Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting smeren

provo
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:55

provo 18 jun 2008 00:29

Wat betreft smering weet ik het ook niet goed.
Op gebied van slijtage denk ik dat het eerder voordelig is. Die droge smering trekt minder vuil en zand aan dat dus ook niet kan gaan schuren.

captainsheep
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2008 00:44

captainsheep 18 jun 2008 01:16

ik gebruik 6 in 1 olie, daarmee maak ik schoon en wordt mijn ketting ook direct gesmeert, hij blinkt altijd als ik het daarmee schoonmaak.
het wordt vooral gebruikt bij auto's en vrachtwagens en is best duur.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 24 jun 2008 16:35

Inmiddels zo'n 1500 km gereden met mijn Ultegra ketting. De verlenging is nog maar 0,6 mm. (van 132,6 naar 133,2 mm) Mijn procede: eerst aan de fiets met zo'n borstelgeval, met dieselolie de ketting schoonmaken. Dan met perslucht droogblazen. Link loshalen en vervolgens in een oude frituurpan met motorolie uitkoken, uit laten lekken, afdrogen met een doek en opnieuw monteren.
Zoals jullie zullen begrijpen doe ik dat niet na elke rit, heb het nu na 800 km gedaan dus moet nu voor de 3e keer aan de slag.
Het resultaat lijkt wel positief, in het verleden gingen ze maar zo'n 2000 km mee.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 24 jun 2008 16:53

hehe :P
Ik ben benieuwd, maar ik zet er denk ik gewoon ~500km eerder dan jij een nieuwe ketting op ;)

berrre
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 mei 2008 18:42

berrre 25 jun 2008 11:15

Dit onderwerp geeft vaak aanleiding tot hoogoplopende discussies en zelfs regelrechte scheldpartijen. Onderhoud van kettingen lijkt wel een religie. De ene zweert bij methode A, de andere verklaart hem gek en zweert bij methode B.

Feit is dat een ketting eigenlijk niet geschikt is om in de "open lucht" te functioneren. Ze horen in een oliebad te zitten en gaan dan vrijwel eindeloos lang mee. Distributiekettingen motoren van auto's presteren vele tienduizenden kilometers aan hoge snelheden. Vandaar dat de kettingen op stadsfietsen, in zogenaamde "oliebadkettingkasten", ook zonder onderhoud (bijna) niet verslijten. Ze zijn immers perfect afgeschermd tegen vuil en het abrassief zand dat door het voorwiel wordt geprojecteerd.)

Ik zelf maak zelf kettingvet, omdat het ouderwetse originele spul bijna nergens meer te koop is. Vroeger werd "smeltvet" vooral voor kettingen van motorfietsen gebruikt. Maar sinds die kettingen van O-ringen zijn voorzien hoeven ze niet meer met warm kettingvet te worden gesmeerd.

Ik verwarm 1 deel motorolie en meng met 1 deel gesmolten paraffine (kaarsvet) + een lepeltje grafietpoeder. In het vloeibare mengsel leg ik de ketting die ik eerst grondig heb gereinigd door te schudden in een PET fles met petroleum. (Ik gebruik nooit ontvetters op basis van water). Het vloeibare vet dringt diep in de schakels door. Daarna de buitenkant van de ketting goed schoonvegen met een lap katoen.

De vuile petroleum in de PET-fles laat ik bezinken en kan na afschenken vrijwel eindeloos worden gerecycleerd.

Als ik weinig tijd heb reinig ik de ketting en smeer met alleen motorolie. Een piepklein druppeltje uit een injectiespuit (met naald) aan de zijkanten van de rollertjes is voldoende. Paar keer draaien en de buitenkant weer schoonvegen. Draait bijzonder soepel en stil. Biedt helaas geen bescherming tegen roest aan de buitenkant van de schakels. Na een rit door de regen droog ik de ketting telkens goed af met keukenpapier.

Smeren zonder de ketting eerst grondig te reinigen is zinloos. Integendeel, het brengt de schurende deeltjes dieper in de schakels zodat de ketting nog sneller slijt.

Na behandeling met "smeltvet" voelt de ketting droog aan en trekt geen zand of vuil aan. Deze methode kost wat meer tijd, maar ik doe gewoonlijk vijf kettingen tegelijk. Zo hoef ik niet zo vaak het vet te smelten.

De commerciële, "droge" smeermiddelen werken volgens een gelijkaardig principe. Ze verdampen een vloeibare component die nodig is om de vaste component te laten doordringen tussen de schakels. Na een wachttijd voelt de ketting "droog" aan. Dat spul is zogezegd met minder "gedoe" aan te brengen. Maar je moet toch wel eerst de ketting grondig schoonmaken. Laat dat nu het meeste werk zijn.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jun 2008 13:14

Wel een hoop gedoe voor een onderdeel van 16 euro.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 25 jun 2008 13:53

hehehe:-) Goed smeren en om de 3000 km je ketting vervangen
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 25 jun 2008 14:10

havana schreef:Wel een hoop gedoe voor een onderdeel van 16 euro.


Ik weet niet welke ketting jij erom hebt liggen, maar mijn KMC kost helaas geen € 16,-
Dus voor mijzelf vind ik dit het proberen waard want tot nu toe ben ik nog niet tevreden met welk middel dan ook.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 25 jun 2008 15:24

Ik heb net een nieuwe ketting gekocht, kmc, voor 29,95 bij mijn fm. Volgens mijn fm ben je dan al te laat als de ketting wordt vervangen bij 3000, dit zou rond de 1000 moeten gebeuren. Het kransje zou dan al versleten zijn. Volgens mij klopt zijn verhaal niet.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jun 2008 15:40

Ik rijd met Ultegra kettingen die ik koop voor 16 euro (aanbieding Salden).

Na 3000 km gaat er een nieuwe op.

Smeren doe ik met Pedros Road Rage of Pedros Extra Dry.

Uitkoken, motorolie en dat soort dingen doe ik niet aan. Gewoon af en toe de ketting eraf halen m.b.v. een quicklink, even in een oude 1 liter roomijsbak met lampenolie, paar keer door een doek halen, terugzetten en smeren.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 25 jun 2008 15:51

havana schreef:Ik rijd met Ultegra kettingen die ik koop voor 16 euro (aanbieding Salden).

Na 3000 km gaat er een nieuwe op.

Smeren doe ik met Pedros Road Rage.

Uitkoken, motorolie en dat soort dingen doe ik niet aan. Gewoon af en toe de ketting eraf halen m.b.v. een quicklink, even in een oude 1 liter roomijsbak met lampenolie, paar keer door een doek halen, terugzetten en smeren.



Had jij niet Campa op je fiets? Zo ja, werkt dat goed met een ultegra ketting?
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jun 2008 15:55

Campa crank en voorderailleur. Shifters, achterderailleur en cassette zijn Shimano.

Geen probleem, draait perfect.

Plaats reactie