Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Single-speed

remon@
Forum-lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 27 mar 2005 22:28
Locatie: Rotterdam

remon@ 16 nov 2007 22:46

Daar heb je wel gelijk in Seger. Het heeft wel wat. Frame meenemen die de vuilnis staat en er wat moois van maken.


Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 16 nov 2007 23:14

De Paddy Wagon staat hier ook als frameset voor 389 euro te koop. Dan kun je hem opbouwen naar je eigen wensen.

pjotr
Forum-lid
Berichten: 947
Lid geworden op: 19 aug 2005 21:54

pjotr 17 nov 2007 11:54

Voor die prijs kan je hem wellicht beter helemaal compleet kopen. Via ebay kan je ook goedkope Single Speed/Fixed gear fietsen kopen.
Anti-Spacers!

laurenss
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 aug 2007 17:01

laurenss 23 nov 2007 13:15

Hallo,

Ik heb ook het idee opgevat om een SS te fixen. Ik heb mijn oude raleigh (1984) helemaal gestript en probeer hem straks weer op te bouwen (horizontale padden)
Ik wil er een no-budget projectje van maken omdat ik in eerste instantie het bouwen leuker vind dan het rijden (heb een relatief nieuwe racer die de voorkeur heeft op een lekkere dag)

Ik kwam al direct een "probleem" tegen waar ik graag wat tips over wil hebben.

Bij het demonteren dat het buitenblad aan de crank vast zit. Aan de ene kant ideaal want daardoor heb ik geen kortere bladboutjes nodig. Aan de andere kant wat minder wat ik heb dus een 52 tandwiel vooraan (wil 20 of 22T freewheel).

Achterkant een niet demontabele cassette en heb dus het hele freewheel (incl cass) eraf gehaald. Als ik een single speed freewheel erop wil zetten betekent dit dat ik een erg schuine ketting lijn heb.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing voor dit probleem.
Hoe kan ik het freewheel meer naar buiten verplaatsen? (zit 1/2 cm schroefdraad op mn naaf en moet toch echt 1 cm naar buiten)

Ik dacht zelf dat ik de hele naaf naar rechts (van achteren gezien) kan verschuiven maar dan loopt mn wiel tegen mn frame. Dit kan ik oplossen door mn spaken aantespannen/losser te draaien.

in tekening (achteraanzicht vd fiets):
links originele situatie, dan hele naaf naar rechts schuiven zodat freewheel gelijk staat met buiten blad. Dan velg naar links verplaatsen door spannen/ontspannen spaken.

[img=http://img250.imageshack.us/img250/6931/naamloosfu3.jpg]

Is dit een mogelijke oplossing? of kan dit niet omdat er nu misschien meer druk op de ene lager staat.
En is dit uberhaupt zelf te doen :) lijkt me wel een mooi projectje, mooie weekend besteding. Heb wel enigszins wat technische kennis

Als iemand een makkelijkere no-budget oplossing heeft hoor ik het graag!
Mocht dit de oplossing worden dan maak ik wel een nieuw topic aan voor tips ed ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 nov 2007 13:26

Van M-gineering.nl
Kun je een zo'n oude 5speed freewheelnaaf gebruiken?
Technisch wel, als je eventueel een langere as monteert en flink met afstandsbussen stoeit om een rechte kettinglijn te krijgen. Wel moet je er op verdacht zijn dat de flenzen van zo'n naaf dicht bij elkaar staan, en met een enkelvoudig freewheel komt de linker flens misschien dichter bij het midden dan de rechterflens. Je hebt dan weer een niet -symmetrisch wiel, maar nu met de paraplu aan de verkeerde kant!
Afbeelding
de linker spaken staan rechter dan de tandwielkantspaken!
Controleer wel of de padden evenwijdig staan, want zo'n as gaat makkelijk krom.
Heb je een oud pignon uit het pre-index tijdperk, dan zitten daar nog redelijk grote -lees: slecht schakelende- tanden op. Op een Maillard bv gebruik je de eerste schroefkrans (#3) en de krans zit dan al gauw 12mm of verder naar rechts als met een enkelvoudig freewheel. Zeker op een citybike met een vaste kettingspanner die er voor zorgt dat de ketting niet ontspoord wil dat prima.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

laurenss
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 aug 2007 17:01

laurenss 23 nov 2007 13:32

Net nu ik dacht die site voor het grootste gedeelte gelzen te hebben kom je precies met de oplossing :) tnx
Het is namelijk een pre-index Maillard 5 speed

Dan maar is even goed gaan verdiepen hoe ik het "verspaken" het best kan doen.
Zal tzt wat foto's posten

edit: Weet je een website voor een 22T freewheel te kopen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 nov 2007 13:38

Pffff, grote freewheels bestaan wel, maar volgens mij vooral van de duurdere merken (White etc). De meeste simpele freewheels van 5 a 10 euro zijn volgens mij 16 of 18 tands.

Je zou ook het crankstel kunnen vervangen, moet al voor heel weinig op MP te vinden zijn. Ik heb binnenkort ook een Shimano 500EX over (steek 130) die je wel mag hebben.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

laurenss
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 aug 2007 17:01

laurenss 23 nov 2007 14:21

Als ik mijn crankstel verwissel kan ik ook het binnen/middenblad gebruiken en hoef ik helemaal niks met mn wiel te doen ;)
Heb voor goedkoop crankstelletje gezocht en is idd wel eea te vinden!

Denk dat dit heel veel tijd scheelt en waarschijnlijk ook kosten aangezien een 22T een stuk duurder is.

laurenss
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 aug 2007 17:01

laurenss 26 nov 2007 13:31

Heb mn fiets nu helemaal gedemonteerd :)
Kan ik mooi overal weer een beetje vet tussen gooien als ik hem weer in elkaar zet.
Aangezien de fiets eeen beetje aan de kleine kant is ben ik op zoek naar een langere stuurpen en zadelpen (stak slechts een dikke 3 cm in mn frame)
Ik zag lohmanns al eens een keer voorbij komen voor de betere old-school spullen, maar misschien weet iemand iets in de buurt van Delft (of heeft iemand iets thuis liggen ;))
Ben op zoek naar iets cheaps zodat ik wat geld overhou om mn fiets een kleurtje te geven
model stuurpen: [img=http://www.hafa-ligfietsen.nl/stuurpen_sl.jpg]
heb nu 60 mm, en zoek iets langers.
model zadelpen is heel simpel, een stuk buis waarvan de onderkant een diameter heeft van ik dacht 26,2 mm en de bovenkant iets van 20. Weet de maten niet meer precies.
ps Scepticus, ik heb wel interesse in je crank. Welke regio ligt hij nu?

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 26 nov 2007 15:12

Is 24 EUR te duur voor een tandwieletje? zie de link:

http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ucts_id=55

Ik heb ook nog een surly 21T thuis liggen. Is een paar keer gebruikt, maar nog absoluut niet versleten.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

laurenss
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 aug 2007 17:01

laurenss 26 nov 2007 15:41

Ik probeer sowieso zo goedkoop mogelijk :P
De link is voor een tandwiel, terwijl ik ook het freewheel nodig heb. ik heb de hele cassette (maillard 5 speed) eraf gehaald en deze krijg ik niet uit elkaar.

Daarnaast is een nieuwe crank handiger omdat op de huidige het buitenblad vast zit en de ketting dus erg naar buiten ligt. Met een nieuwe kan ik het midden/binnenblad gebruiken zodat a. de ketting al meer naar binnen ligt en b. een standaard 16 of 18 kransje kan gebruiken doordat ik niet een 52t voor heb.

Klinkt idd wel alsof ik alles gratis wil hebben etc, maar nogmaals ik vind het klussen, in/uit elkaar halen en beetje rotzooien met die fiets leuker dan het rijden (doe ik liever op een andere).

edit: ps wel bedankt voor het opzoeken op internet ;)
waardeer het namelijk dat mensen altijd meehelpen zoeken!

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 26 nov 2007 15:50

Misschien moet ik voortaan eerst even je eerdere posts lezen over wat voor wielen enzo je hebt... :D Het sleutelen aan de fiets is zeker erg leuk, en nu denk je misschien het rijden erop minder leuk te vinden, maar één keer proberen en je bent overstag :D.
Succes met je zoektocht naar goedkoop spul!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

Plaats reactie