Pagina 11 van 22

Geplaatst: 18 jun 2008 00:29
door provo
Wat betreft smering weet ik het ook niet goed.
Op gebied van slijtage denk ik dat het eerder voordelig is. Die droge smering trekt minder vuil en zand aan dat dus ook niet kan gaan schuren.

Geplaatst: 18 jun 2008 01:16
door captainsheep
ik gebruik 6 in 1 olie, daarmee maak ik schoon en wordt mijn ketting ook direct gesmeert, hij blinkt altijd als ik het daarmee schoonmaak.
het wordt vooral gebruikt bij auto's en vrachtwagens en is best duur.

Geplaatst: 24 jun 2008 16:35
door oldandslow
Inmiddels zo'n 1500 km gereden met mijn Ultegra ketting. De verlenging is nog maar 0,6 mm. (van 132,6 naar 133,2 mm) Mijn procede: eerst aan de fiets met zo'n borstelgeval, met dieselolie de ketting schoonmaken. Dan met perslucht droogblazen. Link loshalen en vervolgens in een oude frituurpan met motorolie uitkoken, uit laten lekken, afdrogen met een doek en opnieuw monteren.
Zoals jullie zullen begrijpen doe ik dat niet na elke rit, heb het nu na 800 km gedaan dus moet nu voor de 3e keer aan de slag.
Het resultaat lijkt wel positief, in het verleden gingen ze maar zo'n 2000 km mee.

Geplaatst: 24 jun 2008 16:53
door foosho
hehe :P
Ik ben benieuwd, maar ik zet er denk ik gewoon ~500km eerder dan jij een nieuwe ketting op ;)

Geplaatst: 25 jun 2008 11:15
door berrre
Dit onderwerp geeft vaak aanleiding tot hoogoplopende discussies en zelfs regelrechte scheldpartijen. Onderhoud van kettingen lijkt wel een religie. De ene zweert bij methode A, de andere verklaart hem gek en zweert bij methode B.

Feit is dat een ketting eigenlijk niet geschikt is om in de "open lucht" te functioneren. Ze horen in een oliebad te zitten en gaan dan vrijwel eindeloos lang mee. Distributiekettingen motoren van auto's presteren vele tienduizenden kilometers aan hoge snelheden. Vandaar dat de kettingen op stadsfietsen, in zogenaamde "oliebadkettingkasten", ook zonder onderhoud (bijna) niet verslijten. Ze zijn immers perfect afgeschermd tegen vuil en het abrassief zand dat door het voorwiel wordt geprojecteerd.)

Ik zelf maak zelf kettingvet, omdat het ouderwetse originele spul bijna nergens meer te koop is. Vroeger werd "smeltvet" vooral voor kettingen van motorfietsen gebruikt. Maar sinds die kettingen van O-ringen zijn voorzien hoeven ze niet meer met warm kettingvet te worden gesmeerd.

Ik verwarm 1 deel motorolie en meng met 1 deel gesmolten paraffine (kaarsvet) + een lepeltje grafietpoeder. In het vloeibare mengsel leg ik de ketting die ik eerst grondig heb gereinigd door te schudden in een PET fles met petroleum. (Ik gebruik nooit ontvetters op basis van water). Het vloeibare vet dringt diep in de schakels door. Daarna de buitenkant van de ketting goed schoonvegen met een lap katoen.

De vuile petroleum in de PET-fles laat ik bezinken en kan na afschenken vrijwel eindeloos worden gerecycleerd.

Als ik weinig tijd heb reinig ik de ketting en smeer met alleen motorolie. Een piepklein druppeltje uit een injectiespuit (met naald) aan de zijkanten van de rollertjes is voldoende. Paar keer draaien en de buitenkant weer schoonvegen. Draait bijzonder soepel en stil. Biedt helaas geen bescherming tegen roest aan de buitenkant van de schakels. Na een rit door de regen droog ik de ketting telkens goed af met keukenpapier.

Smeren zonder de ketting eerst grondig te reinigen is zinloos. Integendeel, het brengt de schurende deeltjes dieper in de schakels zodat de ketting nog sneller slijt.

Na behandeling met "smeltvet" voelt de ketting droog aan en trekt geen zand of vuil aan. Deze methode kost wat meer tijd, maar ik doe gewoonlijk vijf kettingen tegelijk. Zo hoef ik niet zo vaak het vet te smelten.

De commerciële, "droge" smeermiddelen werken volgens een gelijkaardig principe. Ze verdampen een vloeibare component die nodig is om de vaste component te laten doordringen tussen de schakels. Na een wachttijd voelt de ketting "droog" aan. Dat spul is zogezegd met minder "gedoe" aan te brengen. Maar je moet toch wel eerst de ketting grondig schoonmaken. Laat dat nu het meeste werk zijn.

Geplaatst: 25 jun 2008 13:14
door havana
Wel een hoop gedoe voor een onderdeel van 16 euro.

Geplaatst: 25 jun 2008 13:53
door Einstein
hehehe:-) Goed smeren en om de 3000 km je ketting vervangen

Geplaatst: 25 jun 2008 14:10
door moustache
havana schreef:Wel een hoop gedoe voor een onderdeel van 16 euro.


Ik weet niet welke ketting jij erom hebt liggen, maar mijn KMC kost helaas geen € 16,-
Dus voor mijzelf vind ik dit het proberen waard want tot nu toe ben ik nog niet tevreden met welk middel dan ook.

Geplaatst: 25 jun 2008 15:24
door Einstein
Ik heb net een nieuwe ketting gekocht, kmc, voor 29,95 bij mijn fm. Volgens mijn fm ben je dan al te laat als de ketting wordt vervangen bij 3000, dit zou rond de 1000 moeten gebeuren. Het kransje zou dan al versleten zijn. Volgens mij klopt zijn verhaal niet.

Geplaatst: 25 jun 2008 15:40
door havana
Ik rijd met Ultegra kettingen die ik koop voor 16 euro (aanbieding Salden).

Na 3000 km gaat er een nieuwe op.

Smeren doe ik met Pedros Road Rage of Pedros Extra Dry.

Uitkoken, motorolie en dat soort dingen doe ik niet aan. Gewoon af en toe de ketting eraf halen m.b.v. een quicklink, even in een oude 1 liter roomijsbak met lampenolie, paar keer door een doek halen, terugzetten en smeren.

Geplaatst: 25 jun 2008 15:51
door ericpeters
havana schreef:Ik rijd met Ultegra kettingen die ik koop voor 16 euro (aanbieding Salden).

Na 3000 km gaat er een nieuwe op.

Smeren doe ik met Pedros Road Rage.

Uitkoken, motorolie en dat soort dingen doe ik niet aan. Gewoon af en toe de ketting eraf halen m.b.v. een quicklink, even in een oude 1 liter roomijsbak met lampenolie, paar keer door een doek halen, terugzetten en smeren.



Had jij niet Campa op je fiets? Zo ja, werkt dat goed met een ultegra ketting?

Geplaatst: 25 jun 2008 15:55
door havana
Campa crank en voorderailleur. Shifters, achterderailleur en cassette zijn Shimano.

Geen probleem, draait perfect.