Amclassic-fan schreef:CX-ray en Aerolite gaan wel door de normale spaakgaten, Aerospeed en dergelijke spaken passen er niet doorheen (en dat maakt het er niet makkelijker op).
Weight doesn't matter, aerodynamics do matter. Trek er een avondje voor uit pak er een natuurkunde boek bij en ga zitten klooien op analyticcycling.com en je zult zien dat 400 gram gewichtswinst je op Alpe d'Huez nog verdomd weinig opleverd. Aerodynamische wielen leveren je daarentegen wel veel voordeel op.
Hoi,
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel liever met een lichte fiets rij dan met een lomp geval maaar....Als het om Shamal wielen gaat dan wil ik best een toegeving doen.
Wat die spaken betreft, als je niet te zwaar bent valt er wellicht met de klassieke CX-Ray te spaken die gelijk om ongeveer de helft lichter zijn.
Is dat niet haalbaar dan zijn de naven van Corima een handige oplossing omdat je door het inhaak systeem de brede CX en Aerospeed of equivalent kan gebruiken zonder dat je moet zitten vijlen en goochelen.
Alleen moet je er wel mee rekenen dat de Corima niet in een 16 gaats uitvoering bestaat: 12, 18 en 24 kan echter wel dus moet je maar een geschikte velg uitkiezen.
@Zwarten: hadden je wielen voor tubes geweest dan had ik me wellicht laten verleiden.....
@Jona: AmClassicfan heeft geen ongelijk ook al ben ik geen voorstander van mathematische modellen die geen rekening houden met de menselijke factor. Toch valt er prima te koersen met wielen als Shamals en Gipiemme 716, je moet er alleen een gewoonte van maken wat meer op en af te schakelen.
Ik kan je tevens ook verzekeren dat die wielen absoluut perfect handelbaar zijn en bovendien- in tegenstelling tot carbon- remmen ze als de beste en kosten ze geen fortuin om eens te vervangen.
Je ziet maar.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...