voor de gemiddelde forummer hier zal het niet haalbaar zijn om de trapfrequentie van een prof bergop te kunnen evenaren (met een fatsoenlijk tempo).
Met de veranderende inzichten heb ik de laatste twee jaar ook flink gesleuteld aan mijn cadans. Zo erg zelfs dat ik dit jaar voor het eerst een Compact ga monteren. Volgende week fiets ik een weekje in de Dolomieten. Jawel: 34x25. Had iemand mij dit een paar jaar geleden verteld dan had ik hem niet geloofd!
@GastheerG:
En dat je dan boven komt als Denis Menchov?
Dat zag er echt niet uit, en aan het resultaat kon je zien dat dat ook niet het meest efficient was.
Die laatste 1.5km is bijna 14% gemiddeld, dan heb je met 34-27/29 al een "zwaar' genoeg verzet als je de rpm redelijk hoog wilt houden.
Maar waar komt toch die pessimisme vandaan, ik heb niet meegekregen of je 'm zelf hebt gereden en of die je meeviel, of probeer je hier alleen nostalgisch te zijn?
Ik weet in ieder geval wel dat Eddy gisteren niet expliciet zei dat ze vroeger ook zulke beklimmingen "moesten" oprijden. Hij had het er wel over dat het wegdek, toen, nog slechter was dan het zandpaadje op de kronplatz, maar de percentages van gisteren vond hij ook zeer hoog.
En dat je dan boven komt als Denis Menchov?
Dat zag er echt niet uit, en aan het resultaat kon je zien dat dat ook niet het meest efficient was.
Die laatste 1.5km is bijna 14% gemiddeld, dan heb je met 34-27/29 al een "zwaar' genoeg verzet als je de rpm redelijk hoog wilt houden.
Maar waar komt toch die pessimisme vandaan, ik heb niet meegekregen of je 'm zelf hebt gereden en of die je meeviel, of probeer je hier alleen nostalgisch te zijn?
Ik weet in ieder geval wel dat Eddy gisteren niet expliciet zei dat ze vroeger ook zulke beklimmingen "moesten" oprijden. Hij had het er wel over dat het wegdek, toen, nog slechter was dan het zandpaadje op de kronplatz, maar de percentages van gisteren vond hij ook zeer hoog.
Het zegt wel wat dat je dit soort beklimmingen echt niet tegenkomt in de Tour. Wel veel langer, maar nooit met deze stijgingspercentages voor meerdere kilometers. En de zwaarste cols in Europa worden zowiezo vrijwel nooit opgereden in wedstrijdverband. Je hoeft maar te kijken naar de ranglijsten en je ziet een hele rits volstrekt onbekende klimmen.
Nee, dat klimmen vroeger, dat zag er eigenlijk niet uit. Mooi om het afzien te zien, maar verder. Het is wat Ducrot volgens mij ooit zei: Vroegere klimmers waren zwaarder, krachtiger. Tegenwoordig kunnen vlieggewichten met lichte verzetten juist grote snelheden ontwikkelen. Ik vind profs soms echte zeikerts als het gaat om cols boven de 10 procent. Zwaar? Ja logisch, als je de 39 - 26 erop laat zitten.
Nee, dat klimmen vroeger, dat zag er eigenlijk niet uit. Mooi om het afzien te zien, maar verder. Het is wat Ducrot volgens mij ooit zei: Vroegere klimmers waren zwaarder, krachtiger. Tegenwoordig kunnen vlieggewichten met lichte verzetten juist grote snelheden ontwikkelen. Ik vind profs soms echte zeikerts als het gaat om cols boven de 10 procent. Zwaar? Ja logisch, als je de 39 - 26 erop laat zitten.