Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bora Ultra of Lightweights???

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 09 nov 2006 19:50

Als je een free body diagram maakt van een fiets met fietser. Dan staat op beiden wielen een normaalkracht en de fietser levert een versnelling naar voren, de weerstand een versnelling tegen gesteld aan de rijrichting. Ik heb voor de rolweerstand gebruik gemaakt van: m . g . Cr . vik denk dat je bedoeld dat de aarde niet plat is dan kan ik wel ergens een hoek zien, maar deze is dan zeer klein. Maar statisch noch dynamisch niet kan ik niet een hoek zien dat het beïnvloed. Maar misschien ben ik iets vergeten.sorry voor het lettertype (ging iets mis)


/ff rood weggepoetst . b_A

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 nov 2006 19:50

Quoten: Origineel geplaatst door WielrennerD op 09 November 2006

Luister eens Lucero, Licht is gewoon beter dan zwaar en stijf is gewoon beter dan slap.Dan ken je nog met zoveel berekeningen komen als je wil.1 kg op 75 kg (fiets en renner) is bij mij nog altijd 1,333 procent besparing. bij een zelde hoeveelheid energie die men verbruikt is dat op een rit van 6 h nog altijd 4,79999 minuten verschil!!!!!    

Hoe krijg je die berekening in vredesnaam voor mekaar? Ben je 6 uur lang alleen aan het klimmen tegen een serieus steile berg? Op het vlakke levert die lichtere fiets je namelijk pas tijdswinst op als je moet gaan remmen. Om uit te rekenen hoeveel sneller je bent op een criterium rondje met 4 bochten in een km vind ik al erg gewaagd omdat je te veel aannamens moet doen. Laat staan dat je zoiets kunt uitrekenen van een ongedefineerde rit. De wereld is niet lineaire en helaas ook nog niets eens exponentieel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 09 nov 2006 20:07

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 09 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 09 November 2006


 
Wat vergt meer energie om in beweging te brengen: een wiel met groot traagheidsmoment of een met klein?
Ciao,

Een wiel met een klein traagheidsmoment natuurlijk. Maar in dit geval had ik het over micro-acceleraties bij klimmen. En daarbij maakt traagheidsmoment weer niks uit voor je uiteindelijke snelheid.


Hoi,
Ach, zo.....En waarom dan niet en wanneer dan wel?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

timowr
Forum-lid
Berichten: 689
Lid geworden op: 11 sep 2004 17:54

timowr 09 nov 2006 20:11

Quote: Origineel geplaatst door Lucero op 09 November 2006
Precies we zijn eruit, iedereen is het er volgens mij over eens dat gewichtsbesparing loont of het nou in de wielen zit of ergens anders

Daar denkt het blad FIETS dus anders over en die lieten daar ook allerlei berekeningen en apperatuur op los.

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 09 nov 2006 20:14

Heb je dat artikel nog ergens of weet je waar ik het kan vinden ?
Ik vind het wel interessant

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 09 nov 2006 20:16

Dat geloof ik niet. Volgens mijn dietiste kom je onder de 4 zeker onder de 3,5 in levensgevaar nierfalen enz.

En die ene quote die je daar had Cees die was niet eens van mij   Wel even opletten he! 10000 is inderdaad niet weinig maar ook niet overdreven veel die fiets ik ook wel vorig jaar zo n 12000   maar dat is eigenlijk te veel je ken beter 6k rije fatsoendelijk met de hartslag meter enz dan 12k maar wat aanrommelen ( niet dat ik vorig jaar heb aangerommeld hoor maar je trekt het niet tot het einde van het seizoen zo)
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 09 nov 2006 20:20

het boeit niet of het bergop af of wat dan ook is!!   zolang als de parcours maar identiek zijn en de krachtsuitoefeningen ook     Als er niks veranderd behalve het gewicht dan zal dat altijd de tijdswinst zijn
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

timowr
Forum-lid
Berichten: 689
Lid geworden op: 11 sep 2004 17:54

timowr 09 nov 2006 20:21

Artikel heb ik in de trein naar Frankrijk gelezen en daarna het nummer van FIETS daar laten liggen. Met de kerst moet ik er even aan denken dan neem ik hem mee terug. Maar ik kan mij niet voorstellen dat op het forum van het blad FIETS niet iemand anders dit artikel heeft en even kan scannen. Moet het nummer van juli 2006 zijn want ik zat op 14 juli in de Thalys.

Overigens heeft Cees massa's onderzoek gedaan naar dit onderwerp en ik neem wat hij zegt absoluut serieus. 12 seconden winst op een klim dat noem ik als liefhebber overigens een te verwaarlozen verschil. Ik ben geen wedstrijdrijder en dan staan 12 seconden in geen verhouding tot de prijs van lichte wielen. Het advies van FIETS was dat veruit de meeste fietsers makkelijk een kilo op vijf af kunnen vallen en dat loont zich vele malen meer dan 600 gram besparen op wielen.

timowr
Forum-lid
Berichten: 689
Lid geworden op: 11 sep 2004 17:54

timowr 09 nov 2006 20:26

Quote: Origineel geplaatst door WielrennerD op 09 November 2006
het boeit niet of het bergop af of wat dan ook is!!   zolang als de parcours maar identiek zijn en de krachtsuitoefeningen ook     Als er niks veranderd behalve het gewicht dan zal dat altijd de tijdswinst zijn
Dat is natuurlijk niet waar. Precies om die reden gaat Boonen harder van Parijs naar Roubaix dan Rujano.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 nov 2006 20:32

Quoten: Origineel geplaatst door WielrennerD op 09 November 2006

het boeit niet of het bergop af of wat dan ook is!!   zolang als de parcours maar identiek zijn en de krachtsuitoefeningen ook     Als er niks veranderd behalve het gewicht dan zal dat altijd de tijdswinst zijn

natuurlijk wel want zolang je op het vlakke maar niet remt boeit het niet hoe zwaar je bent, al stopje je hele frame vol met lood en een disk-achterwiel vol met lood, als je maar op gang bent maakt het niets meer uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 nov 2006 20:37

Ik heb m ff gescand en geüpload.

Klikkerdeklik

Lees eerst dit artikel maar, ik heb nu ff geen zin om nog een model te gaan bouwen ofzo. (en al helemaal niet om dat hier te gaan uitleggen en verdedigen) Komt wel als ik vakantie heb.

Trouwens, zonder zelf echt berekeningen gedaan te hebben, puur schattend uit de testdata en artikelen die ik gezien heb: moest ik de Alpe d'Huez beklimmen dan zou ik achter een LW Standard en voor een Zipp Z4 steken
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 09 nov 2006 20:39

Ik heb het over in theorie   als ik boonen tegen boonen laat rijen en hij levert allebij de ritten 300 w /h constant voor 6 uur over het zelfde parcours (wel inderdaad zolang er niet bergaf gereden wordt)   en   alleen de 2 e keer is de fiets 1 kg lichter dan zal dat het verschil zijn.     Ook als de fiets de eerste keer 10001 kilo weegt en de 2e keer 10000 kilo

Inderdaad zou er dan alleen niet bergaf gereden mogen worden maar of het nu vlak is of ram steil omhoog dat boeit niet want het zijn constante.
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

Plaats reactie